Dammed Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Tittelen sier seg selv, skal kjøpe en ny bærbar pc, og da er spm 1 gb ram eller 2 gb? Hvor lenge kan man klare seg med 1 gb når det gjelder spill? Det er prisforskjell på 3000 kr.. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Tja, det kommer jo helt an på hva du skal bruke pcen til... Hvilke spill? BF2 virker best med 2 gb ram, men kjører jo selvsagt allright med 1 gb også. BF2 er vel det spillet som i dag krever mest ram, men spill som kommer vil nok også ha store krav. Kjøper du én gb nå og én gb siden så blir det nok endel rimeligere enn å kjøpe 2 gb på en gang i dag. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 BF2 har en tendens til å swappe en del med 1 GB RAM, hvis du setter detajene til maximum. Man kan unngå det ved å fire på kravene mht. detaljer, men det er jo ikke noe morsomt hvis man har et skjermkort som skal klare av alt på max. Så 2GB ville jeg satsa på hvis du spiller mye. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Husk at det er snakk om bærbar da. Er begrenset hvor råe skjermkortene i disse er på spill også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 3000kr for 1GiB ekstra er veldig mye. Hvis du tar en titt på prisguiden så koster noe slikt fra rundt tusenlappen: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k Normalt har PC'er 2 plasser for SO-DIMM minnebrikker så to slike til en tusenlapp hver vil normalt føre deg fra null til 2GiB. Så 3000kr for en økning på halvparten er ekstremt dyrt. Kompatibiliteten er for tiden utmerket siden nesten alle bærbare PCer som selges bruker det samme brikkesettet. Siden ram tydeligvis er svindyrt der du har tenkt å bestille fra så vil jeg tipse seg om å bestille minst mulig og heller bruke prisguiden til å finne en plass å kjøpe minne. Så kan du bare selge de små brikkene du får med PC'en. Det er også VELDIG mye annet du kan bruke de pengene på som kan gi bedre ytelse eller andre fordeler. F.eks er prisforskjellen på 40 og 100GB harddisk for bærbare rundt 7-800kr. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hvis du kjøper 1 GB nå, og skal oppgradere til 2 GB senere, må du kjøpe 2 nye brikker uansett. Hvis en bærbar maskin er satt opp med 1 GB RAM, er det i de fleste tilfeller fordelt med 2x512 MB brikker. Dessuten, bærbare maskiner har gjerne bare 2 minneslotter. Så skal du spille mye, er det like greit å gå for 2 GB RAM med en gang. Da slipper du fremtidige kostnader ved minneoppgradering. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Som sagt så er det en bærbar pc, valget er mellom 2 x 512 mb og 2 x 1024 mb, det er to ferdig bygde pc-er. PC 1 og PC 2. Som jeg vet er det nærmest umulig å bytte minnekort selv på bærbare pc-er. Og er det ikke spessielle minnekort som går i en bærbar, i forhold til en stasjonær pc? Da disse som er ment til bærbar er mer strømsparende osv. Tror jeg da.. Og de koster mye mer. Endret 15. oktober 2005 av dammed Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Det var da sinnsykt dyrt. Du har ikke vurdert andre alternativer, da? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) når det gjelder bærbar pc-er er disse to pc-ene "mest for pengene" i forhold til andre . Ellers pleier bærbare pc-er med 2 gb ram koste rundt 18-20 000kr... Endret 15. oktober 2005 av dammed Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Så hva tror dere resten er det nødvendig med 2 gb ram? Lenke til kommentar
B.H.H Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Du kan kjøp den billigste å sette inn mere ram selv da..... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Tittelen sier seg selv, skal kjøpe en ny bærbar pc, og da er spm 1 gb ram eller 2 gb? Hvor lenge kan man klare seg med 1 gb når det gjelder spill? Det er prisforskjell på 3000 kr.. 5010757[/snapback] Hvordan ser pc`en ellers ut ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Som sagt så er det en bærbar pc, valget er mellom 2 x 512 mb og 2 x 1024 mb, det er to ferdig bygde pc-er. PC 1 og PC 2. Som jeg vet er det nærmest umulig å bytte minnekort selv på bærbare pc-er. Og er det ikke spessielle minnekort som går i en bærbar, i forhold til en stasjonær pc? Da disse som er ment til bærbar er mer strømsparende osv. Tror jeg da.. Og de koster mye mer. 5010896[/snapback] Da vet du noe annet enn meg. Jeg har byttet minnebrikker på en rekke bærbare PC'er opp gjennom tidene (minst 10), og vet at det ikke er noe problem, hverken rent teknisk eller med valg av brikker. Det er egne minnebrikker som benyttes i bærbare PC'er. Disse kalles SO-DIMM i motsetning til bare DIMM som er til stasjonære PC'er. Jeg linket selvfølgelig riktig type ram posten lengre opp her. Det er riktig som du sier at ram til bærbare normalt er mye dyrere enn ram til stasjonære, men det er faktisk ikke tilfelle her. De billigste SO-DIMM DDR2 1GiB-brikkene koster faktisk omentrent det samme som de billiste DIMM DDR2 1GiB-brikkene. PS. Linkene dine fungerer ikke her hos meg. (kaker?) Edit: Jeg fant fram med varenummeret. Prisforskjellen er som du sier rundt 3000kr, men det er flere forskjeller enn bare mengden ram. Den dyreste har jo både raskere prosessor (2,000 vs. 1,866 GHz) og større harddisk (100GB vs. 80GB). Begge PC'ene har forsåvidt et veldig lite 6-cellers batteri som gjør at batterilevetiden blir ganske kort på begge to (oppgitt 2,5 timer). Endret 15. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Jeg går for den dyre, men batteriet, vil et 12 eller 9 cells batteri vare lengre? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 lurer fortsatt på dette folkens.. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 6 celler = 2,5 timer, da vil naturlig nok 12 cellers vare i 5 timer... Lenke til kommentar
Turbopus Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 6 celler = 2,5 timer, da vil naturlig nok 12 cellers vare i 5 timer... 5021612[/snapback] pluss at flere celler i batt oftest resulterer i høyere vekt(+i noen tilfeller volum).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå