MrLee Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) OKei, fikk ett spørsmål av en kompis som jeg er litt flau over å ikke kunne gi ett skikkelig svar på, så jeg bøyer meg i støvet og spør her Han har en trådløsrouter som er tilkobla internettilkoblingen deres i 3 etasje, men signalene går ikke helt ned i kjelleren, hvor han har 3 maskiner han ville ha delt internett med via trådløst. Han får trådløst tilkobling i taket på det ene rommet hvor han kan montere ett aksesspunkt eller en router. Det jeg lurer på er hva han trenger for å dele internett ut til de tre PC'ene i kjelleren. Er det nok med ett aksesspunkt og en switch, eller må han bruke en WLAN router for å koble sammen etasjene og bruke den samme wlan routeren til å dele ut nett nede? Håndterer mainstream WLAN routere flere nett på denne måten? kan routeren stilles inn som passthrough, sånn at man nøyer seg med 1 DHCP server i routeren i 3etasje? Overkompliserer jeg ting nå? han vil helst ungå strekking av kabel mellom etasjene og har heller ikke så lyst å bruke windows internet connection sharing. edit: har sett litt på trådløse accesspunkt med repeater funksjonalitet, og det ser ut som det er det vi trenger? Endret 15. oktober 2005 av MrLee Lenke til kommentar
brusboks Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 1. Hvis routeren støtter det, kjøp ett aksesspunkt med repeting/bridge muligheter, og plasser i 2. etasje som forsterker signalet og kansje ett AP i 1. etasje også som forsterker signalet ytterliggere. 2. Kjøp en eksern antenne som sender kraftigere signaler og koble til routeren i 3. etasje. Hvis du bruker 2 routere uten å deaktivere DHCP i den ene vil dette bare skape problemer iom at begge routerne deler ut ip'er og dermed skaper ip-konflikter. Bruk heller AP med repeting og bridge-funksjoner som kan forlenge signalene. Håper du får det til. (Beklager evt. leifer men se på når innlegget er postet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå