xzibiz Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Eg og ein del andre driver et lite lokalt lan.. surfezone Der me fekk ein del kluss sist når me kobla alle maskinane te internettet som er på skulen me er på.. Var vel 45 pc'ar som var kobla til, men rett etter at alle var oppe på nett, datt det ut. Og i løpet av resten av helga fekk me ikkje nettet igjen på den måten. Men me satte opp ein enkel liten server som delte internettet ut til lanet. Dette blei ikkje så bra som me tenkte, men me hadde internett, men ikkje så bra så det burde vert. Men saken er den at nå har me tenkt å sette opp ein bedre server til neste lan sånn at me slepp dette... Serveren skal kjøre brannmur og dhcp. Linje: Min. 10Mbit Brukere: 40-60stk Kor go maksin trenge eg uten at alle deltakerane klager.. Og ka OS er best å kjøre..?? Har vert borti centOS og ClarkConnect fra før. Lenke til kommentar
crysys Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Serveren skal kjøre brannmur og dhcp. Linje: Min. 10Mbit Brukere: 40-60stk Kor go maksin trenge eg uten at alle deltakerane klager.. Og ka OS er best å kjøre..?? Har vert borti centOS og ClarkConnect fra før. 5011249[/snapback] .... hørte jeg 286 uten harddisk og os på diskett ? det skulle holde teoretisk sett iallfall... med mindre dere skal kjøre veldig stor logging av trafikken, eller mellomlagring av noen sort (f.eks proxy) Det kommer ann på hvilke tekniske ferdigheter du/dere har, enten av kunnskap eller velvilje til å leste "howtos" Har dere ikke ferdigheter i det heletatt, eller ikke gidder å lese manualer vil jeg faktisk anbefale windows 2003 server... Der er det et ferdig oppsett på akkurat det dere trenger der. Også utrolig enkelt å sette opp trådløs forbindelse i tillegg. Men dette krever jo en halvgod pc, da windows vil ha sitt av ressurser. Dere bør også tenke litt sikkerhet. Hvor mye sikkerhet trenger dere? Kan dere stole på alle som sitter i LANet? Er det kun beskyttelse fra utsiden som er viktig? osv... Egentlig kan de fleste linux distorer gjør en basic jobb som firewall/dhcp server. Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Har dere ikke ferdigheter i det heletatt, eller ikke gidder å lese manualer vil jeg faktisk anbefale windows 2003 server... 5011334[/snapback] Blir litt dyrt for ett så lite å ha lisenser til alt dette Kjøp dere en Router isteden! bank denne ut på Lan'et gjennom en Switch! 4*24 porter = 96 pc'er Lenke til kommentar
crysys Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Har dere ikke ferdigheter i det heletatt, eller ikke gidder å lese manualer vil jeg faktisk anbefale windows 2003 server... 5011334[/snapback] Blir litt dyrt for ett så lite å ha lisenser til alt dette Kjøp dere en Router isteden! bank denne ut på Lan'et gjennom en Switch! 4*24 porter = 96 pc'er 5011466[/snapback] Faktisk ganske enig Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 har maskin til dette.. Bare lurte på kor goe den må ver for å klare trafikken som går gjennom... Har som sakt jobba litt med centOS (red hat enterprise) og clark connect.. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 jeg anbefaler Smoothwall! Trafikklogging, DHCP, firewall, proxy, et flott kontrolpanel (over web), og alt annet man skulle trenge. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Clarkconnect er også et godt alternativ Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 jeg anbefaler Smoothwall! Trafikklogging, DHCP, firewall, proxy, et flott kontrolpanel (over web), og alt annet man skulle trenge. Kor go maskin trenger du for å kjøre dette med 10Mbit interentt og 50-60 klienter som bruker maks av linja... Tro meg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Har dere ikke ferdigheter i det heletatt, eller ikke gidder å lese manualer vil jeg faktisk anbefale windows 2003 server... Der er det et ferdig oppsett på akkurat det dere trenger der. Også utrolig enkelt å sette opp trådløs forbindelse i tillegg. Men dette krever jo en halvgod pc, da windows vil ha sitt av ressurser. Dere bør også tenke litt sikkerhet. Hvor mye sikkerhet trenger dere? Kan dere stole på alle som sitter i LANet? Er det kun beskyttelse fra utsiden som er viktig? osv... Egentlig kan de fleste linux distorer gjør en basic jobb som firewall/dhcp server. 5011334[/snapback] Windows 2003 Server og brannmur hører IKKE sammen. Har prøvd Win2003 sine såkalte firewall-verktøy, og de fungerer overhodet ikke. Selv har jeg god erfaring med FreeBSD som operativsystem på en maskin som skal fungere som brannmur. Syntaksen er svært lettfattelig og grei, samtidig som den er kraftfull. Og FreeBSD er et fullverdig operativsystem, som kan tilby alt mulig av tjeneste du måtte ha lyst til å kjøre. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 jeg anbefaler Smoothwall! Trafikklogging, DHCP, firewall, proxy, et flott kontrolpanel (over web), og alt annet man skulle trenge. Har ein maskin som er 200Mhz med 156MB ram eller noe.. Er den goe nokk eller bør me finne ein bedre?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Windows 2003 Server og brannmur hører IKKE sammen. Har prøvd Win2003 sine såkalte firewall-verktøy, og de fungerer overhodet ikke. Selv har jeg god erfaring med FreeBSD som operativsystem på en maskin som skal fungere som brannmur. Syntaksen er svært lettfattelig og grei, samtidig som den er kraftfull. Og FreeBSD er et fullverdig operativsystem, som kan tilby alt mulig av tjeneste du måtte ha lyst til å kjøre. Windows 2003 Server med ISA 2004 er bare helt rått og hører meget godt sammen, så jeg tror ikke du har prøvd godt nok. Da du stigfjel ikke har en eneste positiv kommentar om Windows eller noen av Microsoft sine produkter, blir du heller ikke tatt seriøst i denne tråden heller. Hold deg til det du kan... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Saken er den at trådstarter har en P200 med 128-160 MB RAM. Det er ikke en slik maskin man installerer Windows 2000 Server på, hvertfall ikke Windows 2003 Server. Disse operativsystemene krever alt for mye maskinressurser i forhold til den datakraft denne maskinen har. Da bør man se på de alternativene som gjør at maskinen duger. Følgelig er GNU/Linux eller FreeBSD/OpenBSD det man må satse på. Jeg har selv prøvd Windows 2000 på en dual PPro 200 MHz med 512 MB RAM. Det fungerte ikke bra, for å si det slik. Oppstarten tok svært lang tid, og maskinen føltes som sirup. Og maskinen til trådstarter har bare 1/4 RAM i forhold til hva den maskinen min hadde, og har kun en prosessor (min maskin er fortsatt i drift, men har oppgradert til PII Overdrive 333 MHz. Den kjører nå FreeBSD 4.11-STABLE, og føles svært behagelig å jobbe på). Så den postingen jeg gjør i denne tråden er absolutt relevant i forhold til trådstarters spørsmål. Edit: Pentium Pro 200 MHz var de desidert kraftigste prosessorene på denne klokkefrekvensen på x86-plattformen, før PII oversteg 266 MHz. PPro var forgjengeren til dagens Xeon-prosessorer. Den var en god del raskere enn en vanlig Pentium ved samme klokkefrekvens. Og når Windows 2000 ikke gikk bra på en maskin med to slike prosessorer med masse minne, kan man bare tenke seg hvordan Windows 2000/2003 Server vil fungere på en maskin med en vanlig P200. Edit edit: Nei, jeg er ikke akkurat fan av M$ og deres produkter. Men det er det en svært god grunn til. Og grunnen er rett og slett at produktene holder høy kvalitet og koster så å si ingen ting for oss forbrukere. Selv Solaris, som er et av de mest avanserte operativsystemene, og som også er basert på UNIX System V, på lik linje med AIX, IRIX, HP-UX, UnixWare/OpenServer, Tru64 UNIX (svindyre, strengt proprietære UNIX-varianter som har vært selve ryggraden i IT-verdenen helt siden starten) er helt gratis for oss forbrukere. Endret 28. oktober 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvilken maskin trådstarter har kunne du ikke vite, når du i tråd nummer 9 hevder Server 2003 og brannmur ikke hører sammen. Trådstarter sier i tråd nummer 10 først hvilken maskinvare han har. Du kunne altså 8 dager før det innlegget vite det. Vel det uttalelsen om at Server 2003 og brannmur ikke hører sammen, må du bare krype til korset å innrømme var feil. Server 2003 med ISA 2004 hører meget godt sammen. Feilaktige og bastante påstander er ikke å annse som god nettikette her på forumet. PS. Sikkert en skrivefeil fra din side, men i siste tråden din hevder du at M$ produkter holder høy kvalitet og koster ingenting for oss forbrukere. Edit edit: Nei, jeg er ikke akkurat fan av M$ og deres produkter. Men det er det en svært god grunn til. Og grunnen er rett og slett at produktene holder høy kvalitet og koster så å si ingen ting for oss forbrukere. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Hvilken maskin trådstarter har kunne du ikke vite, når du i tråd nummer 9 hevder Server 2003 og brannmur ikke hører sammen. Trådstarter sier i tråd nummer 10 først hvilken maskinvare han har. Du kunne altså 8 dager før det innlegget vite det.Vel det uttalelsen om at Server 2003 og brannmur ikke hører sammen, må du bare krype til korset å innrømme var feil. Server 2003 med ISA 2004 hører meget godt sammen. Feilaktige og bastante påstander er ikke å annse som god nettikette her på forumet. PS. Sikkert en skrivefeil fra din side, men i siste tråden din hevder du at M$ produkter holder høy kvalitet og koster ingenting for oss forbrukere. Edit edit: Nei, jeg er ikke akkurat fan av M$ og deres produkter. Men det er det en svært god grunn til. Og grunnen er rett og slett at produktene holder høy kvalitet og koster så å si ingen ting for oss forbrukere. 5074752[/snapback] Mente produkter for Linux/UNIX, ikke fra Microsoft. Helt riktig, en skriveleif. Edit: nå har ikke jeg prøvd ISA 2004, men jeg prøvde det standard firewall-verktøyet som fulgte med Windows Server 2003, og det fungerte bare ikke. Endret 29. oktober 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå