Gå til innhold

Opptaksprogram til Hauppauge! TV-kort

amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har dette TV-kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120167&cks=PRL og planen er etterhvert å kjøpe dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304706&cks=PRL (Hauppauge! begge to)

Det som er "problemet" mitt er at når jeg skal programmere et opptak vil jeg gjerne velge opptaksKVALITETEN fort hvert opptak. Altså at opptak nr. 1 skal tas opp med 2.000kbits, mens opptak nr. 2 skal tas opp med 4.000kbits....

Jeg forsøker i blandt å tilpasse opptakskvaliteten så jeg utnytter DVDen fullt ut... Så derfor skulle jeg gjerne ha valgt opptakskvaliteten for hvert opptak, også når jeg forhåndsprogrammerer. Burde jo ikke være veldig vanskelig, for de forskjellige kvalitetene ligger jo i hovedprogrammet....

Så:

1. Noen som vet hvordan man velger opptakskvalitet i WinTV 2000 Schedule programmet? Altså at hvert programmerte opptak får sin egen opptakskvalitet...

2. Eller: Noen som vet om et program som fungerer til Hauppauge! kort, og som har denne funksjonen?

Ber på mine knær om at noen vet dette, for det vil gjøre ting så vanvittig mye enklere for meg :D

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på hva du faktisk er ute etter, men jeg kan iallefall si dette:

Nexus-CA kortet er et herk å få til å fungere hvis du har tenkt å få inn mer enn TV3 og ZTV (disse ligger åpen i digitalnettet, iallefall hos CD). Det fins diverse metoder som jeg ikke skal gå nermere inn på her grunnet at de ligger i en liten gråsone sånn rent lovmessig. Og DVB kort inneholder ingen mpeg2 encoder, de lagrer tv-streamen rett til disk og du får da automagisk den bitraten som kanalen blir sendt i.

Men du sier ingenting om dette er i et HTPC/stuePC oppsett eller om det er en pc som bare står og tar opp ting i ny og ned. Det er litt lurt å vite :)

-C-

Lenke til kommentar
Usikker på hva du faktisk er ute etter, men jeg kan iallefall si dette:

Nexus-CA kortet er et herk å få til å fungere hvis du har tenkt å få inn mer enn TV3 og ZTV (disse ligger åpen i digitalnettet, iallefall hos CD). Det fins diverse metoder som jeg ikke skal gå nermere inn på her grunnet at de ligger i en liten gråsone sånn rent lovmessig.

Mer informasjon om hva jeg har tenkt å bruke kortet til her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=463218&hl=

Og DVB kort inneholder ingen mpeg2 encoder, de lagrer tv-streamen rett til disk og du får da automagisk den bitraten som kanalen blir sendt i.

Ikke bra :no:

Ikke engang mpeg1 encoder?

Men du sier ingenting om dette er i et HTPC/stuePC oppsett eller om det er en pc som bare står og tar opp ting i ny og ned. Det er litt lurt å vite :)

Jeg har dette barebone kabinettet

For å si det sånn: Vi snakker et betydelig antall timer pr. uke med opptak.

Håper dette gir noe bedre innsikt :D Og takk for hjelpen! :thumbup:

- Amund

Lenke til kommentar
dette skal gå an i MediaPortal

alså velge bitraten :)

http://mediaportal.sourceforge.net/

5012746[/snapback]

Jeg har tenkt til å teste MediaPortal nå.

Men det nexus kortet som jeg egentlig har tenkt å kjøpe (ble dog noe betenkt etter Christian sin post), står ikke på lista over støttede kort.

Så uansett om jeg får til dette med det kortet jeg har nå så er jeg fortsatt på utikk etter et annet program. Som også støtter nexus kortet.

- Amund

Lenke til kommentar

Nexus-CA er visstnok samme kort som TechnoTrend 2300 (tror jeg det var). Så hvis den er støttet...

MediaPortal fjernet nettopp støtte for dekoding av krypterte kanaler over DVB, grunnet lisensproblemer med pluginen som tok seg av det. (Med lovlig kort).

Hvis (som jeg leste i den andre tråden) poenget var å ta opp fotball fra C+ :) så vil jeg heller anbefale en Dreambox. Du får DM500 til 2000,- og den lar deg koble til en nettverksstasjon for å ta opp. Har DM500C her selv og det fungerer som fisk i bolle.

-C-

Lenke til kommentar
Hvis (som jeg leste i den andre tråden) poenget var å ta opp fotball fra C+ :)

Fotball er vel et stikkord ja for å si det mildt :D Deriblandt C+...

så vil jeg heller anbefale en Dreambox. Du får DM500 til 2000,- og den lar deg koble til en nettverksstasjon for å ta opp. Har DM500C her selv og det fungerer som fisk i bolle.

Dreambox er desverre helt blankt for meg... Har hørt om den, men ikke noe mer... Så da trenger jeg litt hjelp i så fall ;) :

Koble til en nettverksstasjon sier du. Mener du med dette at jeg kan koble PCen til dreamboxen og ta opp på den måten? Det er jo i så fall ikke så dumt :D

Men et par viktig poeng:

1. Jeg foretrekker sterkt at jeg slipper med å programmere kun en ting: Altså PCen. Er i utgangspunket ikke interisert i å måtte programmere både dramboks og PC.

2. At jeg bruker PCen som "opptakstasjon" av diverse årsaker.

En fordel med dreamboxen er jo dessuten at jeg slipper å kjøre bildet tilbake fra TV-kortet til TVen med RCA kabler.... STOR fordel :thumbup:

Og den er jo dessuten billigere enn å kjøpe både nexus kort og CAM :D

- Amund

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt til å teste MediaPortal nå.

Jeg har nå fått til å få inn TV-bilde i dette programmet.

Men:

1. "For ta opp nå" finner jeg ikke ut hvordan man endrer opptakskvaliteten. Dette finnes vel helt sikkert, men noen som kan tipse meg om hvor jeg finner den?

2. Jeg prøvde meg på en forhåndsprogrammert opptak, og det er riktig som du sier wiak: Man kan velge kvaliteten.

MEN: Jeg innser nå at jeg har ordlagt meg svært upresist. Jeg er nemlig ikke bare ute etter å kunne velge opptakskvaliteten. Jeg er ute etter å kunne velge "min egen" opptakskvalitet. Jeg har nemlig en 4-6 forskjellige kvalitetsnivåer.

Jeg er vant til å bruke WinDVR og WinTV 2000. Der er det slik: Der lager jeg egne opptakskvaliteter. F.eks. har jeg en som jeg har kalt "100 min pr. 2GB". Det jeg da ønsker når jeg skal forhåndsprogrammere er ikke at jeg må kunne taste inn nøyaktig kbits. MEN: Det jeg ønsker er å kunne benytte meg av de "kvalitetene" som jeg allerede har laget...

Altså at jeg da ved forhåndsprogrammering har muligheten til å velge "100 min. pr. 2GB" på samme måte som man kan velge Normal/ God/ Bedre/ Best etc. Dette er for meg et under at ikke alle programmer har, da det må være SVÆÆÆRT enkelt å implementere, og det er svært nyttig...

SÅ: Er det mulig å få MediaPortal til å fungere på denne måten?

HVIS IKKE: Noen som har tips om andre programmer?

(Klar over at dette ble jævlig dårlig forklart. Men jeg må komme meg til sengs nå, så har ikke tid til å få skrevet dette bedre :!: )

- Amund

Lenke til kommentar

Ang det med bitrate. Hvis en annen del av poenget var å brenne ut på dvd så tror jeg dvd-standarden er såppas restriktiv at man ikke kan velge bitrate selv. Man må bruke fastsatte hopp i bitrate (6mbit/s, 4mbit/s, 2mbit/s elns.) tror jeg. Men dette er jeg ABSOLUTT ikke sikker på.

Men for å spore litt inn på dreamboxen igjen. Den har, iallefall med Gemini image, et veldig enkelt webinterface. Hvor man kan sette opp opptak etc. Å sette opp den ifra start av kan være litt tungt, men ikke vanskeligere enn at det skal gå greit med litt hjelp. Jeg har ikke satt opp opptak på min enda (grunnet at jeg skal formatere hovedpc'n min) men kommer til å gjøre det ganske snart.

Man kan også, etter litt om og men og styr, streame fra dreambox til VLC tror jeg. men det har jeg ikke sett noe nærmere på.

-C-

Lenke til kommentar
Ang det med bitrate. Hvis en annen del av poenget var å brenne ut på dvd så tror jeg dvd-standarden er såppas restriktiv at man ikke kan velge bitrate selv. Man må bruke fastsatte hopp i bitrate (6mbit/s, 4mbit/s, 2mbit/s elns.) tror jeg. Men dette er jeg ABSOLUTT ikke sikker på.

Det er riktig at jeg brenner det ut på DVD ja. Men jeg lagrer det bare i MPEG2, så er ikke noe problem....

Men for å spore litt inn på dreamboxen igjen. Den har, iallefall med Gemini image, et veldig enkelt webinterface. Hvor man kan sette opp opptak etc.

Jeg er som sagt ikke særlig inne i dreambox, så jeg må nesten bare stille noen dumme spørsmål jeg :tease:

Kan jeg da bare programmere opptak på PCen og få riktig kanal? Eller må jeg i tillegg programmere dreamboxen til riktig kanal? Da er jo i så fall noe av poenget borte ettersom jeg kan gjøre dette med den dekoderen jeg har... Så jeg vil bare være helt sikker på dette...

Man kan også, etter litt om og men og styr, streame fra dreambox til VLC tror jeg. men det har jeg ikke sett noe nærmere på.

Ved å google litt tror jeg at jeg fant ut at VLC er det jeg før her kalte å ta opp via nettverkskabelen?

Også en annen ting til slutt: Er det mulig å ta opp fra en kanal og se på en annen? Dette er jo i så fall grunn nok til å bytte ut dekoderen :D

- Amund

Lenke til kommentar
Kan jeg da bare programmere opptak på PCen og få riktig kanal? Eller må jeg i tillegg programmere dreamboxen til riktig kanal? Da er jo i så fall noe av poenget borte ettersom jeg kan gjøre dette med den dekoderen jeg har... Så jeg vil bare være helt sikker på dette...

Da gjør du alt fra pc'n ja. Trenger ikke fikle med boksen i det heletatt.

Også en annen ting til slutt: Er det mulig å ta opp fra en kanal og se på en annen? Dette er jo i så fall grunn nok til å bytte ut dekoderen

Ikke med DM500 siden den bare har en tuner. Det kommer en dualtuner dreambox til kabeltv snart. Men den har i tillegg innebygd harddisk, så da kan du droppe pc'n helt ;)

-C-

Lenke til kommentar
Da gjør du alt fra pc'n ja. Trenger ikke fikle med boksen i det heletatt.

Genialt! :thumbup:

Da blir det nok en dreambox, ikke noen grunn til å kjøpe TV-kort med dårige funksjoner/funskjonalitet...

Men bare en ting: Du skriver i forrige svar "Man kan også [...] streame til VLC", og hvis jeg har forstått riktig er VLC å ta opp via nettverkskabel? Og her kommer vi til spørsmålet: Hvilken kabel er det du prater om å ta opp via? Eller er bare VLC en annen måte å ta opp via kabel?

Du nevnte forresten Gemini Interface. Er dette et opptaksprogram eller? Følger det med til dramboxen? Hvis ikke: Gratisprogram, eller eventuelt hvor mye koster det?

Ikke med DM500 siden den bare har en tuner. Det kommer en dualtuner dreambox til kabeltv snart. Men den har i tillegg innebygd harddisk, så da kan du droppe pc'n helt ;)

Hehe. Da ender jeg nok opp på denne versjonen :)

Har akuratt invistert i en barebone PC for dette formålet, så å legge så mye mer enn et par tusen i dreambox blir nok ikke aktuelt. Og med hdd regner jeg med at den vil bli en del dyrere...

Og bare sånn avslutningsvis: Noen spesielle (andre) fordeler/ ulemper som det kan være greit å vite om dreambox?

Og bare nevner det: Jeg er fortsatt interisert i et program som skissert i fet skrift over i tråden.

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...