Gå til innhold

chip fan på asus a8n sli delxue ødelagt

kewell79

Anbefalte innlegg

den bråker som et helvete og biosen rapporterer om at chip fan has failed

og tempraturen viser 0 grader

så skulle tro den er ødelagt??

ødelegger jeg pcen om jeg bruker den nå som den viften er ødelagd?

har lest i forumet her at den viften er skikkelig plagsom selv når den fungerer :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel først hadde jeg vel kanskje tatt av døra på kabinettet å sett om deg gikk rundt. Noe den helt sikkert gjør siden den bråker :). Og ja den bråker også når den "virker".

Og hvis den skulle være død så hadde jeg valgt å ikke brukt maskinen, vifta er der for en grunn. I hvert fall hadde jeg ikke brukt den til noe mer en vanlig windows bruk. Og den vil vel ta kvelden hvis den blir alt for varm. Kan jo innstallere everest og holde et øye med tempraturen?

Ville nok gått til innkjøpe av en ny vifte eller kanskje den passive løsingen til zalman...

Lenke til kommentar

Temp. leses ikke av viften men av en sensor (som regel av typen Winbound et-eller annen).

Prøv å se hva Asus-probe (er vell det Asus prg. for overvåking heter?) sier.

Anbefaler også at du innstallerer Speedfan for overvåking OG vifteregulering.

Selv har jeg byttet ut chipsett vifta med en passiv/vifteløs Zalman kjøleribbe som selges overalt for ca 40,- kr. Anbefales, dersom du har plass.

Lenke til kommentar
Vel først hadde jeg vel kanskje tatt av døra på kabinettet å sett om deg gikk rundt. Noe den helt sikkert gjør siden den bråker :). Og ja den bråker også når den "virker".

Og hvis den skulle være død så hadde jeg valgt å ikke brukt maskinen, vifta er der for en grunn. I hvert fall hadde jeg ikke brukt den til noe mer en vanlig windows bruk. Og den vil vel ta kvelden hvis den blir alt for varm. Kan jo innstallere everest og holde et øye med tempraturen?

Ville nok gått til innkjøpe av en ny vifte eller kanskje den passive løsingen til zalman...

5009028[/snapback]

joda, den går rundt, men rart at tempraturen viser 0.....

den går veldig sakte rundt.... det er vel ikke rett?

jeg har "på dør hjelp garanti" , fra mpx, så får noen til å bytte den ut, men det blir vel ikke før tidlist mandag

men ja, er vel ingen god ide å brukem pcen da :hmm:

Lenke til kommentar

jeg har "på dør hjelp garanti" , fra mpx, så får noen til å bytte den ut, men det blir vel ikke før tidlist mandag

men ja, er vel ingen god ide å brukem pcen da  :hmm:

5009045[/snapback]

Det høres ikke veldig riktig ut, det er en grunn for at den viften bråker. Den skal vel ligge på ca 8000rpm og det er ikke sakte. Og rpm skal stå når du går inn i bios.

Da ville jeg nok ha ventet med å bruke maskinen til du fikk byttet den? Ikke noe vits i å ta livet av hovedkortet...

Lenke til kommentar

men ja, er vel ingen god ide å brukem pcen da  :hmm:

5009045[/snapback]

Det høres ikke veldig riktig ut, det er en grunn for at den viften bråker. Den skal vel ligge på ca 8000rpm og det er ikke sakte. Og rpm skal stå når du går inn i bios.

Da ville jeg nok ha ventet med å bruke maskinen til du fikk byttet den? Ikke noe vits i å ta livet av hovedkortet...

5009103[/snapback]

jøss. etter 20 sider med lesing her på forumet, fant jeg et godt tips:

bruk 1 qtip og rens viften

det prøvde jeg, og vips, ingen hviiiiiining lengeer og 7-8000 omreininger!

siste dagene før , jeg fikk chip fan failed, lå den på 10000!

Lenke til kommentar

Jeg har det HK'et. Viften skall ligge på over 9000 RPM. =(

Og min ifte oppførte seg på akkurat samme måten som din, bråker å går sakte rundt. Viften er ødelagt, du BØR ike bruke PC'en før den er skiftet. Jeg sendte inn HL'et til PSdata som jeg kjøpte maskinen fra, og de satte på den passive ribba fra Zalman, kan hende MPX også gjør det. Mye bedre å la dem bytte viften å beholde garantien enn å bytte den selv å miste garantien. Så mitt tips er: ikke bruk PC'en før MPX har byttet viften, da beholder du garantien.

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Jeg har det HK'et. Viften skall ligge på over 9000 RPM. =(

Og min ifte oppførte seg på akkurat samme måten som din, bråker å går sakte rundt. Viften er ødelagt, du BØR ike bruke PC'en før den er skiftet. Jeg sendte inn HL'et til PSdata som jeg kjøpte maskinen fra, og de satte på den passive ribba fra Zalman, kan hende MPX også gjør det. Mye bedre å la dem bytte viften å beholde garantien enn å bytte den selv å miste garantien. Så mitt tips er: ikke bruk PC'en før MPX har byttet viften, da beholder du garantien.

5009250[/snapback]

etter jeg brukte 1 qtips, og fikk rensen viften, forsvann "chip fan has failed" og en skikkelig hviiiining (som om viften var mer eller mindre defekt),men nå etter qtips rensing viser den normal 8-9000 RPM, den går heller ikke sakte rundt lenger

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Immponerende!

Men jeg angrer ikke på at jeg ikke har fått det tipset før, for å si det son. Bare deilig å bli kvitt veps'n. =)

5009318[/snapback]

da jeg har Onsite garani, så kommer det en person om noen dager og skal bytte ut viften, men nå fungerer den igjen....hmmmm

jeg skal avbestille tro, men hadde jo vært fint å bli kvitt 9000 RPM også da!

men siden den fungerer nå har jeg vel ingen rett på å få den byttet ut? kan jeg si "plutselig fungerte den igjen, men den beynner sikkert bråke igjen, derfor bør den skiftes?" teknikk? :innocent:

virker nesten som den høye RPM, gjør at viften fyller seg opp med dritt veldig fort? pcen er da bare 4 måneder gammel!

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Immponerende!

Men jeg angrer ikke på at jeg ikke har fått det tipset før, for å si det son. Bare deilig å bli kvitt veps'n. =)

5009318[/snapback]

da jeg har Onsite garani, så kommer det en person om noen dager og skal bytte ut viften, men nå fungerer den igjen....hmmmm

jeg skal avbestille tro, men hadde jo vært fint å bli kvitt 9000 RPM også da!

men siden den fungerer nå har jeg vel ingen rett på å få den byttet ut? kan jeg si "plutselig fungerte den igjen, men den beynner sikkert bråke igjen, derfor bør den skiftes?" teknikk? :innocent:

virker nesten som den høye RPM, gjør at viften fyller seg opp med dritt veldig fort? pcen er da bare 4 måneder gammel!

5009349[/snapback]

Min henger på veggen til skrekk og advarsel :D

Høres logisk ut at den kann fylles med drit pga høyt turtall.

Siden den går så fort ryker den fort mener nå jeg.

Men hviss den begynner igjenn, må du bare la dem skifte den.

Jeg sier deg bare; det var som å få en helt ny PC. Selv om viften er liten å går fort rundt, er lyden den lager veldig irriterende. Den summingen ble ikke satt høyt pris på oss meg. Personlig synes jeg den tar seg bedre ut på veggen på rommet mitt :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...