Heineoen Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hei! Har desv. en liten klipp i toppakingen som gjør at det lekker litt olje fra bilen. Spørsmålet er om jeg må reparer dette med engang eller om jeg kan vente til våren/sommeren? Må reparere bramsene også, så utgiftene kom litt brått på nå. Har hatt den på et verksted å de sa jeg ikke trengte å ta det nå, siden det var så lite. Men har jo ikke lyst til å ødleggenoe nedi der. Her har jeg spurt noen som kjenner bilen: http://www.neontuners.com/viewtopic.php?t=1539 Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikker på at det ikke er toppdekselpakningen din som er ødelagt/utett? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Hva er forskjellen på en topppaking og toppdekselpaking? Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Toppakning ligger mellom bunndelen av motoren og toppen (der stemplene går). Toppdekselpakningen er pakningen mellom toppen av motoren og dekselet over ventilene og kamakselen(e) (somregel en korkpakning). Toppdekselpakningen er det ikke så blånøye med, bare irriterende at det renner olje nedover utsiden av motoren. Og så må man jo fylle etter med jevne mellomrom, selv om det ikke er mye olje som forsvinner Endret 15. oktober 2005 av Erik Braseth Lenke til kommentar
roysigurd Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Det er nok toppdeksel pakkningen din som er gåen, denne koster 50-100 kroner og tar 10 min å skifte selv. Har toppakkningen din røket,så vil du merke høy olje eller kjølevæske forbruk... Ødelagt toppakkning kan resultere i motorhavari... Vis du enda er usikker hvor disse pakkningen holder til på motoren, så er topp pakkning under tennplugg nivå, og toppdeksel pakkning over tennplugg nivå. Toppdeksel er laget av enten kork, eller gummi....på de fleste biler... Toppdeksel pakkning Topp pakkning (den store gråe, med 4 runde ringer med metall rundt) Toppdeksel pakkningen er ikke så veldig nøye å skifte med en gang, bare du passer på olje nivået hele tiden. Men det blir fort dyrt å fylle på olje hele tiden. Den er billig, og lett å skifte... snakk om ca.10-12 skruer som sitter helt på toppen av motoren. Jeg hadde skiftet den med en gang vis det va det som va feil... Lykke til! Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Takk.. Skal snakke litt med han som snakket med han på verkstedet i morgen.. Men jeg tror det var snakk om at det gikk ann å skifte delen som var sundt, men det var ikke å anbefale uten å slipe ned blokka. Endret 15. oktober 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Oter Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Takk..Skal snakke litt med han som snakket med han på verkstedet i morgen.. Men jeg tror det var snakk om at det gikk ann å skifte delen som var sundt, men det var ikke å anbefale uten å slipe ned blokka. 5011550[/snapback] da er det toppakningen,da kan det lønne seg å skifte den fort Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Synes det var dumt at denne skulle ryke på 120.000km! hm.. Rart han anbefalte meg å vente et halvt år, å ta registerreima i samme slengen da. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Synes det var dumt at denne skulle ryke på 120.000km!hm.. Rart han anbefalte meg å vente et halvt år, å ta registerreima i samme slengen da. 5011692[/snapback] hvis han sa at toppen må planes,så er det toppakningen som er gåen. og når man skifter toppakning,så skal man bestandig sjekke toppen for skjevheter,spesielt viktig om pakkningen har røket. og har pakkningen røket,så er det ikke sikkert bilen går i halvt år,bilen kan gå dårligere og dårligere,og plutselig så vil ikke bilen dra i det hele tatt. og det kan fort bli mye dyrere å ikke skifte den fort. det anbefales ikke å kjøre med defekt toppakning. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 Reparatøren har sjekket kompresjonen og sier at det ikke er noen forandring fra det det skal være. Han sier at lekkasjen er veldig liten og jeg godt kan kjøre til våren og da skifte både denne pakningen og regreima. Høres dette ok ut? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Opel'n jeg kjører (kjørte) har blitt kjørt 45 000 km med gåen toppakning... Begynte først å miste komprsjonen i forrige uke.. Har kun fylt på en liter olje på de 45 000.. Null kjølevann Har hørt om biler som har fått sprekk i toppakning og tatt kvelden 100 meter etter, da dette kun har noe å si på hvor pakninga sprekker... Skriver kjørte i ( ) grunnet uhell med bilen i dag... Motorhavari med brann (ikke kom å si det er på grunn av gåen toppakning, for det vet jeg allerede ) men ny motor kommer i løpet av vinteren Lenke til kommentar
nokia4life Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 hehehe,,, bilen ble helt ødelagt da den gikk,,,, vannet ble borte, og kald luft i bilen 24/7, på vinteren + at det kostet 12,000,- kr, Planet toppen Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Bare bytt den så slipper du å bekymre deg for havari etc... Har du mye peiling på bil kan du gjøre det selv, eller gjør litt av det og sette bort resten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå