Gå til innhold

PC-surround - Prisklasse ~1.500,-


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter det jeg har erfart, så er dette en populær prisklasse for gamere :thumbup:

Så denne tråden håper jeg kan hjelpe flere.

 

* Til dere som sier "Kjøp skikkelige greier til 20.000!!1one1one"

Jeg har det, men det har surroundet TV-en.

(som forøvrig er langt borte fra PC-en)

* Jeg ønsker heller ikke slike Surround-Headphones.

(Til spill har jeg alltid brukt headphones, men nå er jeg lei)

* 2.1 er uaktuelt, siden jeg vil høre fienden bak meg.

 

 

Jeg hører etter den beste lydkvaliteten man får til 1.500,-

Jeg skal ikke spille så utrolig høyt. (Det har jeg andre ting til)

Men høyt nok at jeg kan dø av skrekk! (stikkord: F.E.A.R. f.eks.)

 

Ja, nemlig, dette skal brukes 100% til spilling

Har det noe å si? Utenom å dempe kravene til kvalitet? Noe jeg ikke ønsker.

Kanskje sub-en ikke blir så viktig? (Mtp. kvalitet på delefilter)

Bare den rister pølsa når jeg avfyrer de mest brutale våpnene :scared:

 

 

Lydkortet blir kanskje Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic? Men jeg vil ha optisk utgang.

For tiden er A8N32-SLi Deluxe erstatteren

Realtek® ALC850 8-channel CODEC

Universal Audio Jack

Audio Sensing and Enumeration Technology

Coaxial / Optical S/PDIF out ports on back I/O

 

 

 

Her vil jeg legge inn tips etterhvert

 

5.1-sett

Logitech X-530 (489,-)

Logitech skal være flinke i økonomiklassen

 

Altec Lansing ACS251 (801,-)

Jeg har meget gode erfaringer med Altec Lansing. Her får du som oftest mye for pengene

 

Hercules XPS 5.101 Black (934,-)

Dette har jeg ikke hørt noe om

 

Altec Lansing 5100 5.1 (1.169,-)

Samme som over..

 

Creative I-Trigue 5.1 5600 (1.181,-)

Jeg har lest at billig-utgavene til Creative ikke er noe å satse på. Hvorfor?

 

Logitech Z-5300 5.1 (1.499,-)

Økonogitech

 

 

6.1-sett

Logitech X-620 6.1 (604,-)

Igjen. Økonomi-Logitech

 

 

7.1-sett

Creative Inspire T7900 7.1 (829,-)

Creative

 

Creative Inspire 7.1 T7700 (1.045,-)

Creative

 

 

På forhånd tusen takk for hjelp :wee:

Endret av craaash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar :w00t:

 

Så det var ikke verdt pengene, egentlig? :dontgetit:

Det blir litt for billig for 7.1-system også, synes jeg.

Hva ville du kjøpt idag? Det samme igjen?

Jeg må si jeg prioriterer bass-dybde litt.

 

Håpte virkelig flere skulle komme med tips og anbefalinger her.. :cry:

Lenke til kommentar

Jo. Det er vel verdt pengane. Hehe, eg fann nettopp ut at bassen stod på 50% på mixeren. Det betyr at eg kan sette bassen nesten 50% høgare enn før. Så ja, eg ville ha kjøpt dette anlegget igjen. Fin pris. Eg er ikkje så kresen på lyd. Ein ting eg vil sei, er at viss eg setter bassen på 100% blir lyden i dei andre høgtalarane mørk, men har eg funne balanse så det går bra. Håpar du blir nøgd med valget.

Lenke til kommentar

Takker så mye for kommentaren :)

 

Det høres jo bra ut..

Men er det noen fordeler ved 7.1 du vil nevne?

Det er ikke så mange spill som støtter det..

Hørt noen andre anlegg som du vil nevne? (Du får ta på deg rollen til flere her. Hehe) :p

 

Jeg er for opphengt i at de 2 ekstra høyttalerne bare river ned kvaliteten for å passe på prisen (ved slike lave priser) :hrm:

Lenke til kommentar
Eg har ikkje vore borti nokre andre anlegg enn dette.

7 er jo eit eventyrtall :p

Er det ikkje så mange spel som støttar 7.1? Har eg drete på draget? Kva spel støttar 7.1?

Det spørs litt om du merkar den store forskjellen på eit 7.1 anlegg till 1000,- og eit 5.1 anlegg til den samme prisen.

5018346[/snapback]

Joda, du har nok et poeng der.

Det er ikke de største marginene vi snakker om i 1000kr-klassen :p

 

Bomkjøp nei! Jeg tror 7.1 kommer mer og mer inn i spillverden.

De jeg vet som støtter 7.1 er Thief 3, UT2003, UT2004 og Half Life 2.

Du får jo uansett mer lyd bak deg, selvom den dekoder fra 5.1, som også er en pluss? :)

Lenke til kommentar
Eg har ikkje vore borti nokre andre anlegg enn dette.

7 er jo eit eventyrtall :p

Er det ikkje så mange spel som støttar 7.1? Har eg drete på draget? Kva spel støttar 7.1?

Det spørs litt om du merkar den store forskjellen på eit 7.1 anlegg till 1000,- og eit 5.1 anlegg til den samme prisen.

5018346[/snapback]

Joda, du har nok et poeng der.

Det er ikke de største marginene vi snakker om i 1000kr-klassen :p

 

Bomkjøp nei! Jeg tror 7.1 kommer mer og mer inn i spillverden.

De jeg vet som støtter 7.1 er Thief 3, UT2003, UT2004 og Half Life 2.

Du får jo uansett mer lyd bak deg, selvom den dekoder fra 5.1, som også er en pluss? :)

5020510[/snapback]

 

Hei!

 

Jeg har Creative T7700 og må si meg veldig fornøyd med anlegget. Jeg synes anlegget presterer svært bra i spill, samt at det spiller relativt høyt. Hvordan anlegget blir i kombinasjon med det innebygde lydkortet på hovedkortet ditt vet jeg ikke, men det jeg kan si er at jeg ikke fikk koblet det skikkelig til på mitt gamle hercules 7.1 digifire- kort da creative kjører en egen standard for tilkobling. Dette endte med at jeg kjøpte meg soundblaster audigy 2 zs, og kobinasjonen av dette kortet og høytalerne går som hånd i hanske.

 

Men uansett vil jeg påpeke at dette ikke er noe anlegg å rive hus med, men det funker som sagt veldig bra i spill. Jeg tviler sterkt på at du får så mye mer ut av et 5.1-anlegg el. lignende oppsett til den prisklassen du har lagt deg i. I musikk spiller det også bra, men det mangler litt på bassen (kan ha med romstørrelsen min å gjøre).

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Takker så meget mye for informativt svar!

Kan ledningene til høyttalerene skjøtes/utskiftes?

 

Har Creative en egen standard for tilkopling? Dette må sjekke ut!

Det blir ganske uaktuelt visst jeg må kjøpe lydkort også :hrm:

Synd slike billige anlegg ikke har DTS / Dolby Digital-dekodere..

 

Jeg vurderer å ta steget opp til Logitech Z-5500 (2.500,-), om jeg slipper lydkort.

Kontakten fra HK til forsterker er jo grei - Optisk.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om 100% spilling ville jeg ikke gått for høyttalere i det hele tatt. Det er usedvanlig vanskelig å få plassert ut et 7.1 anlegg korrekt på et typisk gutterom og akustikken vil sansynligvis ikke tillate at du får skikkelig retningsangivelse av lyder, noe som er essensielt på spill.

 

Jeg vil i ditt tilfelle anbefale et Crative X-FI lydkort (gjerne det billigste til ca1000,-) og et par normalt godt headsett, f.eks noe KOSS.

 

X-FI kortene simulerer full surround i to kanaler for headsett, dvs faseforskyver og kose med lyden så du hører om flyet komme bak, foran, over under osv. I tillegg får du støtte for EAX1-5. Du skal ha et vanvittig bra oppsatt lydanlegg for å overgå hva su får ut av denne løsningen. FEAR med øreklokker kan skremme vannet av hvem som helst ;)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg godt fornøyd med Altec Lansing 5100 5.1. Har faktisk hatt de i over 2 år. Det eneste jeg ikke liker er at de bare har analoge muligheter, noe som medfører en eller annen tur under bordet for å skifte tilkoblinger (fordi HK har for få), da jeg også har bruk for lyd inn. Nytt lydkort blir vel løsningen.

 

Nå ser det ikke ut til å være problem på ditt HK.

 

Har ikke noen problemer med å få god surround på mitt pc-rom, og bassen er jeg fornøyd med.

 

Har også gode hodetelefoner (uten surround), men hater å lytte til noe som helst med disse. Så lenge jeg kan ha det volumet jeg ønsker uten, ingen hodetelefoner.

Lenke til kommentar
Hvis det er snakk om 100% spilling ville jeg ikke gått for høyttalere i det hele tatt. Det er usedvanlig vanskelig å få plassert ut et 7.1 anlegg korrekt på et typisk gutterom og akustikken vil sansynligvis ikke tillate at du får skikkelig retningsangivelse av lyder, noe som er essensielt på spill.

 

Jeg vil i ditt tilfelle anbefale et Crative X-FI lydkort (gjerne det billigste til ca1000,-) og et par normalt godt headsett, f.eks noe KOSS.

 

X-FI kortene simulerer full surround i to kanaler for headsett, dvs faseforskyver og kose med lyden så du hører om flyet komme bak, foran, over under osv. I tillegg får du støtte for EAX1-5. Du skal ha et vanvittig bra oppsatt lydanlegg for å overgå hva su får ut av denne løsningen. FEAR med øreklokker kan skremme vannet av hvem som helst ;)

5033642[/snapback]

Enig der, forsåvidt. Men jeg har ikke lyst til å betale 2000,- for "kun et headset"

Det er jo klart det er bra og genialt, men det er ikke verdt det for min del.

Som jeg skriver, så er jeg også lei av headset.

Jeg ønsker å spille litt mer seriøst med mer comfort i spektrum.

Men tusen takk for tipset!

Jeg kom over kortet du anbefalte, Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic. Og fant ut at jeg ikke kan gå glipp av dette.

Blir 3,5 mm minijacks brukt av alle slike PC-surround-set?

 

Personlig er jeg godt fornøyd med Altec Lansing 5100 5.1. Har faktisk hatt de i over 2 år. Det eneste jeg ikke liker er at de bare har analoge muligheter, noe som medfører en eller annen tur under bordet for å skifte tilkoblinger (fordi HK har for få), da jeg også har bruk for lyd inn. Nytt lydkort blir vel løsningen.

 

Nå ser det ikke ut til å være problem på ditt HK.

 

Har ikke noen problemer med å få god surround på mitt pc-rom, og bassen er jeg fornøyd med.

 

Har også gode hodetelefoner (uten surround), men hater å lytte til noe som helst med disse. Så lenge jeg kan ha det volumet jeg ønsker uten, ingen hodetelefoner.

5033692[/snapback]

Enda en gang blir Altec Lansing sitt rykte forsterket ;)

Det var bare det å finne noen som selger høyttalerene dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...