Gå til innhold

Trenger Tips til Kraftig maskin

Anbefalte innlegg

Kommentarer....?

Her er hva man får hos Dell for Kr. 34,208,- ink. Mva og frakt Hvis man kjøper en Precision WorkStation 530 (Intel Xeon processor)

Precision WorkStation 530

Tower - 3,5" floppy drive, 3 external 5,25" bays & 4 internal bays 505mmx226mmx503)

460 watts power supply

Processorer

2 x Intel Xeon processor 2GHz med 512Kb cache

Internminne

256MB PC800 ECC RDRAM (2x128MB)

Harddisk 1

80GB (7200rpm) EIDE ATA-100 Harddisk

Harddisk 2

80GB (7200rpm) EIDE ATA-100 Harddisk

Grafikkort

ATI Radeon VE Dual-Monitor (32MB VGA/DVI)

Skjerm

Dell 19" (18,0 VIS) UltraScanTM (P992)

CD-RW

CD-RW 40/10/40x IDE

Lydkort

Integrert AC'97 Sound 16-bit, full Duplex Audio

Nettverkskort

Integrert 3Com Ethernet 10/100Mbit WuOL

Tastatur

Dell QuietKey Tastatur

Mus

2 knappars Microsoft Mus (PS/2)

Operativsystem

MS Windows XP Professional Engelsk

Service

3 Years Next Business Day On-Site

---------------------------------------

---------------------------------------

Her er hva man får hos Dell for Kr. 34,708,- ink. Mva og frakt Hvis man kjøper en Precision WorkStation 340

MiniTower - 3,5" floppy drive, 2 external 5,25" bays & 2 internal bays 475mmx181mmx447mm)

Mini-Tower: 250 watts power supply

Processorer

Intel Pentium 4 processor 2,4GHz med 512Kb cache / 533MHz FSB

Internminne

1GB PC800 RDRAM (4x256MB)

Harddisk 1

18GB SCSI Harddisk (15,000RPM, U160/M)

Harddisk 2

36GB SCSI Harddisk (15,000RPM, U160/M)

Grafikkort

ATI Radeon VE Dual-Monitor (32MB VGA/DVI)

Skjerm

Dell 19" (18,0 VIS) UltraScanTM (P992)

CD-RW

CD-RW 40/10/40x IDE

Lydkort

Integrert AC'97 Sound 16-bit, full Duplex Audio

Nettverkskort

Integrert 3Com Ethernet 10/100Mbit WuOL

Tastatur

Dell QuietKey Tastatur

Mus

2 knappars Microsoft Mus (PS/2)

Operativsystem

MS Windows XP Professional Engelsk

Service

3 Years Next Business Day On-Site

Noen Kommentarer?

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-23 17:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare glemm å bygg selv.

Bra tilbud, jeg tror faktisk du får mest igjen for pengene ved å gå for en 340.

Har selv en 340 og er kjempe fornøyd!

Dette er da min mening!

Lykke til med ditt fremtidige kreative arbeid.

Arthur

Lenke til kommentar

Jeg har satt stor pris på at så mange virkelig har bryd seg om å hjelpe meg!

Takk for alle innspillene folkens!!

Har enda ikke klart å bestemme meg hva jeg skal gjøre, men har fått noe å tygge på.

Jeg er selfølgelig enda åpen for flere innspill....

Takk!

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-26 14:59 ]

Lenke til kommentar

jeg er enig med de fleste her. ikke bygg visst du har kunder hengende over deg som venter på deadline. da kan du slite litt visst noe ryker. nytter ikke sende inn f.eks hovedkortet til komplett og vente to uker på ett nytt ett da :wink: jeg ville også valg dell, visst du må ha PC. bedre det enn en pakkepc på elkjøp :wink:

Lenke til kommentar

Grafikkortene er som vi sier der jeg bor "kammar" eller fritt oversatt: møkk!

Duger IKKE til seriøs 3D modellering!

Invester i wildcat eller Radeon 9700.

Ellers er nok opsettet ok, rent bortsett fra at jeg av personlig erfaring har mistillit til Dell. Har aldri hatt så mange reklamasjoner på PC'er som etter at vi fikk Dell maskiner mellom nevene her...

HP derimot...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 18:22, AKIRAx24 skrev:

Det er en MEGET god grunn til at profesjonelle (la oss legge GODT Merke til ordet profesjonelle...må ikke misforståes med semi proff, eller amatør)..ikke alltid har den helt nyeste hardwaren.

Ikke for å hakke på deg men å si at folk som er de første med å bruke nyeste hardware ikke er proffesjonelle er jo helt på trynet. Dem er langt fra amatører dem som drar igang nye produkter til evaluering for resten av verden.

Lenke til kommentar

256 mb ram er ALT for lite hvis du skal jobbe med grafikk... En stk 2.4 GHz med 1 gig ram er å foretrekke da... for ikke å snakke om scsi diskene... De er sykt mye raskere enn idediskene...

Men du burde kanskje finne fram til et skikkelig grafikkkort som er ment for grafisk jobbing... Dell har nok ikke det aller beste utvalget der, men nvidia sine Quadro4 kort gjør nok en bedre jobb enn det du har i forslaget ditt...

Ellers kan jeg bare gi min fulle støtte til alle de som anbefaler Dell!! Vi begynte å bruke de for snart et år siden, og har ikke hatt noen som helst problemer whatsoever med utstyret derfra, + at det er VELDIG greit at skulle problemer oppstå så stiller de på døren neste dag... :smile:

Lenke til kommentar

Hmmmm....grafikkortet..selvfølgelig det er viktig!

Takk for infoen. folkens

Dell har faktisk noe utvalg...Wildcat II 6110 Pris ca Kr 15,431,- ink mva

Men kan kun leveres med 530 maskinen.

340 kan leveres med feks.

nVidia Quadro4 900XGL til ca Kr. 7244,- ink mva

nVidia Quadro4 700XGL til ca Kr 3175,- ink mva

Er fremdeles åpen for flere innput!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-26 17:55, Vman skrev:

Takk for infoen. folkens

Nå er vel ikke Quadro4 900XGL det dårligste kortet en kan kjøpe, og om Wildcat II 6110 virkelig er verdt mer enn det dobbelte aner jeg ikke...

Men en løsning kan jo være å kjøpe 340 maskinen du spekket med billigste skjermkort også kjøpe et skikkelig kort et annet sted... Mulig hvis du ringer til dell at de lar deg kjøpe wildcat kortet til 340 maskinen (under forutsetning at det er plass til det i 340 kabinettet (som forøvrig kanskje vil ha litt for liten strømforsyning da))

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-26 17:55, Vman skrev:

Takk for infoen. folkens

...og vi er i gang. Her kommer det klassiske problemet med ferdig-PC'er til synet: så snart man går utenfor den faste standarden med sine behov, begynner moroa... Velger du å kjøpe et skjermkort (evt. andre ting også) fra en annen leverandør og setter dette inn, så har du ganske så sikkert brutt det som er av garantier. Bare pass på å å ta ut slike ting før en en evt. service om du går får ferdig-PC...

Mener at det var mulig med GeForce2-kortene å gjøre om disse til Quadro2 med en enkel modifisering. Kanskje det fungerer med GF4 også? Kanskje ikke det beste på en jobb-PC, men noe å tenke på iallefall...

Lenke til kommentar

Hei Vman!

En ting du også bør tenke på, er støynivået på maskina. Hvis du kjøper raske SCSI-disker (10000, 15000 RPM), må du regne med en god del støy. For det første bråker diskene ganske heftig, og for det andre utvikler de mye varme, slik at det blir behov for ekstra vifter - som også støyer.

Jeg ville nok ha bygget en arbeidsstasjon selv (men det er hovedsaklig fordi jeg har lang erfaring med å bygge/reparere PC'er)

Hvis du finner ut at du vil bygge selv, har jeg følgende anbefalinger:

Ville gått for et romslig og stillegående kabinett. Gjerne Chieftec fulltowere - eneste ulempen jeg kan se med disse kabinettene, er at de er ganske luftige, og dermed kan bli fulle av støv, avhengig av miljøet. Kabinettene er lette å jobbe med, og har god plass.

Når det gjelder lagring, vil kanskje det rimeligste og beste alternativet være en løsning med Western Digital IDE-disker (120 GB, 8 MB cache) i RAID 1 (speiling, 2 disker), evt RAID 0+1 (speiling og striping, 4 disker) for meget god sikkerhet og ytelse - disse diskene er raskere enn de fleste SCSI-disker.

Prosessor og hovedkort: her har du mange alternativer, jeg foreslår følgende to:

- enten P4 med 533 MHz buss, 2.26 eller 2.53 GHz.

- eller 2 x Athlon MP, ca. 2000+

Vanskelig å si hva som er det beste valget i ditt tilfelle. Om du trenger høy ytelse i 3D-programmer, kan du sjekke benchmarks på f.eks http://www.tomshardware.com eller http://www.anandtech.com.

Trenger du ekstrem kapasitet til å rendre store og tunge 3D-scener anbefaler jeg deg å kjøpe et par ekstra maskiner, ribbet for alt annet enn CPU og RAM. (F.eks Dual Athlon med 512-1024 MB RAM, billig disk, nettkort og skjermkort, ingen skjerm). Koble opp alt til en 100 mbit switch og sett disse maskinene et sted hvor du slipper å høre støyen.

Tilbake til selve arbeidsstasjonen - velger du P4 vil du ikke få problemer med varmeutviklingen. Boxed vifte er nok, og du trenger ikke ytterligere ventilasjon, med mindre skjermkort/videokort utvikler mye varme.

Velger du Dual Athlon, gå for de nye Silent Twin CPU-viftene hos Microplex, men vær sikker på at de passer på hovedkortet. På grunn av at de to prosessorene utvikler en god del varme, trenger du også ekstra kabinettvifter, f.eks 2-4 80mm PAPST vifter av de mer stillegående typene (12 eller 19 db).

Annet tilbehør fra Microplex som kan være kjekt å ha: Runde IDE-kabler for enklere montering og bedre luftgjennomstrømning. NoVibes drevrammer for diskene (har slike selv, eneste ulempen er at jeg ikke kan høre diskene - må se på lysdiodene på kabinettet for å finne ut om de jobber :wink: )

Minne: 1x512 eller 2x512 MB ECC Registered DDR RAM

Totalt kommer du vel på rundt 15-20000, avhengig av om du velger en løsning med P4 (noe rimeligere) eller Dual Athlon, hvor mye minne og hvor mange/store disker du kjøper. 4x120 GB koster 6-7000.

I tillegg kommer skjermkort, videokort og skjerm.

Tipper at et Radeon 9700Pro er greit til ditt bruk, men det finnes vel kort som er bedre på OpenGL. Hvilke videokort som er bra i dag, har jeg ikke oversikt over - du kan jo kjøpe mitt 5 år gamle miroVIDEO DC30 til en billig penge :smile:

Jeg vil anta at du sparer rundt 10000,- på å bygge maskina selv. Men om du ikke føler deg helt komfortabel med pc-bygging, og kravene til sikkerhet/pålitelighet er høye, antar jeg at Dell arbeidsstasjonene som er foreslått her er gode alternativer.

- Jørn

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-26 15:57, Vegard20 skrev:

Quote:

Den 2002-08-21 18:22, AKIRAx24 skrev:

Det er en MEGET god grunn til at profesjonelle (la oss legge GODT Merke til ordet profesjonelle...må ikke misforståes med semi proff, eller amatør)..ikke alltid har den helt nyeste hardwaren.

Ikke for å hakke på deg men å si at folk som er de første med å bruke nyeste hardware ikke er proffesjonelle er jo helt på trynet. Dem er langt fra amatører dem som drar igang nye produkter til evaluering for resten av verden.

ok..det er lov å bruke sunn fornuft her og se hva denne tråden handler om. Grafikere, 3D designere...og proffesjonelle i denne sammenheng betyr da "Profesjonelle 3D designere"....jeg snakker da overhode ikke om de som sitter å tester hardware. Du finner overhode ikke i mission critical utstyr skjermkort/hovedkort som nettopp er lansert på markede. At jeg i det hele tatt må poengtere dette er jo...nei...*sigh*

AKIRA

Lenke til kommentar

Igjen Takk til dere alle, Kunnskap er viktig.....Takk folkens!

Irriterende Støy er noe jeg hater når jeg skal være kreative. Meget godt poeng...... Takk Jørn!

Ps

Jørn: jeg ville satt meget stor pris på, hvis det var mulig for deg, å være litt mer spesifikk med komponentene du anbefaler for en slik Arbeidsstasjon med P4 eller 2 x Athlon (leverandører, web ad, HK, pris og best nr.) Takk

....ellers tror jeg at ditt 5 år gamle videoredigerings kort skal få lov til å HVILE i fred hos deg! :smile: ellers takk for tilbudet!

Mad Wolf Magnux:

...og vi er i gang. Her kommer det klassiske problemet med ferdig-PC'er til synet: så snart man går utenfor den faste standarden med sine behov, begynner moroa...

Du har kanskje et lite poeng her!

”Penger spart er penger tjent” heter det så fint....dette er jo business....en ”tusing” og to er jo småpenger...men 6 -10 ”tusinger”, da kan det kanskje være noe å tenke og regne på !

Jeg er fremdeles åpen for flere forslag ....godt at jeg ikke MÅ ha maskinen i Dag!

....Igjen TAKK folkens!

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-27 14:11 ]

Lenke til kommentar

EDIT: Noe skikkelig sært skjedde... Skulle ikke quote hele innlegget og kun det... Må skrive alt på nytt igjen:

Quote:

Den 2002-08-27 14:03, Vman skrev:

Mad Wolf Magnux:

...og vi er i gang. Her kommer det klassiske problemet med ferdig-PC'er til synet: så snart man går utenfor den faste standarden med sine behov, begynner moroa...

Du har kanskje et lite poeng her!

Det er av egen erfaring. Sitter her på jobben på en IBM intellistation med en SCSI-disk (hybrid mellom IBM og Seagate...) på et Adaptec 29160LP-kort. Det var mye moro da jeg skulle overføre data fra den gamle IDE-disken. Etter å ha koblet på IDE-disken, nekta maskinen plent å boote fra SCSI-disken uansett hva jeg gjorde. Sære greier... Har flere eksempler om ønskelig...

Mulig jeg virker litt vel negativ her, men jeg vil at du skal ha så mye fordeler/ulemper på bordet først. Men jeg et spørsmål dog: Hvor viktig er oppetida for deg? Jeg har sett andre kommentere dette, men ikke noe fra deg ennå tror jeg... Og hva med Mac? Totalt uaktuelt?

Jeg synes også forslaget fra Jørn om ekstra maskin(er) til kun rendring høres bra og spennende ut. Men jeg tror Firewire-nettverk i mellom vil gå kjappere enn 100Mbit. Desverre har jeg ikke noe erfaringer med Firewire-nettverk ennå...

Husk: Ligg unna såkalte "billig-deler". Jeg har sikkert nevnt det før, men kan ikke få nevnt det nok. Du ender på et eller annet tidspunkt opp med inkompatibilitet eller drivere det er håpløst å få tak i

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-08-27 14:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Mulig jeg virker litt vel negativ her, men jeg vil at du skal ha så mye fordeler/ulemper på bordet først. Men jeg et spørsmål dog: Hvor viktig er oppetida for deg? Jeg har sett andre kommentere dette, men ikke noe fra deg ennå tror jeg... Og hva med Mac? Totalt uaktuelt?

Mad Wolf Magnux:

Jeg sitter ikke igjen med en følelse at du er negative!

Tvert i mot, det er meget Lærerikt og Interessant å høre andres erfaringer.

Når det gjelder oppetid, er den viktig ...men skal nok klare meg et døgn eller så ..da jeg skal ha tilgang til flere maskiner.

Når det gjelder M–A-C har jeg vurdert også det, men det koster mer enn det smaker, og sært og dyrt er det også, spør du meg... (hvis da ikke noen kan overbevise meg om det motsatte)...samtidig som jeg sitter på en del dyre softwarelisenser til PC. Software er som kjent IKKE akkurat Billig i denne bransjen, så fremt man ikke flaggerut og heiser ”Jolly Roger” i flaggstangen.

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-27 15:30 ]

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv en dual AMD som server...

Denne ble demonstrert for en fyr som ville ha CAD-PC. Han kjøpte PC med retur-rett (husker ikke merke)

Han testet noen 3d-tegninger og rendering time på sin P4 2,4 GHz og tok med seg software (begge PC-er med win2000) og installerte det på min PC her. Vi snakker om 3d-studio og autocad her..

Min PC med GF4 4600 drivermoddet til quadro4 og MSI K7D master L med 2 stk MP2000+ CPU-er og 1024 MB DDR RAM var opptil 3 ganger raskere på rendering.. Og aldri under 1,5x raskere..

Etter min mening så vil en DUAL AMD løsning være bra...

Eksempel:

Tatt fra komplett:

Chieftec miditower m/340 W power (stille)

MSI K7D Master L DUAL AMD

2 stk AMD MP2000+

2 stk glacialtech iglo 2320 vifter

2 stk WD 120 GB JB harddisker (7200 RPM og 8 MB cache)

Nvidia GF4 4600 128 MB (drivermodde til quadro4)

1 GB ECC REG DDR RAM

16X DVD

40X Plextor brenner

floppy

logitech cordless optical

19" Eizo T765 skjerm

Totalpris kun deler uten OS

26000

ca 1000 i bygging (og da 3 års garanti)

Denne løsningen er god til cad..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...