Gå til innhold

CPU multiplier opp/ned

-KooPa

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med min Fujitsu-Siemens Amilo D1845.

Når jeg bruker f.eks. dvd rebuilder (som jo tar mye av cpu) veksler cpu multiplier mellom x14/1865MHz og x24/3200MHz. Den har en Mobile Intel Pentium 4 538, 3.2GHz HT CPU. Denne har ikke centrino funksjonaliteten, at den skal veksle etter behov.

Det merkelige er at problemet plutselig har kommet.. Jeg kjørte dvd rebuilder på 2 filmer før forrige helg, da tok det rundt 385 minutter å komprimere en film.

Så tidligere denne uken fortsatte jeg og da brukte den plutselig ca 630 minutter per film.

Prøvde en til på torsdag, da brukte den 1150 minutter. Dette er helt sykt. Filmene er ganske like i utgangspunktet ettersom dette er deler av en serie og dermed har ca samme størrelse og kvalitet.

Og det er ikke snakk om piratkopiering hvis noen lurte på det. Jeg liker å ha backup av filmer jeg ser ofte eller syns er veldig bra.

Har en temperatur (ifølge speedfan) på CPU 75 grader både idle og load, HD0 ligger på ca 53 grader idle og 66-68 grader load. Syns denne cpu tempen var sinnsykt høy, slik er den også når jeg kjører speedfan rett etter oppstart på "kald" pc.

Pc'en låste seg også akkurat for andre gang i dag. Så jeg begynner å lure på om den har fått et varmeproblem. Kanskje den ikke takler full load på cpu i 5-6 timer i strekk?

Burde jeg bare kontakte selger og få den reparert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter min mening er ikke bærbare beregnet for såpass intensiv jobbing, kjøp/bruk heller en stasjonær PC for så tunge arbeidsoppgaver...

5011335[/snapback]

På mange måter er det jo det han har... :)

Men joda, tilogmed p4 i en bærbar har en alla speedstep funksjon. Er ikke helt sikker på hvordan den fungerer i praksis, men jeg tror det er software basert.

Sjekk f.eks programvaren som styrer ulike forhold mellom vekselstrøm og batteri drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...