Gå til innhold

Mest stillegående 300GB Harddisk?

tommyb

Anbefalte innlegg

Morn.

Jeg skal kjøpe disk i 300GB segmentet. Det er kun 1 ting som avgjør hvilken modell som blir kjøpt: støynivå. Spesifikt idle støy.

Tidligere har jeg vært stor tilhenger av Seagate disker, fordi disse har vært til dels svært stillegående sammenlignet med konkurrentene. Men Seagate disker har ikke blitt mer stillegående siden Barracuda IV, tvert imot har jeg sett mange skuffede reviews. Konkurrentene har imidlertid skjerpet seg. Jeg er derfor usikker.

Har nå en Barracuda (7200.6?) på 160 GB, som ikke er riktig så stillegående som den jeg hadde på 80GB eller deromkring.

Hvilken disk er mest stillegående på 300 GB? Støynivået avgjøres på modellnivå og ikke på produsentnivå, så prøv å unngå kommentarer som er basert på "historisk data" a la "maxtor er mye bedre enn wd". Fakta om antall plater i diskene, støyforskjeller 300 GB modeller vs 120 GB modeller og sånn er derimot konkrete ting som kan hjelpe meg til å sette opp et riktigere bilde.

Siter som spesialiserer seg på testing av harddisk støy har en tendens til å bare teste en disk i halvåret. Lenker til tester av mer enn 1 disk på 300 GB er derfor også hjelpsomt.

Noen som vet noe om støynivået på 300GB disker?

:)

.t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kveld.

Takk for svar :) Jeg har allerede sett på den testen.

Det er jo et par ting som er verd å ta med seg fra testen:

Hitachi Deskstar 7K250, 250GB:

"Hitachi klarer også å gi en god kombinasjon sett opp i mot støynivået, der det av diskene i denne testen kun var Samsung-disken som var mer stille."

Hitachi Deskstar 7K400, 400GB:

"Støynivåmessig er dette disken testens dårligste sett over ett, men pga. at disken bruker hele fem plater hadde vi regnet med dette."

Dette understreker at man må sette opp ikke bare merke eller serie men hver enkelt modell mot hverandre når man skal sammenlikne.

Det var ikke så mange 300GB disker i testen, så ikke så mye info å hente egentlig. Men takk uansett.

.t

Lenke til kommentar
Morn.

Vet ikke hvor mye dette hjelper deg, men pcworld norge hadde nettopp en test her

5012848[/snapback]

PCWorld Norge hadde nettopp en test HER. :)

Det er interessant å se hvordan tingene har blitt snudd på hodet, nå utroper de Hitachi som kongen av lav støy.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Seagate er vel nr.2 på listen etter Samsung og ettersom Samsung ikke har større enn 250 så er det vel ikke mye tvil.

I følge førstnevnte test i computerworld er det nok ikke så enkelt...

http://www.computerworld.no/bildearkiv/E12...978B6889B6C.jpg

Her får Barracuda'en ganske dårlig karakter på støy - vel og merke sammenlignet med mindre disker.

.t

5017688[/snapback]

Mindre disker, mindre plater, mindre støy. Slik er jo ikke akkurat noen bombe.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om stillegående disker, så er det veldig viktig man tar hensyn til hvor mange plater disken er oppbygd av, det er derfor samsung scorer sterkt i disse dager hitachi sin 250gb disk er også rimelig god pga dette....samsung har f.eks bare 2 plater.....noe som er å foretrekke med hensyn på slitasje, støy og varme.... går du på 300gb må du enda opp på 3 platers disker... ditt valg men denne vil da støy endel mer enn en 2 plater av samme produsent..

I skrivende stund er det maks 125 Gb per platter i en disk....

Hadde jeg vært deg ville jeg gått ned til 250gb, eller ventet til de får over 150 gb per plate i en disk sånn at den da går ned til 2platers desig..... ville for all del holdt meg unna en 400gb og 500gb da disse ofte har 4-5 plater og varme som fy...

Gå for 250Gb Samsung....

Web76

Endret av B@phomet
Lenke til kommentar
Når det er snakk om stillegående disker, så er det veldig viktig man tar hensyn til hvor mange plater disken er oppbygd av (...)

I skrivende stund er det maks 125 Gb per platter i en disk....

Hadde jeg vært deg ville jeg gått ned til 250gb, eller ventet til de får over 150 gb per plate i en disk sånn at den da går ned til 2platers desig..... (...)

Web76

5018071[/snapback]

Etter jeg fikk nytt kamera i sommer så forsvinner harddiskplassen fort som fy. Jeg har kjørt en god stund nå med plassproblemer på 160GB disken, og vil bare ha 1 intern disk. Derfor kjøpte jeg nå 300GB, men jeg ser ikke bort fra at jeg på et senere tidspunkt kan falle for fristelsen for å bytte denne ut med en disk med to plater. Jeg er derfor fortsatt (alltid) interessert i å lese om stillegående disker/modeller. Har litt tro på at nå når Ola og Kari Nordmann skal ha SFF MCE maskiner i stua vil fokusen på stillegående maskiner endre etterspørselen og dermed også produksjon av hardware.

Jeg endte opp med å kjøpe Seagate også denne gangen, først og fremst fordi jeg ennå ikke har fått spesielt god kjenskap til konkurrentene, fordi jeg har vært fornøyd med seagate før, og fordi jeg fikk det litt travelt.

Jeg hadde ingen forventninger om at den nye skulle være mer stillegående enn den gamle, og det var den heller ikke. :no:

Førsteintrykket etter en dag der disken ennå ikke står i kabinettet, er at den knatrer mer enn den gamle under skriving, men det er sannsynlig at boksen den ligger på forsterker lyden. Utrolig nok glemte jeg å kjøpe gummioppheng.

Skal fjerne den gamle disken, kommer sannsynligvis til å flytte den over i et eksternt USB kabinett.

Takk for innspill i denne omgangen.

.t

Lenke til kommentar
Er vel litt sent nå, men jeg vil IKKE anbefale nye Seagate disker. Disse har høyt støynivå, og en ultrairriterende tikkelyd som holder på når disken er idle.

5044650[/snapback]

Har ikke hørt noe til dette jeg. Har 4 disker fra 7200.8 serien (250-300gb) og ingen av dem har vært noe bråkete :hmm:

Kan trygt anbefale 300gb seagate :)

Lenke til kommentar
Er vel litt sent nå, men jeg vil IKKE anbefale nye Seagate disker. Disse har høyt støynivå, og en ultrairriterende tikkelyd som holder på når disken er idle.

5044650[/snapback]

Har ikke hørt noe til dette jeg. Har 4 disker fra 7200.8 serien (250-300gb) og ingen av dem har vært noe bråkete :hmm:

Kan trygt anbefale 300gb seagate :)

5044928[/snapback]

Har dere begge SATA? På barracuda 7800.7 var det mange som rapporterte støy på SATA og mange som rapporterte stillegående på IDE...

.t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...