Gå til innhold

s40 eller ixus 300

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første digitale kamera, og har i grunnen falt litt for s40, men så ser ixus bra ut også, og det er jo litt prisforskjell. Bør jeg allikevel legge til de ekstra pengene for å få meg et skikkelig kamera. Er ingen storfotograf, så jeg lurer på om jeg egentlig har bruk for alle funksjonene som er på s40. Har også sett på Fuji finepix 2800, tror jeg det heter, fint det også, mye zoom, men ikke så mange pixler. Holder det med 2 mill pixler til vanlig bruk? Skal jo skrive ut bilder, men mest i vanlig størrelse.

Råd mottas med takk. (hvis noen har andre kameraer å anbefale tas det også imot, pris: ikke mer enn s40 koster, dvs 6700,-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du! Har Ixus 330 selv, det er et kjempe kamera og har alt en normal bruker trenger av funksjonalitet. Det er bare 2 megapixler, skulle jeg kjøpt i dag ville jeg heller kjøpt s40 som har 4 megapixler.

Hvis du bare skal skrive ut i standard 10x15 så er 2 megapixler nok, men skal du ha en del bilder i nærmere A4 ark så trenger du nok 4 megapixler.

Vet ikkje om det var en skrivefeil i posten din. Du skrev Ixus 300, men jeg ville definitivt kjøpt Ixus 330, det er bedre, billigere og nyere.

Lykke til i søken!

Lenke til kommentar

Vi har skrevet litt om hvilken oppløsning man trenger i oppløsningsanbefalingen vår.

Hvis bildekvalitet er viktig for deg ville jeg definitivt gått for S40 fremfor de andre kameraene du nevner.

S40 har meget god bildekvalitet, og den høye oppløsningen gjør at du står friere til å beskjære eller forstørre bildene i ettertid.

Hvis du skulle få lyst til å skrive ut bilder i stort format, er det synd å sitte med bilder med for lav oppløsning.

S40 har også mange kreative, manuelle muligheter - og mulighet til å ta bilder med RAW-formatet. Dermed risikerer du ikke at kameraet velger feil verdier for hvitbalanse på de aller viktigste bildene du MÅ ha bra.

MLW

Lenke til kommentar

faren min eier et S40, og tanten min eier et IXUS V1 (noe mindre enn 300/330 men mindre zoom). Og jeg tror det du leter etter vil være IXUS. Ikke bare er det så lite at du kan ta det med deg uten å kjenne kameraet ligge og dunke i kroppen din, men det tar også virkelig gode bilder! for deg, blir det kun å kunne skrive ut (GODE bilder) i A4 som er det virkelig store med S40. Men når både pris og litt størrelse taler litt imot, ser det ut til å havne på IXUS.

Personlig ville jeg gått for S40, men du sier at du vil fotografere enkelt, og for det meste ha bilder i "normal" størrelse og kvalitet. Da holder dette kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...