Gå til innhold

hvordan vannkjøle psu?


Anbefalte innlegg

Hallois!

 

har tenkt lenge på å få vannkjølt psu`en min.. det er en fortron source 400W, jeg har også en vannblokk liggende.. en RBX (kanskje ikke beste blokka å bruke til det men er lei av at den bare ligger å slenger ;) )

 

Men så er jo problemet at jeg ikke har noe særlig peiling på lodding, men tror jeg kan få brodern til å gjøre det kanskje? hvis det ikke er altfor vanskelig?

 

slik jeg har forstått det så må jeg altså skru av kjøleribbene, få av de små flate svarte strømsakene (husker ikke helt hva de heter nå..), og lime disse på blokka?

 

er dette korrekt? :ermm:

 

hvis noen vet om noen guider o.l er det flott!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær litt obs på akkurat det som står til slutt.

Ingen andre komponenter inne i strømforsyningen ga fra seg noen faretruende høy varme. Ingen komponenter ble målt til over 45C under stress testing.

Jeg har hatt krasj på min PSU (tok også med seg HD) pga at det er andre komponenter i PSU som også trenger kjøling.

 

Foreslår at dette blir testet, ved å måle tempen på andre utsatte (varme) komponeneter ved stress test.

Lenke til kommentar
Strengt tatt så er dette noe som ikke er lov å gjøre selv. Blir det brann eller annen skade som følge av dette så sitter du meget mulig med en avkortet forsikring.

5042986[/snapback]

 

Blir det ikkje jævlig vanskelig for forsikringsselskapet og finne ut ?

5043008[/snapback]

De har sine folk som kan finne ut hva som helst. Men en PSU vil nok neppe begynne å ta fyr på en hel leiligheten. Det var en som hadde ødelagt to PSUer pga. vannkjøling, det skjedde ikke noe mere enn at de ikke kunne brukes lenger.

Må bare monteres på en ordenlig måte, da er faren mindre.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Det er ofte slik at baksiden på transistoren er ledende og er enten emitteren eller base, noe som gjør at om man fester dem direkte til en kjøleblokk uten isolasjon imellom vil disse komme i kontakt med hverandre. Jeg gjorde en slik tabbe med en inverter, og det som skjedde var at øyeblikkelig ble hele saken glovarm. Det er nevnt i artikkelen til ok.no, men det altså veldig viktig å ikke glemme dette.

Lenke til kommentar

takker for gode svar.

 

mye å tenke på her.. i det siste har jeg vært usikker på det hele, har tenkt litt på brann osv.. pluss det at jeg nå leste at andre komponenter i psuen trenger kjøling, skremmer meg også litt fra det..

 

noen med gode erfaringer? :ermm:

 

har tenkt lenge på dette og det kribler i henda så å si.. så jeg tror nok uansett at jeg kommer til å gjennomføre det! ihvertfall prøve..

 

kommer med bilder når det skjer!

 

må bare manne meg opp først! :whistle:

Lenke til kommentar

Var ikke menigen med å skreme deg fra prosjektet, men ville bare minne folke på at det faktisk er 220 volt vi har med å gjøre her, og kraftige transistorer. Ikke bare fare for brann/kortslutnig jeg ville frem til!

 

Har selv laget meg en psu med passiv løsning. Store kjøleribber sak...

Går nok bra bare du tar dine forhåndsregler. Les guiden her på forumet og på andre steder..

 

Viktigiste er å tenke over hvilke matrialer man bruke etc.. Har du litt peiling så er det ikke noe problemo! ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovelig.

 

Så sant det er tilkoplet en stikkontakt (i veggen) trengs ikke autorisert personell (sett fra elektriker siden). Skaper man en kortsluttning skal sikringen slå ut, hvis ikke ligger ansvaret på eletrikeren som har godkjent det elektriske anlegget i huset.

 

Brann kan forekomme, men da må det nok være mer brennbart materie i PSU/PC (for å antenne skikkelig). Man vil nok ikke stå til ansvar for det. Husk det kan jo begynne å brenne hvis en slenger fra seg en genser på en ovn også.

 

 

Uansett TENK før dere gjør noe, les guidene der står det som man må passe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...