Gå til innhold

Bruke Adobe Premier 1.5 til å detektere sceneskift

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et analog kamera koplet til en Pinnacle Moviebox som så er kopblet (via firewire) til PC og Adobe Premier 1.5. Dermed "lurer" jeg Adobe til å tro at den tar i mot DV film (Pinnacle boksen konverterer fra analogt til digitalt). Men det ser ikke ut som om Adobe greier å finne sceneskift automatisk og jeg får derfor bare inn en eneste stor fil.

Kan jeg, vha. Adobe Premier, dele denne fila opp i mindre sekvenser (filer)? Eller finnes det et annet program som kan gå kjapt gjennom en AVI fil og dele denne opp i små sekvenser automatisk?

Takk for svar!

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om PPro ikkje klarer å finne sceneskift, er det truleg fordi det ikkje finn noko tidskode. Sikker på at Movieboxen "lager" ein tidskode?

PPro har so vidt eg veit ingen funksjon for å splitte opp klipp automatisk, men eg trur det finst program som kan gjere det. Meiner å ha høyrd at Pinnacle Studio 9 kan gjere det, men er ikkje sikker. Det kan og hende at Scenalyzer kan det, men eg veit ikkje sikkert her heller.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg trodde program som Adobe brukte "sorte frames" til å detektere scene skift. Dersom de benytter annen type informasjon som tidskoder så regner jeg ikke med at Pinnacle boksen legger til dette / lager dette i og med at signalene kommer fra en analog kilde (Sony Hi8 kameraet mitt).

Jeg setter i gang capture nå uansett. Jeg er ny på dette men regner uansett med at Adobe Premier har god funksjonalitet for å manuelt klippe ut mindre sekvenser som man så kan navngi og lagre i egne mapper.

Uansett, takk for svar!

mvh.

muthe

Lenke til kommentar

Jeg pleier å gjøre dette manuelt. Starte og stoppe på de sekvensene jeg vil ha inn. Ellers får man jo inn alt, samt store mengder video man ikke trenger. Dette ligger jo bare og tar opp verdifull plass på harddisken. Har derfor alltid vært motstander av å ta opp en hel film til harddisken. I tillegg blir det MYE lettere å behandle materialet i etterkant og klippe med det, og å sortere det på riktig måte.

Det er bare fordeler med å gjøre deg selv den tjenesten å hente det inn manuelt først som sist. Det tar mye kortere tid enn om du skal klippe ut mindre sekvenser av en stor fil i etterkant.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips.

Jeg legger ikke skjul på at jeg er ganske fersk i dette gamet, og jeg har lest fordelene med den metoden du skisserer. Problemet er at filmene jeg nå legger inn er analoge så hvert start / stopp på PC medfører en start / stopp + spoling på selve kameraet (for når jeg avslutter en sekvens så fortsetter jo kameraet videre inn i den neste og jeg må derfor spole meg tilbake for å få med hele begynnelsen på den nye sekvensen) og det synes jeg går rimelig tregt. Jeg antar dette blir lettere å gjøre når jeg kopierer over direkte fra DV kameraet mitt da jeg kan kontrollere hele prosessen fra selve PCn og Adobe.

Uansett - jeg setter pris på gode råd og skal prøve meg litt frem for å se om dette er enklere. En ting er i alle fall sikkert - det er beinhard jobbing dette her. Det nytter ikke bare å trykke på en knapp for så å tro at det kommer noe bra ut i andre enden. Men gøy er det lell.

mvh.

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...