aoi Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 OMG Er det ingen som skjønner at MAC har overlegen ytelse i grafiske sammenhenger? Iallefall visst du skal bruke photoshop, noe jeg regner med. 1 Stk. PowerMac G4-400 med dual 1,1GhZ prosessorer(arkitekturen til mac sine prosessorer er som lagd for grafikk og tilbyr dermed vanvittig ytelse i forhold til klokkefrekvens(opptil det dobbelte)), 2 gig ram og, om jeg får lov, et stk. radeon kort og et stk. matrox kort, Radeon til 3d og Matrox til 2d. Selvfølgelig trenger du da 2 skjermer, f.eks. 2stk Hitachi skjermer som kjører 100hz@1200x1024. Jeg skal love deg at dette kommer til å svi lommeboka di i måneder, men så har du da også noe av det beste utstyret som er å oppdrive til forbrukermarkedet... (for en rimelig pris). Du kan jo også gi silicon graphics en kikk... /odd rune Lenke til kommentar
jornt Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Vman, når det gjelder hovedkort til dual Athlon.. Jeg ville valgt enten Asus A7M266-D til ca 2200,- hos komplett.no / psdata.no, eller Tyan Tiger MPX (ca 2500,- hos PCmax.no, 3000,- hos Quad.no). Sistnevnte har onboard LAN. MSI har også et dual-kort, men personlig stoler jeg mer på ASUS eller Tyan. Det er mulig at du fortsatt kan bruke Athlon XP-prosessorer istedet for MP for å spare penger (selv har jeg 2xXP1800+ på Tyan Tiger MPX, maskina booter kjapt og er stødig som fjell :smile: ) Er usikker på om de nyeste XP-prosessorene er låst slik at de kanskje ikke fungerer i dual-systemer - dette kan du sikkert sjekke ut på newsgroups: et-eller-annet.mainboards.tyan eller asus..? :smile: For å spare ytterligere penger, kan du kjøpe standard DDR266 RAM (ikke ECC/reg), men hovedkortene KAN bli utstabile (det står vel i manualene at de takler opptil 2 non-reg brikker, men bruker du 3 eller 4 brikker blir maskina sannsynligvis ustabil eller nekter å starte) En ting du bør tenke på er at disse hovedkortene bare har 3 eller 4 standard 32-bit PCI-plasser, og at de tidlige revisjonene hadde defekte USB2.0 porter, slik at produsentene sendte med et ekstra PCI-kort. Dermed hadde du bare 2 eller 3 32-bit PCI-plasser til rådighet. Jeg valgte Tyan-kortet fordi det har innebygd LAN og dermed ikke trenger eget nettkort. Likevel har jeg fylt opp PCI-plassene med videokort, lydkort, raidkontroller og det USB-kortet jeg nevnte. :sad: Trenger du flere 32-bit PCI-plasser bør du nesten velge P4, evt en Athlon 2400+ Når det gjelder hovedkort for P4 har jeg ikke helt oversikt over hva som er det beste valget. Antakelig hovedkort med Intel 845G eller SIS648 chipset i kombinasjon med DDR333 RAM. - Jørn Lenke til kommentar
Vman Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 07:13, aoi skrev:OMGEr det ingen som skjønner at MAC har overlegen ytelse i grafiske sammenhenger? Vell...dette kan sikkert diskuteres!! Quote: Jeg skal love deg at dette kommer til å svi lommeboka di i måneder, men så har du da også noe av det beste utstyret som er å oppdrive til forbrukermarkedet...(for en rimelig pris).Du kan jo også gi silicon graphics en kikk.../odd rune Det at det kommer til å svi i lommeboken – er en kjent sak som jeg tror alle er helt enig i. Men om det er det beste utstyret som er å oppdrive til forbrukermarkedet.. for en rimelig pris … Det kan vel diskuteres! Ps: Har litt erfaring med M – A – C og kjøper ikke det argumentet sånn uten videre. Husk det er mulig å kjøpe ”gullet” for dyrt! I forretningsverden skal man tjene penger! Og Penger spart er penger tjent er det noe som heter. Men hvis man først har tenkt å brenne av noen ”grunker” eller ti, har jeg mer tro på Silicon Graphics maskiner, men det er en helt annen diskusjon. Men ellers takk odd rune for ditt innspill! Jeg er fremdeles åpen for flere innspill... Gjerne om M - A – C. [ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-28 15:03 ] Lenke til kommentar
Vman Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Takk for informasjonen Jørn!! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Er ikke G4-maskinene til MAC lagd til nettopp CAD o.l? -LAK- Lenke til kommentar
IcKrets Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 18:27, LasseAndreK skrev:Er ikke G4-maskinene til MAC lagd til nettopp CAD o.l?-LAK- Sikkert.......Men det er ikke det som diskuteres her! Forøverig er også Dell og HP sine Arbeidsstasjoner laget for netopp dette formålet.. og for ikke å glemmme SGI. [ Denne Melding var redigert av: IcKrets på 2002-08-28 19:20 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 19:09, IcKrets skrev: Quote: Den 2002-08-28 18:27, LasseAndreK skrev: Er ikke G4-maskinene til MAC lagd til nettopp CAD o.l? -LAK- Sikkert.......Men det er ikke det som diskuteres her! Forøverig er også Dell og HP sine Arbeidsstasjoner laget for netopp dette formålet.. og ikke for ikke å glemmme SGI. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: IcKrets på 2002-08-28 19:10 ]</font> Har ikke sagt at det er det som diskuteres heller jeg, men han er jo ute etter en maskin for typen bildebehandlig, videoredegering o.l og da passer det jo godt med G4. -LAK- Lenke til kommentar
IcKrets Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Spørsmålet er kanskje: Hvor får man mest igjen for pengene sine? Ytelse/Pris Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Når han presseserer "kvalitetskomponenter" virker det ikke som pris er av noen betydning, men er enig med deg at men får mer for penga med et MP-XP-system. -LAK- Lenke til kommentar
IcKrets Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 21:26, LasseAndreK skrev:Når han presseserer "kvalitetskomponenter" virker det ikke som pris er av noen betydning, men er enig med deg at men får mer for penga med et MP-XP-system.-LAK- Selv når man velger på øverste hylle bør man ta i betraktning hva man får igjen for pengene -Ytelse/Pris! (På den hyllen er det ikke bare et valg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå