Gå til innhold

CPU-temperaturen for høy?

Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden byttet jeg strømforsyning fra en stabil Q-tec (så lenge det varte) til en Antec TruePower. Nå har jeg endel problemer med at maskinen restarter seg selv når jeg spiller Battlefield 2. Ingen andre spill, bare dette. Underveis går spillet betydelig hakkete og luggete. Jeg mistenkte med en gang at PSU var skyld i dette, og lastet ned Everest for å se på spenningene, som så greie ut. Så tittet jeg på CPU-temperaturen - prosessoren min er en en AMD Athlon XP2500 - som lå på 56 grader idle. Mens jeg spilte målte den opp i 60 grader. Er den høye temperaturen grunnen til at maskinen min restarter? Hvorfor har CPU-temperaturen steget så mye etter bytte av PSU?

post-41503-1129400611_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg virker kanskje sikker, men det var bare antydninger siden jeg ikke finner andre grunner. Jeg kjørte en manuell måling på spenningen på PSU, og den holdt seg jevnt på 5,1V selv når maskinen restartet. Jeg spurte en venn om det var normalt med 60 grader på CPU-en, og han ba meg ta det rolig om jeg ville beholde den. Jeg kjører med en boxed vifte. Kjølepasta er ett og et halvt år gammel.

Endret av CMOTDibbler
Lenke til kommentar

Tror ikke du har 5,1V på cpu. Standard er vel 1,65V.. Og, 60 grader ikke noe, kan ikke være grunnen til at du restarter, kommer du opp i 70 og over det kan du begynne å tenke på å gjøre noe.. Når restarter maskinen seg? Etter en stund med spilling eller når du starter det opp?

Lenke til kommentar

Jeg har en del erfaringer med AMD K7 og disse pleier å restarter seg når den når ca. 62-65 grader i spill. Har du klokket din CPU og økt volten kan du bare reversere det, ettersom du sliter med restart. Har du ikke en kabinettvifte burde du skaffe deg det og kanskje skaffe deg en CPU-kjøler av god kvalitet! (om du ikke har det fra før av da).

Lenke til kommentar
Cougst Postet i dag, 12:35

Skulle tru at hvis varmen var et problem så slo pcen seg av

til tempen gikk ned og ikke bare restartet.

Ja, forklaringen på akkurat det kan nok være at cpu ikke slår seg av som en sikkerhetsrutine pga varmen, men som følge av at den regner feil, hvis den blir for varm. På samme måte som kan skje ved grensen for overklokking.

Men CMOTDibbler, hvis det eneste du har gjort siden pc'n begynte og tulle er og bytte psu, er det vel nærliggende å tro at feilen ligger i den da?

Ser på det Everest bildet at du har 1.68V Vcore, var det samme verdi før bytte av psu? (høres litt høyt ut, men Everest er ikke helt pålitelig...) Og kjører du standard klokking, standard spenninger osv i bios?

Lenke til kommentar

Ja, jeg trodde det fra førsten var PSU-en. Jeg kjøpte den på QXL etter at jeg hadde lest en del om den. Da problemene startet fant jeg ut at PSU-en hadde et spennings-problem knyttet til forgjengeren av hovedkortet mitt. Siden jeg ikke får byttet den prøver jeg å løse problemet.

Prosessoren er ikke overklokket. Jeg har ikke forandret FSB eller spenninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, nå har jeg byttet PSU, men problemet fortsetter. Mens jeg drev med

java i Eclipse restartet maskinen plutselig seg. Helt uventet for meg.

Kan det være noe med minnet? Jeg hadde en del vinduer oppe. 1024 MB

Corsair-RAM er inni maskinen, og jeg mener det skal være mer enn nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...