Gå til innhold

hva er så spesielt med symbian telefoner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Symbian (spesielt series 60 versjonen) ble utviklet hovedsakelig av Nokia.

Det er et operativsystem, i motsetning til tradisjonelle menysystem, som i prinsippet gjør at samme program kan kjøre på alle symbian telefonene uavhengig av om det er Nokia, Siemens, Panasonic eller en annen symbian telefon.

Siden det er et operativsystem, er det et stort utvalg av gratis og betalingsprogrammer i svært mange kategorier, med en kvalitet langt over de tradisjonelle java programmene og spillene.

Man kan også multitaske, og man har større muligheter til å tilpasse telefonene funksjoner ved å legge til de programmene man ønsker.

Siden det er et operativsystem, kreves det mer prosessorkraft (de fleste telefonene ligger på 100-500 Mhz) og telefonene får på grunn av det økte kravet til hardware normalt en høyere pris og ting vil, tilsvarende som på en pc, normalt ta lengre tid å starte opp.

Av egne dårlige erfaringer, så bygges i praksis telefonene så forskjellig at programmer og spill fortsatt ikke er kompatible på tvers av modellene og det finnes heller ingen skikkelig godkjenning for hvilke programmer som fungerer på hvilken telefon.

Man må normalt laste ned de enkelte programmer og spill, og se om de fungerer.

Når det fungerer, er det overlegent...når det ikke fungerer er det bare å kaste telefonen i søpla/få ny på garantien/kjøpsloven fordi det foreløpig ikke finnes en undo funksjon i telefonen som kan slette det man legger inn.

En annen svakhet er at telefonene har register tilsvarende en pc, og det er ganske håpløst å få fjernet ting fra der til tider.

Dermed bygger det seg gradvis opp irriterende småfeil, som tilslutt krasjer telefonen totalt.

Håper det hjalp litt... :cool:

Lenke til kommentar
Når det fungerer, er det overlegent...når det ikke fungerer er det bare å kaste telefonen i søpla/få ny på garantien/kjøpsloven fordi det foreløpig ikke finnes en undo funksjon i telefonen som kan slette det man legger inn.

En annen svakhet er at telefonene har register tilsvarende en pc, og det er ganske håpløst å få fjernet ting fra der til tider.

Dermed bygger det seg gradvis opp irriterende småfeil, som tilslutt krasjer telefonen totalt.

5011257[/snapback]

Du har jo misforstått totalt. Alle Symbian-telefoner har (i motsetning til f.eks vanlige Nokia telefoner) mulighet for å gjennomføre en full reset som gjør at programvaren gjennoppretter seg nøyaktig slik den var da den var ny. Da er alle problemene løst.

Uansett hvor mye dritt og "virus" du har lagt inn på telefonen er den strøken igjen etter at du har formatert den.

Lenke til kommentar

Søker du på forumet så vil du finne flere tråder med svar på dette opp gjennom årene :) Ankhs svar er jeg ikke helt vanntett vil jegsi, så søk helst, jeg kan huske at jeg selv har svart på dette =) Men veldig kort og mangelfullt:

- Symbian er et OS som bla. har mulighet for å innstallere programmer som kan gjøre mye mer enn den mer overfladiske muligheten til andre telefoner som innstalerer via JAVA o.l. Symbian gir dermed muligheter langt utover vanlige telefoner til å styre funksjoner osv. Itilegg er multitask muligheten er fordel som svært mange drar nytte av.

-FØR: Ja, som Ankh skriver så krever Symbian telefoner mye mer kraft, og det hadde de iforhold til andre telefoner, men dette har jevnet seg ut da også andre telefoner har kameraer etc. som krever kraft i 'overflod'.

-Kombatibiltet: Symbian er delt opp i flere 'undersystemer. Gå til symbian.com for mer informasjon, men kort: De fleste symbian telefoner kjører 60 series som har et visst grensesnitt og kombatibiletet. Men utover dette har produsentene en mulighet til å personliggjøre dette ytterligere og det er dette som ødelegger kompatibiliteten, itillegg kan også ytelsesforskjeller være avgjørende.

Totalt sett kan du sammenligne dette med en PC kontra en spillemaskin: På en spillemaskin er det sperringer som hindrer deg å gjøre særlig mer enn å spille spill, imens på en PC er det til syvende og sist kun utvikling særlig når det gjelder til krav til ytelse som begrenser hvor lenge du kan henge med. (Et eksempel er en av de aller første symbian telefonene 7650 kan fortsatt kjøre en stor del av programmene på markedet... :))

Selv har jeg eid telefoner med enten Symbian eller Windows de siste 2 årene egentlig, for meg er andre telefoner ikke noe riktig alternativ.

Edit:

Quoter meg selv fra "Hjelp jeg skal ha ny mobiltelefon"-malen:

Symbian: Et dedikert operativsystem for mobiltelefoner (som Windows/MacOS er for PC) eid og utviklet av Nokia, Ericsson, Siemens, Samsung, Panasonic og Sony Ericsson. Har to kjente grensesnitt, UIQ og Series60. Symbian åpner for en felles plattform for utviklere og gjør at man kan få tak i utrolig mye nyttig; og unyttig programvare til mobilen. Alt fra Office, Opera, Mp3 spiller, videospiller til fjernkontroll, nesten alt finnes. Her er til den tid en link til et tråd som omhandler temaet ”Hva er symbian”
Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Slik jeg ser på det er det mye som gjør at Symbian er spesielt. Det er et mye mer avansert operativsystem enn andre vanlige mobiloperativsystemer, som støtter installering av mange tredjeparts programmer. Med det kan du utføre det meste du fakstisk kan på en PC, bare litt enklere. Ting som Word, Excel, Powerpoint, god e-postklient, god internettleser, og det meste av de vanlige funksjonene på en PC.

Vet ikke hvor mange ganger jeg over hode IKKE hadde klart meg uten Symbian.

En kan jo se det slik at Pocket PC også er et alternativ da, men jeg har hørt at Symbian er mer stabilt (spesielt på internett), og det er mer av det på markedet, som gjør det lettere å få tak i, og selge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...