Gå til innhold

Er 0,999_ det samme som 1? Høhøhø...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med anth her (med unntak av at tallet må kunne skrives). Jeg vil også ha et bevis for at tallet 0,999... eksisterer. Greit nok at et tall kan gå mot 0,999... selv med ligninga lim(x->1 (fra undersiden)) {x}, men det kan vel aldri bli lik 0,999... akkurat som det ikke kan bli lik 1.

Hvis du mener ligninga kan bli lik 0,999... så vil jeg gjerne ha et bevis for det. Hvis du kan bevise det uten å kunne bevise at ligninga kan bli lik 1 så må det bety at det er en forskjell mellom 0,999... og 1 og dermed at differansen kan deles opp på et vis. Hva er midt i mellom 0,999... og 1?

Forskjellen er "uendelig liten", men hva er egentlig "uendelig lite" hvis det ikke er 0?

Lenke til kommentar

Zethyr: Prøv å skriv Limit[(1/x)*1/(1/x), x->inf]

Jeg skal prøve å slenge inn et lite delta-epsilon-bevis.

Se på lim(x->0+) { 1-x }, vi vil vise at denne grensen er lik 1. Husk at x aldri er LIK 0, men går mot 0 fra høyre (siden vi er ute etter 0.999..).

For hver delta som tilfredsstiller 0 < |x-a| < delta må det finnes en epsilon slik at |f(x) - L| < eps

Vi ser her at f(x) = 1-x, a = 0, L = 1. (lim(x->a) { f(x) } = L)

Da har vi at for hver delta slik at 0 < |x-a| = |x| = x < delta, må det finnes en epsilon slik at |f(x) - L| = |(1-x) - 1| = |-x| = x < eps. Hvis vi nå setter delta = epsilon, har vi at x < delta = epsilon > x, og vi er i mål.

Dette er et poeng jeg har sagt gang på gang. 0.999 er ikke lik 1 i seg selv, men den uendelig grensen går mot 1, og som vi så i beviset kan vi sette x så liten vi vil så lenge den oppfyller 0 < x < delta = epsilon.

Lenke til kommentar

Jeg synes du konkluderer litt vel raskt med at tallene ikke er de samme. Jeg tror at både 0,999... og 1,000...1 og 1 er en og samme logiske tallverdi. Skrivemåten er forskjellig på grunn av svakheter i hvordan tall kan uttrykkes desimalt, mens den logiske og matematiske verdien er den samme.

Altså:

0,999... = 1 = 1,000...1 og

1- = 1 = 1+

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg har ikke lest hele tråden, men 0.999999..... er jo et irrasjonelt tall og 1 er et rasjonalt tall. altså er de ikke det samme tallet. man kan også lese litt om kompletthetsprinsippet. 0.99999... har en minste øvre skranke på 0.999999... og du kan alltid konstruere et tall 0.9999.... < c < 1

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Nå tenker jeg på å taste dette fysisk inn på en kalkulator og trykke =

Litt vanskelig når det er umulig å skrive tallet.

5108577[/snapback]

Kalkulatorer regner ikke med eksakte irrasjonelle tall. De avrunder så det er umulig å teste det i praksis. Det er ikke mulig å teste på andre metoder heller siden rekka med 9-tall er uendelig. Uendeligheter kan ikke testes i praksis.

Lenke til kommentar

Grunnen til at en enkelte ikke vil si seg enig i at 0,999_ = 1 er at de har en gal oppfatning av hva 0,999_ betyr. Det man må huske her er at det er uendelig mange nitall, og uendelig er IKKE (IKKE!) (!) et reellt tall. Bruk av "uendelige" verdier kan ikke gå under den oppfattelsen vi vanligvis har av tall.

Uendelig er en såkalt grenseverdi. Grenseverdier følger ikke alltid samme logikk som man har lært seg gjennom dagligdagse erfaringer.

Et eksempel: La oss si at y=x når x ikke er lik 1, og y=5 når x er lik 1. Da vil faktisk grenseverdien til y være lik 1 når x går mot 1, selv om y skal være 5 akkurat når x er 1. Dette strider med manges logikk.

EDIT: Godt mulig dette er nevnt før. Jeg har ikke lest hele tråden. ;)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...