rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Når en først oppfyller 3ordsregelen må man korte ned pga begrensning på hvor mange tegn... Jaja... Jeg sitter her og funderer over hvordan jeg kan få annenhver var i en tabell i en annen farge en resten på en semantisk måte? Syns det blir litt feil å sette class på dem bare for å lage en bakgrunnsfarge. Endret 15. oktober 2005 av rødøye Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Tror Lokaltog skrev en artikkel om dette en gang i tida, der han brukte PHP for å gjøre dette automatisk. Mulig det bare er jeg som husker feil nå. unrealized.org er nede, så det hjelper ikke så mye, men du kan se i PHP-forumet i tråden «PHP-snutter som andre kan få bruk for» eller noe i den gata. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Tenkte å bruke PHP ja, men det hjelper jo ikke akkurat på HTMLen da... Skal snuse litt i PHPforumet... Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikkert noe php-greier som setter en class ekstra på oddetall-radene eller noe. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Å sette class er ikke noe problem, men blir det semantisk da? Er på en måte litt unødvendig å sette på class når den egentlig ikke har noe med innholdet på siden å gjøre, men utseende. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Class er da langt fra ensbetydende med innholdet på en hjemmeside Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Du kan også bruke DOM, da... ALA har en fin artikkel om det. Hvis du kan litt JavaScript, så skulle det vel ikke være noe problem å finne samme løsning i PHP Edit: Class/ikke class: Det er jo utseendet på tabellraden du må endre på uansett, så det er jo det du må bruke. Skjønner ikke hvorfor class skulle være usemantisk å bruke, egentlig? Endret 15. oktober 2005 av Jibril2k Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Jeg ble bare litt usikkr på om det var "riktig" å gjøre det med class. Men det er feil ikke den store synden. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 class/id har ingen semantisk betydning Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 class='firkantetrødboks' blir jo semantikk? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Det blir allt annet enn semantikk! Semantisk ville vært class="viktig" Og man bør alltid tenke på semantik når man lager klasser og id. Men <div class="paragraf"></div> er ikke semantisk på samme måte som <p></p> klassen gir ikke div'n en semantisk betydning. men somsagt, ikke gi klassenavn som "Rødboks" "venstrekollone" osv Du veit aldri når du vil endre det. Pluttselig skal du ha boksen blå, og da blir det motsigende om den heter "rødboks" EDIT: Kan vel egentlig bare si det sån at class="odd_row" er riktig. class="pink_row" er ikke riktig. Endret 15. oktober 2005 av orsus Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Jeg bruker class="partall" for å oppnå denne effekten Klassenavnet beskriver ikke utseendet, og blir heller ikke ugyldig. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Nå sier du jo selv at class er semantisk. Det var derfor jeg begynte å lure... HAr pleid å ha class='rad1' og class='rad2', men ble plutselig usikker på semantikken... Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 hva er semantikk? syntaks er det du faktisk skriver, som class="partall", og for å få valid kode må du ha en gyldig syntaks. semantikk er det syntaksen betyr, syntaks uten semantikk er bare bokstaver. derfor kan ikke kode 'være' semantisk, semantikk er ikke noe koden er men noe den har. når du har feil semantikk betyr det at du bruker en syntaks til noe den ikke er ment å brukes til. det eksemplet som brukes oftes på dette her er jo tabeller til layout. <table> er syntaktisk helt fint, men semantikken bak <table> sier at her vil det komme en tabell med data, ikke at den gir layputen for hele siden. ga kanskje ikke noe svar på spørsmålet ditt, men synes det blir sagt mye rart rundt semantikk, så jeg tenkte å formidle min mening om det i ditt tilfelle hadde jeg brukt class="odd" evt. odd_row og brukt php for å sette klasse på de radene som skal ha det. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) hva er semantikk? syntaks er det du faktisk skriver, som class="partall", og for å få valid kode må du ha en gyldig syntaks. semantikk er det syntaksen betyr, syntaks uten semantikk er bare bokstaver. 5012141[/snapback] Semantikken er vel ikkje det syntaksen betyr, semantikk er vel strengt tatt et begrep du kun kan bruke om oppmarkeringsspråk (iallefall i like stor grad). [...]derfor kan ikke kode 'være' semantisk, semantikk er ikke noe koden er men noe den har. HTML-koden er semantisk når elementa er brukt riktig. når du har feil semantikk betyr det at du bruker en syntaks til noe den ikke er ment å brukes til.[/qoute] For å gjere ting veldig enkelt: <table> og <p> er ikkje to forskjellige syntaksar, men to forskjellige element. Syntaks er rett og slett sammenheng og rekkefølge av tegn i koden for at den skal bli riktig forstått av ei datamaskin. Om du brukar tabellar til å lage layout med, kan syntaksen gjerne vere feilfri sjølv om semantikken er dårleg. Syntaks 1 (beskrivelse av) regler for hvordan en kan lage setninger el. deler av setninger på et gitt språk, ordføyningslære 2 i edb: forhold mellom tegn og tegngrupper innenfor et dataspråk Endret 16. oktober 2005 av Arve Systad Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Semantikken er vel ikkje det syntaksen betyr, semantikk er vel strengt tatt et begrep du kun kan bruke om oppmarkeringsspråk (iallefall i like stor grad). Må si meg litt uenig der... alle grammatikker har semantikk, ikke bare oppmarkeringsspråk. Vet ikke om det samme gjelder for talespråk, som norsk, men alle programmeringsspråk har ihvertfall semantikk. For å gjere ting veldig enkelt:<table> og <p> er ikkje to forskjellige syntaksar, men to forskjellige element. ok, den er jeg enig i. jeg brukte vel syntaks litt feil, syntaks er vel hvilke måter de forskjellige elementene kan settes sammen på Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 semantikk s. [-en]. læren om ords betydninger Ut fra denne definisjonen (som er hentet fra Clue), kan man vel si at semantikk kort og greit har med at man bruker ord i et språk (eks. elementer i HTML) riktig. table betyr "tabell", ikke "uthevet tekst". p betyr "avsnitt", ikke "vertikalt mellomrom hvis det fylles med ". I vanlige språk (ikke dataspråk) går begrepet semantikk mer på tyding av språklige vendinger, metaforer o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå