Gå til innhold

Raid, valg av disker

chma

Anbefalte innlegg

Kommer til å ha noe slikt som oppsett på maskinen jeg skal bygge:

2 x System/programvare i Raid 0, hvis det evnt lagres ting her blir dette tatt backup av til lagringsdisken.

2/3 x Lagringsdisker, mine dokumenter om du vil i enten Raid 1 eller 5

3 x Videodisker, Media og render disker i Raid 5

Har ikke ekstremt mye peiling på Raid, men kan man sette opp flere Arrayer på en kontroller? Feks. 3stk lagringsdisker og 3stk videodisker på samme kontroller, men at at de dukker opp som to arrayer, Lagring, Video? Videodiskene må uansett på ekstern kontroller, type http://www.areca.com.tw/products/html/pciE-sata.htm, som støtter pci express x8 :). En grunn til at jeg gjerne vil ha dette på en ekstern kontroller er at jeg med enkelhet kan feks. ta ut disse diskene å sette dem i en filserver og lage en støysvak maskin til stua/soverommet med systemdiskene som eneste lagring lokalt..

Valg av disker er og ett godt spørsmål.

Som system disker antar jeg at WD Raptor 73gb i Raid 0 lager hakkemat av allt annet bortsett fra dyre scsi/sas løsninger?

Lagring og video trenger begge deler mye plass, noe som betyr enten 400 eller 500gb disker. Har lest litt om varmen Hitachi sine 500gb utvikler og ble litt skeptisk, men må nok uansett ha kjøling når du har 7 disker i ett kabinett. Prisforskjellen som den er i dag på 400 vs 500gb er så liten at dette ikke spiller noen stor rolle..

Noen tips, anbefalinger eller erfaringer folk vil dele med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så det er sagt så må du ikke ha en kontroller for å få raid, da Windows har innebygget software raid støtte (raid 0->5) som fungerer ganske så greit. Du får nok ikke "verdens beste server" ytelse, men absolutt noe som bør være godt nok.

Skal du ha raid 5 så holder det vel strengt tatt med et sett, som krever minst 3 disker.

Det som og er viktig å huske på at raid5 er superrask til lesing, men ikke raskere enn en disk til skriving.

Selv bruker jeg 4 x 200GB IDE disker (Samsung) i RAID 5 og det fungerer helt utmerket for meg :)

Lenke til kommentar

Du kan også vurdere Promise sin PCi-Express controller 8porter og har nesten de samme egenskapene og koster 2000-3000kr mindre.

Du kan jo også vurdere RAid 10 (1+0)

Og ja seagate sine disker har 5 års garanti, usikker på hva de andre har

Du kan se min benchmark test under

RAid-5 med 5x 400Gb Seagate 7200.8 disker

http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=20960

Lenke til kommentar

Promise er litt mer økonomisk ja.

Raid 10 hadde vært greit det, men tapet av plass er på 50%..og det blir fort veldig mye dyrere enn 5.

Men om jeg feks. putter dok og video på en ekstern kontroller, vil da eneste "skille" mellom dem bli som en vanlig partisjon? Tenker litt på at dok blir som en filserver disk og om jeg da en eller mange leser fra den på nettverket + at jeg skriver/leser til en annen partisjon på samme disk vil ikke dette kunne påvirke ytelsen en del?

Blir seagate 500gb etter litt surring rundt på nettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...