Gå til innhold

Trenger Tips til Kraftig maskin

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sette sammen en kraftig Datamaskin for 3d modulering/ Rendring, bildebehandling og videoredigering (premiere / Avid xpress DV)

Operativ system vil være win2000 pro og xp pro (med dualboot)

Noen som har formeninger om kvalitetskomponenter til denne maskinens hardware innhold innhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel...nå skulle jeg ønske P4 kunne kjøre dual...for da ville jeg sagt det. Men uten tvil må du gå for en DUAL CPU løsning. Siden du har sagt du vil ha en kraftig maskin regner jeg med også at money is not an issue..du har cash så det holder.

DUAL AMD blir jo da den beste løsning.

Så mye RAM du kan få tak i (minimum 1 GB)

SCSI disker i RAID oppsett. (men greit å ha en 120 GB IDE disk for backup og annet dill...hold SCSIene tomme og defragmentert så de kan ta imot DV.

Firewire

......men for å være ærlig..skal du gjøre dette proft så har du IKKE lyst til å bygge selv...det er alt for mange usikre momenter. Ved kjøp av en DELL (eller noen andre) arbeidsstasjon har du garantier og vedlikeholdsavtaler...bytte av maskin på 24 timer..osv.....tenk så kjip å ha en kunde som venter pga du må bygge om PCen din..når du kunne ringe DELL og fått en ny maskin i løpet av timer som funker.

Dette vil seff svi...regne med å bruke en 25 - 30 000 kr.

Vil du ha noe ENDA råere så ta en titt på http://www.discreet.com og slå opp Flame og Inferno...men da snakker vi million klassen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 12:07, AKIRAx24 skrev:

Vel...nå skulle jeg ønske P4 kunne kjøre dual...for da ville jeg sagt det. Men uten tvil må du gå for en DUAL CPU løsning. Siden du har sagt du vil ha en kraftig maskin regner jeg med også at money is not an issue..du har cash så det holder.

DUAL AMD blir jo da den beste løsning.

Så mye RAM du kan få tak i (minimum 1 GB)

SCSI disker i RAID oppsett. (men greit å ha en 120 GB IDE disk for backup og annet dill...hold SCSIene tomme og defragmentert så de kan ta imot DV.

Firewire

......men for å være ærlig..skal du gjøre dette proft så har du IKKE lyst til å bygge selv...det er alt for mange usikre momenter. Ved kjøp av en DELL (eller noen andre) arbeidsstasjon har du garantier og vedlikeholdsavtaler...bytte av maskin på 24 timer..osv.....tenk så kjip å ha en kunde som venter pga du må bygge om PCen din..når du kunne ringe DELL og fått en ny maskin i løpet av timer som funker.

Dette vil seff svi...regne med å bruke en 25 - 30 000 kr.

Vil du ha noe ENDA råere så ta en titt på
og slå opp Flame og Inferno...men da snakker vi million klassen.

AKIRA

er veldig enig det su sier her, men hvis dette er til jobb bruk, kjøp DELL av de grunner som er nevnt.

Servicen til Dell slår alle, du kan ha en tekniker stående på døra neste dag hvis det er nødvendig da....

Enten Precision WorkStation 340

fra ca 17000

eller

Precision WorkStation 530 mulighet for dual xeon.

fra ca 31000

et spm til, hvorfor Win2k og Xp, er ikke de ganske like?

Christian

Lenke til kommentar

et spm til, hvorfor Win2k og Xp, er ikke de ganske like?

Svar: Har noen programmer som IKKE fungerer eller ikke fungerer tilfredstillende i XP.

Fungerer stabilt og tilfredstillende i win2000.

...eller takk for de innspillene jeg har fått...noen flere?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med ferdig-PC'er, er at du ikke får det siste av det siste (min erfaring). Det tar litt tid å få inn nyere teknologi for de store. Fordel med Dell er som de andre her sier, servicen, at du slipper å måtte vente et par uker på deler, men på den annen side tror jeg du kan få bedre ytelse ved å bygge selv. Tenk litt på det. Kanskje de lønner seg såpass økonomisk at du får penger til en reserve-PC i nødsfall. Men jeg tror at deler som dette er såpass bra at de ikke kræsjer med det første. De er jo tross alt ment for servere.

Adaptec har U320-SCSI-kort nå, men jeg kjenner ikke tilgjengeligheten. Prøv å få tak i et slik med U320-disker (15K rpm, 8MB cache). Kjøper du maskin med intern SCSI-kontroller på HK, så pass på at den går over 64bit-PCI-bus og ikke 32bit. Jeg har lekt med tankene om en slik supermaskin selv, men venter nå på Hammer tenker jeg og kjører dual da. Jeg kommer utelukkende til å bygge selv for å få den skreddersydd til meg.

Bare tenk også på at du skal ha kvalitet. Billigere deler kan ryke fortere eller ikke være kompatible med andre "sære" deler en slik supermaskin fort kan inneholde.

Jeg hadde bygd selv, om det ikke hadde vært krav fra jobben om å kjøpe ferdig-PC. Kjøper du alt/mye fra et sted, kan du jo også prøve å få til en service-avtale av noe slag.

Lenke til kommentar

Takk Mad Wolf Magnux for ditt bidrag!

...interessante tanker må jeg si.

Forøverig må jeg ikke kjøpe ferdi pc...men den bør funger rimelig stabil!

Hva med hovedkort og chipset...noe forslag?

Setter stor pris på alle seriøse innspill og forslag jeg kan få.

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-21 16:36 ]

Lenke til kommentar

Det er en MEGET god grunn til at profesjonelle (la oss legge GODT Merke til ordet profesjonelle...må ikke misforståes med semi proff, eller amatør)..ikke alltid har den helt nyeste hardwaren. Det har med oppetid å gjøre..for en som jobber med 3D rendring og video redigering er oppetid uendelig mye mer viktig enn å ha siste skjermkort som støtter DirectX 9 feks.....eldre hardware er testet og verifisert å kjøre stabilt sammen. Driverne er modne og justert. Skal du ha en hjemmme PC hvor du skal drive litt hoppy 3D og video redigering for å lære deg verktøyene...bygg selv....har du en PC som kunder vil være avhengig av...kjøp ferdig bygget med service avtaler!

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk AKIRA!

Akkurat Slik tenker jeg også.

En Dell 340 eller 530 workstation havnet jeg på. (Har også sett på Mac som et alternativ.)

Men før man tar et endelig valg (for det dreier seg jo om en del penger) bør man kansje ha i bakhode at business også handler om å spare penger...så hvis det var MYE penger å spare...er det et regnestykke:

Hva får man igjen for pengene Kvalitet og Ytelsesmessig?

Igjen AKIRA, takk for dine innspill!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-21 19:30 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: vman på 2002-08-22 09:36 ]

Lenke til kommentar

Vel..i en perfekt verden så skal jo ikke PCen din bryte sammen....og da hadde jo en service avtale vært bortkastet..og vært penger bedre brukt på andre ting. Men verden er ikke perfekt..og for firmaer som har service avtaler..så er det forskjellen på en fornøyd kunde..og konkurs. Jeg vet for egendel at hadde vi IKKE hatt backup da vi fikk et virus i fjor.....så hadde vi vært daue for lenge siden...mao..investerte penger i sikkerhet, service og backup..kan virke unødvendig dyrt i starten..men kan være akkurat det som redder deg fra å gå personlig konkurs og gjeldsette deg for resten av livet.......håper bare du ikke blir skremt fra å starte nå da..*s*

Men du kan få service avtaler fra Komplett og de gutta og å få en ferdigbygget maskin..men nyere hardware...må si jeg lener meg mer mot en DUAL AMD enn en dual XEON...de er svindyre..og gammel teknologi. Gå til http://www.storedyret.com og let frem en der som heter Superrune...han er guru på det stedet og jobber proffesjonelt på det du vil inn på..han kan ha mange gode tips på hardware og sånt.....det kan feks for deg lønne seg å sette render ut til de som gjør det proft...og alt du gjør på din PC er å bygge orginalfilene...så lar du andre ta seg av render og det der. Og da kan du sikkert fint komme unna med en litt billigere løsning...men IKKE glem backup..kjør tapes..daglig!!!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Er du avhengig av PC-plattform? I din situasjon er det mulig jeg hadde vurdert en av de nye MAC'ene med dual cpu om ferdig-maskin er valget.

Støtter ellers forslaget fra Akira om dual amd fram for xeon. Veit ikke hvordan det går på 3D og video, men websidene til Anandtech ble testa på begge plattformene med amd som vinner.

Desverre eksisterer det ikke så veldig mange tester på socket a dual-HK, men jeg har sett noen. Tror du kanskje bør gå litt på spesifikasjoner over hva du trenger. Tyan har noen gode.

Lenke til kommentar

Quad har ferdige alternativer til arbeidsstasjoner, men er ikke imponert over kabinettet de sender med da chieftec kabinett er ikke så dype bakover som feks. lian li.

Det kan raskt bli vanskelig å montere mange harddisker, stort skjermkort (feks gf4 ti4600) og minnebrikker.

(En jeg kjenner kjøpte seg msi hovedkort og der kunne han ikke plassere harddiskene i den vanlige harddiskskuffen da rammen ble i veien. Dette var i et aopen big tower, men det er ikke stor forskjell i dybde på dette og feks chieftec bigtower.

Han har forøvrig ingen problemer med stabiliteten på sin maskin med msi hovedkort.)

ville satset på lian-li pc70 for et system med mange scsi disker osv.

en strømforsyning på min 400watt ville jeg også hatt.

Enermax har en solid en på 430watt som ikke koster alt for mye.

Ville nok ha lagd maskinen selv, men om du føler du har 10 tommeltotter osv. så er det greit nok å kjøpe ferdig. Ulempen er som sagt før at du må inngå kompromiss.

Lenke til kommentar

Takk AKIRA for nok et informativt og matnyttig innspill!

Den linken du gav meg der var ”mitt in the blink” for meg. Kommer nok til å bruke litt tid for å få et overblikk, –med så mange kanaler.

Når det gjelder xeon prosessoren, er ikke den bygget på P3 teknologien? (eller tar jeg helt feil)

Stonescream nevnte firmaet Quad. Har aldri hørt om dem før, så jeg søkte dem opp, og tok en kjapp titt på hjemmesiden deres. Men mitt førsteinntrykk var at det virket litt ” Mickey Mouse”.

Er det forresten noen der ute som har erfaring med dette firmaet?

Er fremdeles åpen for flere innspill!

Jeg vil samtidig takke for alle innspill så langt! Hva skulle man gjord uten Internett ?

(…eller kanskje livet hadde hvert lettere uten all teknologien, …..i iallfall annerledes!)

[ Denne Melding var redigert av: Vman på 2002-08-22 15:18 ]

Lenke til kommentar

Holmesdale End:

Eit lite tips, ikkje svar på ting du ikkje veit noko om.

Responstid er noko du betaler for... Vist du vil ha 2 timer responstid så får du det. Men det koster.

Jobber i eit av norges største service bedrifter innen hardware. Og eg veit kva me tar for slike "avtaler". Eg veit også at dell har ned til 2timers avtaler...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 18:56, The Red Devil skrev:

Holmesdale End:

Eit lite tips, ikkje svar på ting du ikkje veit noko om.

Responstid er noko du betaler for... Vist du vil ha 2 timer responstid så får du det. Men det koster.

Jobber i eit av norges største service bedrifter innen hardware. Og eg veit kva me tar for slike "avtaler". Eg veit også at dell har ned til 2timers avtaler...

jepp, det koster også etter hvor i landet du bor da, og om du er utenfor OSlo/akershus er det ikke mange som fikser 2t respons tid tror jeg da....

Når det gjelder dell, de har vunnet tester i bla. pcworld, tenker på 340/530.

Kabinettløsningen til dell skal vist være meget service vennlig.

Hvis du er veldig avhenging av oppetid og service ved evnt feil så er det ikke mange valg, glemm selvbygget med en gang i dette tilfellet, det blir rett og slett ikke sikkert nok og det er få som kan tilby den responstiden dell har, tviler på at eks. komplett eller quad etc. rykker ut midt på natten for å hjelpe deg.

Christian

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...