Digitize Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hei, Trenger hjelp her .... tror noe er alvorlig galt! Jeg har hørt kompiser si at en pc lever sitt eget liv og gjør selv det den finner for godt, men dette tar kaka. Brukte pc'en min igår og avsluttet på vanlig måte (shut down). Når jeg skulle starte den idag, så komme den til "Windows XP" bildet på skjermen. Deretter ble skjermen svart og forble slik i ca. 10 minutter. Etter det kom "log on" skjermen, hvor jeg da valgte min bruker og logget på. Det tok yttligere 5 minutter før bakgrunnsbildet kom fram, men ingen ikoner eller noe dukker opp (ingen start linje) - selv etter 20 minutter. Når jeg trykker ctrl-alt-del så for jeg opp konsollen og prøvde å kjøre explorer, men ingenting skjer. Det kjører alle prosesser som er vanlige, slik jeg kan se. Har forsøkt å reboote flere ganger, men hver gang skjer det samme. Det har blitt yttligere værre da pc'en nå avogtil henger i 10 minutter helt fra start (når den skal telle opp ram, vise CPU, etc), noe som har fått meg til å mistenke at det ikke er windows men hardware det er noe galt med. Har forsøkt å bytte rambrikkene, og bare boote med 1 og 1, men det skjer ingen forbedring. Windows rapporterer feil ved boot og spør som vanlig om jeg vil logge på med "safe mode", samt de andre alternativene. Ingenting av dette fungerer, jeg kommer aldri helt inn i windows. Jeg har saumfart hele pc'en for mulig lekkasje i vannkjølingsanlegget, men jeg ser ingenting. Bios viser at CPU ligger på ca. 38 grader, som bekrefter at vannet flyter rundt og at problemet ikke skyldes overheat. Jeg har også fysisk kjent på cpu, gpu og kjenner at det ikke er noe særlig varmt. Alt i alt har jeg overhode ikke rørt kabinettet fra igår til idag når jeg bootet. Jeg prøvde å kjøre inn Windows XP cd'en og boote fra denne. Etter at drivere var loadet, tok det noen minutter før windows setup'et kom fram. Jeg valgte da å kjøre windows recovery, uten at dette hadde noe nevneverdig effekt. Visste ikke helt hva jeg skulle skrive i den konsollen som da dukket opp heller, dette hadde null effekt på det hele. Jeg skrev da "Exit" og pc'en bootet igjen, hvorav den nå henger i bootoversikten helt på starten (står slik i ca. 10 minutter, hvor jeg ikke får trykket DEL engang for å entre biosen). Jeg kjører idag Windows Corp. edition, med SP2 (kjøpe versjon, ikke pirat hvis det skal ha noe å si). Den er oppdatert med siste patches og antivrus/ad-aware. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, evt. om jeg skal prøve å reinstallere hele windows XP. Litt surt å miste mail, etc. Samt at jeg er usikker på om problemet virkelig ligger her. Jeg kjørte minnet på 2.75V, men har satt denne ned til 2.70V nå. Uten at det ble noe forskjell. Alt i alt så har pc'en fungert fint i 1 år, og jeg har ikke gjort noen endringer eller kommet borti kabinettet. Nå skjer plutselig dette ! Hjelp !! Specs; Windows XP Corp. SP2 AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz, S939 MSI K8N NEO2 Platinum S939 POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB (2*512mb) NEC DVD-brenner ND-3500 16x, sølv Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM (systemdisk) Western Digital 180GB IDE, 8mb 7200 RPM Western Digital 120GB IDE, 8mb 7200 RPM Seagate Barracuda 160GB S-ATA, 7200 RPM Soundblaster Live! 5.1 Platinum med front brakett CWT, 550W, ATX12V Samsung Syncmaster 930BF 19", 4ms Vannkjøling; Danger Den TDX for A64 Danger den NV68 blokk. Iwaki MD 15 pumpe Swiftec bay tank 5.25 AC radiator, "airplex EVO 240" Cooler Master Stacker kabinett Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Formater og installer windows på nytt du... Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Formater og installer windows på nytt du... 5010048[/snapback] Samme tenker jeg, vet liksom ikke helt hva annet jeg skal forsøke på. Litt kjipt også, da denne installasjonen kun er 10 dager gammel. Har tidligere kun kjørt XP med SP1, da SP2 er kødda det til med min nåværende hardware. Bestemte meg for å prøve med SP2 igjen, men det kan jo være det som roter det til igjen. Kan se ut som om hardware'n min bare overhode ikke er kompatibel med en SP2 installasjon, av en eller annen merkelig grunn. Trodde bare ikke at Windows XP kan påvirke selve oppstarten på pc'en (bios, før Windows begynner å loade ...) ? Takker for alle svar ! Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Du sier pc har fungert fint i ett år med sp1, så sier du at du nylig har reinstallert win med sp2. Da er det vel mye som tyder på at det ikke er hw, men windows som klusser. Det er mulig at SP2 forårsaker problemer, har hørt om det men svært sjeldent i disse dager. Går ut ifra at du ikke har eksperimentert med bios, drivere osv.. Men ser at du bruker ett Soundblaster Live 5.1 og det er beryktet..har ett selv ett sted og jeg fikk bsod hver gang jeg reinstallerte hvis jeg ikke installerte drivere til det først av alt. Så mitt tips er å ta kopi av alt du ikke vil miste, fjern lydkortet, formater og reinstaller win og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå