Gå til innhold

MPG -> VCD = Tap av kvalitet?!

Anbefalte innlegg

Når jeg brenner en mpg til vcd (fordi den er for stor til å passe på en data-cd) forringes kvaliteten på mpg'en! Er dette riktig? Hvorfor?

(Når jeg spiller av den originale filen og sammenligner med den jeg nettopp har brent til vcd, kan jeg selv se at kvaliteten er blitt dårligere..)

Og hvordan brenner man ellers en fil (mpg, avi) på over 700MB?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VCD er ca. 1,5 Mbit/s. Dersom MPEG'en din er kodet med høyere bitrate så er det nok mye sannsynlig at VCD'en blir dårligere, ja.

VCD er også 352x288. Hvis MPEG'en må resizes kan det også føre til dårligere kvalitet.

Og dersom MPEG "konverteres" til VCD i brenneprogrammet (slik Nero kan gjøre) så blir heller ikke resultatet alltid så bra.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva som skjer; jeg bruker Nero, og den sier bare 'checking' når jeg drar filen over og slipper. Jeg mistenker Nero for å konvertere enten da eller i real-time når den brenner.

Ihvertfall er jeg særs misfornøyd hvis Nero gjør dette.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 14:28, Killer_DT skrev:

Ja det gjør den.

Nei, det gjør den ei. :razz:

Ved overdragning av ymse filer, sjekker Nero kun filen for feil format/feil i filen. Finner den noen form for feil, spør den om hva du vil gjøre. Et av valgene er å konvertere. Velger du dette, tar ting sanseløst lang tid før den begynner å brenne, da Nero er treig på MPEG1-encoding.

MEN, hvis første poster ikke fikk opp noen boks med valg etter "checking"-rutinen, skal det være i orden. Han kan prøve å laste ned VCDEasy og bruke en funksjon som ripper .DAT-filen fra en VCD til ren MPEG-format. .DAT-filen på en VideoCD er ikke identisk med en MPEG-fil, selv om den kan spilles av som vanlig. Det legges til noen ekstra ID-bytes, som kan skape problemer for visse spillere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 17:59, King_mephisto skrev:

Litt n00b så bare si meg; Hvordan konverterer du MPG (AVI?) til VCD? (I Nero da)

VCD-formatet er MPEG-1 med 352x240/288 (NTSC/PAL) og 224kbps MPEG-1 Audio Layer 2 for lyd. Hvis MPG-fila er kompatibel, kan den brukes som den er. Hvis ikke dette er tilfelle, eller hvis det er en AVI-fil det er snakk om, kan TMPGEnc brukes.

Denne konverterer fra en gjeng med formater til MPEG1/2.

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-08-22 08:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 09:29, Killer_DT skrev:

Ja, svcd er jo MYE bedre! Og nesten alle nyere spillere støtter formatetet.

Du er klar over at du "bare" får 45-50 min på en SVCD? Så hvis du har en lang film 2+ timer så blir det jo noen CD'er av sånt. Bare tenkt deg Pearl Harbir på SVCD. Et mareritt. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Cappo skrev (2002-08-22 09:36):

Du er klar over at du "bare" får 45-50 min på en SVCD? Så hvis du har en lang film 2+ timer så blir det jo noen CD'er av sånt. Bare tenkt deg Pearl Harbir på SVCD. Et mareritt. :razz:

En gjennomsnittlig film er jo på 100min... Anyway jeg bruker aldri SVCD, og får jeg tak i en så konverterer jeg deb til DivX. Bruker bare DivX:-)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 09:36, Cappo skrev:

Det er mulig å skvise opptil 90min inn på en SVCD, alt etter hvor mye/lite action det er i den aktuelle filmen! Anbefaler de som er interesserte å sjekke ut DVD2SVCD! Jeg har selv konvertert en 3-timers film over på 2CD'er med brillefin kvalitet.

DivX brukes av mange, men også disse kommer ofte i 2CD-versjoner, og da er man jo egentlig like langt...

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-08-22 10:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...