Gå til innhold

x1800xl eller 7800GT?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kasey: Ehm... kan du komme med noen bedre grunner til at ATI er bedre enn nVidia annet enn varme og navnet? Personlig har jeg ikke merket så spesielt mye forskjell... annet enn at nVidia har som oftest vert en bedre klokker i mitt tilfelle.

 

Og som sagt, det er da ikke noe å lure på engang... hvorfor gidde å vente på et kort som ikke er merkbart bedre for de fleste, og som man atpåtill må gi 800KR ekstra for?

Lenke til kommentar

Det at kortene blir lansert betyr ikke at de MÅ være tilgjengelig for kjøp med det samme.

 

Og hvis du ser så har 7800GT sunket fra ca 3800 til under 3000 siden det har blitt lansert.

 

Uansett har du tenkt til å kjøpe et X1800XL og tar utgangspunkt i samme prisnedgang som 7800GT så må du vente en god stund før du kan kjøpe kortet til under 3k.

 

Uansett skal du kjøpe nytt kort nå eller i nærmeste framtid (1-2uker) så kjøp 7800GT event 7800GTX hvis du har penger til det..

Lenke til kommentar

Er vel ingen som vet sikkert når x1800xl kommer til norge. Tror det er å få tak i i USA, så burde jo egentlig ikke være så lenge til (men man vet jo aldri). 7800GT har vært på markedet (i butikkene) i over 2 måneder nå, så det er ikke rart prisen har sunket en del. Er ikke godt å si hvor raskt prisene på x1800xl kommer til å synke. Helt egentlig må de jo synke en god del for at det skal være et produkt noen burde kjøpe, siden det nå konkurrerer med 7800GTX (noe som er tapt kamp).

 

Så min anbefaling er selvfølgelig: Kjøp 7800GT og ha det moro nå. Med mindre du skal reise bort eller noe så ser jeg ingen grunn til å utsette fornøyelsen. Du kommer ikke til å gjøre et dårlig kjøp med 7800GT nå.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Ikke i alle? I hva da er det dårligere enn 7800GT?

5011588[/snapback]

Første siden jeg sjekket (bare for å se): Anandtech.

The X1800 XL competes fairly well with the 7800 GT, but the NVIDIA card generally comes out on top in the tests that we ran.

Og det er dette som er det generelle bildet testene har vist og, med noen få unntak (som jeg regner med du henger deg totalt opp i, selv om det er 10 ganger så mange sider som rapporterer at 7800GT er litt bedre enn x1800xl).

 

Edit: Legger til xbitlabs sin konklusjon, som var mer pro ATI. Her er de negative poengene ved x1800xl:

# Excessive power consumption;

# Only matches, but does not outperform, rivaling GeForce 7800 GT in majority of applications;

# Outperformed by competitor in OpenGL and some other titles;

Som vel vil si at de er likt i DirectX, men nvidia leder i OGL. Minn meg igjen på hvorfor man burde enten vente 1-2 mnd, eller betale nesten 1000kr mer for x1800xl?

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Så hva sier du til dette da?

image004.gif

image005.gif

Gigabyte7800GT_3dmark05_defs.jpg

 

1024x768: 7800GT 6779poeng vs x1800xl 7177poeng | 398 flere poeng til x1800xl

1600x1200: 7800GT 4928poeng vs x1800xl 5098poeng | 170 flere poeng til x1800xl

 

Altså x1800xl slår 7800GT med såpass lite poeng, at valget bør være lett siden 7800GT faktisk er tilgjenelig og er 700kr billigere enn et kort som ikke kan kjøpes av ola nordmann enda.

 

Kilder: Bjorn3d.com og Tomshardware.com

Lenke til kommentar
Det bildet kasey la ut her, er fra en kinesisk side som heter HKEPC! GeForce 7800GT scorte forøvrig over 7300 i 3DMark05 i den testen..

5010191[/snapback]

 

Hmmm.... der stod at det var ATI sin... kan du kinesisk da?

5010206[/snapback]

Det står jo med stor skrift på bildet av det er den kinesiske siden sitt bilde..

Lenke til kommentar

At kortene er der når de blir lansert betyr en god del! Så vidt jeg vet var både 6800- og 7800 serien der den dagen de ble lansert, men hos ati tar det enda noen måneder. Pluss at toppkortet muligens ikke kommer i det hele tatt (?). På grunnlag av de testene som er vist frem tidligere i tråden er det jo ikke tvil om at det ikke er mulig å merke forskjell på de kortene i daglig bruk. Og derfor er det jo ikke vanskelig å velge siden 7800GT faktisk er her, pluss at når x1800 kommer vil det koste en del mer.

 

Og nei, jeg er ingen fan-boy! De to siste kortene som har vært i denne maskinen har vært nvidia. Men før det hadde jeg ati, og jeg har andre maskiner stående her som har ati, intel, amd, nvidia og hva det skal være! Så ta ikke den... (Ikke at jeg føler meg "angripet", men det er like greit å si fra med en gang når det blir snakk om slike ting).

 

Edit: Ang. "korrupte" sider (dette skal bare leses, ikke svares på) så vil jeg si at thomshardware er meget mistenkelig jeg da..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at ATi Sin ringbus memory technology er meget god kandidat til optimaliseringer, pluss at det gir game dev's en veldig god mulighet til å kode måten man skal behandle båndbredden på ved å angi prioriteter til hver enkelt "memory client".

Dette vises jo godt om Cat. 5.11 ryktene er sanne når det gjelder DooM 3 f.eks ;)

 

R520 er en meget mer programmeringsvennlig chip overall enn !"G70". Det taler mer for R520 enn for "G70" i mine øyne.

 

"G70" er her nå, "G70" spytter ut imponerende tall. Selvfølgelig, fakta er fakta, men har du ventet i 6mnd'er, hva er 1mnd fra eller til? =) Selvfølgelig, tenker man slik, så kan man jo i teorien bare vente, men nå er det dog en liten stund til noe "revolusjonerende" kommer til PC markedet grunnet DX "10" lar vente på seg, og evt. updates til DX9.0c ikke er 100% bekreftet ennå?

Lenke til kommentar

Uff blir sliten av å lese den tråden her. Virker som om altfor mange tror at x1800XT skal konkurrere med 7800GT Det er Feil!

 

ATI X1800XT konkurrerer med NVIDIA 7800gtx

X1800xl konkurrerer med 7800GT

Osv

 

 

Det er selvsagt at begge kortene i hver klasse er bedre enn kortene i klassen under. X1800 XL er ikke bedre enn 7800 GTX period!

 

Og som mange har nevnt så er prisene mye bedre på NVIDIA kortene, og ikke minst det er mulig å få kjøpt dem nå.

Lenke til kommentar

Mitt intrykk er at de er ganske jevngode(lest mye rundt), men har hørt av brukere som har fått tak i et x1800xl at det ligger på 86 grader idle å ga artifacts etter kort tid spilling

 

Skall du ha kort i dag blir det 7800gt uansett, noe jeg ikke haddet tenkt så mye på.

 

Om du går for x1800xl så burdet du vente til du ser tester av de som har kjøpt kortet for så høre om ytelse og temp er ok før et kjøp.

 

Offtopic:

Men personlig ville jeg brukt et noen hundre lapper til og kjøpt 7800gtx til 3700kr, genialt kort

 

Exalibur

512 versjonen av gtx kan jo også være verdt å ta en titt på før man bestemmer seg, kan være knallgodt kort til quake 4 - f.e.a.r (som har bevist at det krever masse minne), og de nye nvidia kortene har vist seg å være en bedre alrounder også,

 

Edit: skriver ustanslig x800xl

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...