Gå til innhold

Norge er innvadert... av blomsterselgere!


Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg irritert meg ganske kraftig over en ting. Det er jo faktisk ikke mulig å gå mer enn en meter eller to på Karl Johan før en eller annen tilbyr deg en blomst... og først når du motvillig har tatt i mot den, så stikker de en lapp opp i trynet på deg der det står at de og barna og familien sulter og at de trenger penger for å overleve. Prøver du å gi tilbake blomsten, må du til slutt nesten kaste den ned på bakken for ta den tilbake gjør de jo ikke. Gir du de en femtilapp, så er det for lite, og de sier bare "more more".

 

Ja, jeg har opplevd noe av dette selv, men også at "alle" andre opplever dette. Jeg jobber i en butikk med vindu rett ut mot Karl Johansgate. Folk blir konstant lurt til å gi penger til disse blomsterselgerne. Ja, jeg kaller lurt, for de fleste ser ikke hva de driver med når de ikke selger blomster... Da sitter de på McDonalds med en svær meny eller snakker i mobiltelefon. Hvis de er så fattige... har de da virkelig råd til det?

 

Dette er østeuropeere som valfarter til Norge, og de fleste andre storbyer rundt omkring i Europa for tiden. De er i landet de tre månedene de har lov til, så settes de på en buss tilbake til hjemlandet og byttes ut med en annen busslast. Var en reportasje på TV for en liten stund tilbake hvordan denne "mafiavirksomheten" foregår. Det er ikke rasistisk av meg å si dette så lenge det er fakta, og at de er utenlandske har ikke noe med saken å gjøre. Det er bare en forklaring på hvordan dette foregår. Om det hadde vært samme mengde nordmenn som drev denne organiserte virksomheten, hadde jeg reagert like sterkt.

 

Man skal ha lov til å gå en tur i byen uten å bli stoppet hele tiden. Vi har nok tiggere og gateselgere i Norge som det er, men de er et utrolig lite problem i forhold da antallet er betydelig mindre.

 

Det verste med dette, er at ingen kan stoppe de etter at Norge legaliserte tigging. I mine øyne burde alle som driver denne gesjeften vært forvist fra Karl Johan og andre steder der de driver med denne utingen.

 

Og det er mange av de. Senest på torsdag så jeg fire blomsterselgere, en skopusser og en klovn på ett eneste kvartal (rett utenfor der jeg jobber). Folk som går forbi der må si nei takk til blomster eller andre tilbud hver tiende meter.

 

Nei, få disse menneskene ut av landet. De drar hit kun for å lure penger fra lettlurte og snille nordmenn og drar deretter tilbake med det som må være flere årslønner i hjemlandet.

 

Kom gjerne med dine synspunkter, men hold deg til fakta i saken. Rasistiske uttalelser godtas ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser fryktelig sjeldent slikt i Bergen. Det må være et Oslo-fenomen.

5011740[/snapback]

 

Er nok spesielt Karl Johan på hverdager og de større Osloparkene i helgene vi har dette problemet. Bergen er lenger unna enn Oslo for de som kommer fra Østeuropa så de stopper vel her. Men har hørt fra andre at lignende fenomen i senere tid har oppstått også i andre europeiske storbyer.

Lenke til kommentar
Jeg ser fryktelig sjeldent slikt i Bergen. Det må være et Oslo-fenomen.

5011740[/snapback]

 

Bare vent til våren så er du overkjørt i Bergen også.... ;)

5011755[/snapback]

 

Ja, har på følelsen at dette sprer seg... omtrent som et virus. Noe må da kunne gjøres for å stoppe det? Politiet står jo maktesløse med dagens lover og regler.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg alle slike "oppsøkende" selgere er meget plagsomme, om de så selger blomster, smykker, mobiltelefoner eller innbruddsalarmer. Politiet bør kunne gripe inn for å stoppe slikt. :thumbdown:

 

Vi har stort sett vært skånet for slikt her på berget, men det er jo vanlig i sydligere strøk. Og nå har det altså kommet hit, hvertfall til hovedstaden.

 

Selv ignorerer jeg dem fullstendig, og få gidder å legge noe krefter i å overtale meg. Jeg unngår enhvert form for øyekontakt og går bestemt forbi dem. Men om noen skulle greie å ufrivillig prakke noe på meg (legge i lommen min eller tre noe over meg), ville jeg bare fortsatt å gå og ikke gi 50 øre i betaling. Det er tross alt ikke jeg som har bedt om det.

 

Har opplevd noen særdeles plagsomme folk i syden som selger kjeder og andre smykker, og de trer jo faen meg tingene på deg. Enda glad ikke dildoselgere har kastet seg på denne trenden :p

Lenke til kommentar

Husker en ganske fornøyelig episode med en slik plagsom blomsterselger.

En ond versjon av Blomster-Finn ville på død og liv ikke la meg være i fred selv om jeg ba han gå vekk fire-fem ganger. Den sjette gangen han kom og plagde meg så rev jeg blomsterbukettene ut av armene hans og slo de taktfast mot pannebrasken hans før jeg leverte et frispark mot bakdelen hans.

 

Han har ikke plaget meg i ettertid.

Lenke til kommentar
Selv syns jeg alle slike "oppsøkende" selgere er meget plagsomme, om de så selger blomster, smykker, mobiltelefoner eller innbruddsalarmer. Politiet bør kunne gripe inn for å stoppe slikt. :thumbdown:

 

 

5011813[/snapback]

 

 

Når ble det ulovlig å gi en blomst til en annen ?

 

 

Du kan jo gå flere ganger forbi (hvis det er flere personer, gå forbi alle allesammen flere ganger) og til slutt havne opp med en fin bukett som du gir kjæresten.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Det er et viktig samfunnsaktuelt spørsmål du tar opp. Hvordan skal vi få hamlet opp med alle disse onde blomsterselgerne? De er virkelig rene rottweilere som kommer løpende mot deg mens fråden står ut av munnen, og trykker blomstene hardt oppi nesa di. De vil ha deg, som Onkel Sam "wants you". Valgfriheten din frarøves deg. De er rene djevlene.

Lenke til kommentar
Når ble det ulovlig å gi en blomst til en annen ?

Du kan jo gå flere ganger forbi (hvis det er flere personer,  gå forbi alle allesammen flere ganger) og til slutt havne opp med en fin bukett som du gir kjæresten.

5013119[/snapback]

 

Les hovedinnlegget en gang til.

 

De lar deg ikke gå avsted med blomsten før du har gitt de 50-100 kroner eller noe sånt. Men de lar deg tro det først, slik at du faktisk tar i mot blomsten.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det er et viktig samfunnsaktuelt spørsmål du tar opp. Hvordan skal vi få hamlet opp med alle disse onde blomsterselgerne? De er virkelig rene rottweilere som kommer løpende mot deg mens fråden står ut av munnen, og trykker blomstene hardt oppi nesa di. De vil ha deg, som Onkel Sam "wants you". Valgfriheten din frarøves deg. De er rene djevlene.

5013187[/snapback]

 

Rettferdiggjør større problem de mindre problemene? Nei, de gjør faktisk ikke det. Det er andre ting som også irriterer meg, og jeg har skrevet om et av de før (folk som røyker på gata og andre steder i nærheten av andre folk, og ikke tar hensyn til at andre misliker deres selvpåførte uvaner), men det er ikke verken det eller andre problem vi diskuterer her, er det vel?

 

Det er et lite problem i forhold til mange andre, men det er en av de tingene som gjør Karl Johan og andre steder til et mindre trivelig sted. Man kan jo snart ikke gå en bytur eller en tur i parken uten å få prakket disse blomstene på deg hele tiden, og deretter en lapp med løgn om hvor vanskelig de har det. Skal vi godta at Norge blir oversvømt av slike folk som setter ned trivselen bare fordi barna i Afrika sulter?

 

Prøvd å gå på Karl Johan i det siste? Enkelte dager kan du ikke unngå å bli oppsøkt av flere av disse selgerne. Personlig irriterer jeg meg over disse folkene, og det som tidligere var et koselig sted å gå for å se på livet og i butikkvinduene, er nå blitt et mindre trivelig sted nettopp på grunn av disse svindlerne. Men det som irriterer meg mest, er at de faktisk klarer å lure folk.

 

Noen velger å spille såkalt "musikk" i stedet for å selge blomster. Og vet dere hva? Jo, det irriterer en stakkars butikkansatt som må høre på det hele dagen (for de spiller høyt også).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at disse selgerne finnes, det er jo tross alt et fritt land og da bør det være plass til slike. Problemet er at noen faktisk kjøper fra dem, at det gir etter for presset. Jeg har ikke vært så mye utfor dette i Norge, men i utlandet er det ikke så vanskelig å bli kvitt plagåndene: Bare gi dem klar beskjed, muntlig og med kroppsspråk, at noe kjøp overhode ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar
Ja det er helt forferdelig. At de kan tillate seg å stappe blomster oppi trynet på folk bare fordi det sitter noen hundre millioner barn nede i afrika og sulter. Det er vel ikke vårt problem? Skjerpings!

5013250[/snapback]

 

Tror du skal roe ned den hissige og ironiske tonen din om du ikke kan komme med noen gode argumenter for eller mot. Tror ikke du helt har forstått problemstillingen.

 

Og de hjelper ikke barna i Afrika om det er det du tror. De hjelper kun seg selv (selv om de tydeligvis egentlig ikke trenger det). Vil heller sende penger ned dit enn til disse svindlerne, og det burde de som gir penger til disse gjøre også. Støtter forøvrig Feynmans argument.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det verste med dette, er at ingen kan stoppe de etter at Norge legaliserte tigging.

Da det ble legalisert ble det også bestemt at det skulle slås ned på "organisert tigging", dvs. folk som kommer hit til landet bare for å tigge penger.

 

Jeg så også en sak der de som deler ut mat til uteliggere har begynt å få problemer med at organiserte bander stiller seg i kø med digre poser og laster opp med mat. De går flere ganger også. Og deler opp byttet seg imellom etterpå.

Lenke til kommentar
Ja det er helt forferdelig. At de kan tillate seg å stappe blomster oppi trynet på folk bare fordi det sitter noen hundre millioner barn nede i afrika og sulter. Det er vel ikke vårt problem? Skjerpings!

5013250[/snapback]

Hvis de på noen måte virker truende/pågående er dette en straffbar handling og bør anmeldes. Videre kan vedkommende saksøkes for et beløp tilsvarende 8 millioner "blomster".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...