Bluesky Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Ett lite tankeeksperiment jeg har lurt på en stund. I atmosfæren er det kun 21% oksygen, så hvis man puster inn 100% ren oksygen fra ett oksygenapparat vil man jo få 5 ganger mer oksygen en det som er vanlig, men vil man da også være i stand til å holde pusten 5 ganger så lenge? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Besvimer man ikke eller får krampe om man puster reint oksygen? Eller er det bare jeg som har blitt påvirket av alle filmene hvor man preiker om helium i dykkerflasker? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Veit nå att reint oksygen blir giftig hvis du dykker med det, husker ikke hvorfor i farta. Mulig det vil funke, men jeg tror ikke du vil greie å holde pusten 5 ganger lenger, kroppen vil bruke opp mye av oksygenet ganske fort tror jeg.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 det er ikke mengden O2 som avgjør om man greier å holde pusten men mengden co2 som er i lungene. kroppen registrerer ikke o2 nivået men co2. så at du fremdeles har mye oksygen i lungene er ikke noe å si, da trangen for å puste ut for å kvitte deg med co2 er det som gjelder.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 ... Den registrerer ikke livået i lungene men i aorta... (måler surhetsgrad) Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Blir vel ganske wasted om man trekker inn rein oksygen.. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Det er vanlig i dykking å bruke blandinger av gass der olsygen utgjør mer enn 20%. Men det er sjelden at det er mer enn 40% oksygen i blandingen. Blandingen varer lengre, men jeg tviler på om noe har klart å doble levetiden på dykkerflasken. Det er forøvrig andre fordeler ved å bruke mer okygen, man har lavere sjanse for å få dykkersyke eller nitrogenforgiftning. Å leke seg med 100% oksygen er forresten livsfarlig. Det får _alt_ til å brenne. Bortsett fra det som ekspolderer da. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Det er vanlig i dykking å bruke blandinger av gass der olsygen utgjør mer enn 20%. Men det er sjelden at det er mer enn 40% oksygen i blandingen. Blandingen varer lengre, men jeg tviler på om noe har klart å doble levetiden på dykkerflasken. Det er forøvrig andre fordeler ved å bruke mer okygen, man har lavere sjanse for å få dykkersyke eller nitrogenforgiftning. Å leke seg med 100% oksygen er forresten livsfarlig. Det får _alt_ til å brenne. Bortsett fra det som ekspolderer da. 5019485[/snapback] USA's første romferder hadde 100% oksygen. De fant ut at det var "litt" farlig når plutselig hele kabinen tok fyr (les eksploderte) (den hadde stort sett ingen brennbare materialer) på en test før appollo... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Rent oksygen er farlige saker ja. Det er som å helle bensin på et bål og blåse kraftig på det. Flytende oksygen er ennå farligere siden det er ca 1000 ganger mer konsentrert enn vanlig oksygen i lufta. Jeg så et program der de lekte seg med å helle noen liter flytende oksygen i en campingvogn, og fyre på med utløser fra lang avstand. Campingvogna eksploderte og ALT brant som et inferno. Så det er ikke mye å leke med. Ellers så er noe som kan hjelpe en til å holde pusten lenge: lav kroppstemperatur, veldig lavt aktivitetsnivå og høydetrening siden det gir flere røde blodceller. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Ren oksygen er brennbare saker ja, det er ikke utan grunn det blir brukt til sveising og skjærebrenning. Og flytende oksygen som rakettdrivstoff. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Flytende oksygen er ennå farligere siden det er ca 1000 ganger mer konsentrert enn vanlig oksygen i lufta. Jeg så et program der de lekte seg med å helle noen liter flytende oksygen i en campingvogn, og fyre på med utløser fra lang avstand. Campingvogna eksploderte og ALT brant som et inferno. Så det er ikke mye å leke med. Er nå vel nettopp det det er, noke og leike med. Kor kan eg få kjøpe ei bøtte med flytende oxygen? KABOOOOM! Lenke til kommentar
mbergseth Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Visst ein puster inn rein O2 skal ein dø av Oksygen forgiftning har eg hørt. Visst ein dobbler O2 innholdet i lufta øker forbrenninga med 40 ganger. Eg prøvde ein gang å fylle ei cola flaske med oksygen der etter slapp ej sneipen mi ned i, gløden i røyken blussa opp i flamma og flaska tok fyr. På eit skipsverft nær der eg bur blåste ein person seg med oksygen får ein skjere brennar, oksygenet låg igjen i kjeledressen, på ein eller måte kom det ein gnist og fyren tok fyr, til og med tenna has smelta. Oksygen eksplodera ikkje, men visst du blandar rein oksygen med olje er det ragnarokk etter på, for det smell. det skjedde på ein båt i Brasil, på ein tank som det var igjen litt olje kom det rein oksygen ned på, kvifor veit eg ikkje, men fyren som var ned på tanken måtte kostes opp. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Besvimer man ikke eller får krampe om man puster reint oksygen? Tvilar på det, dei sel blant anna ein "luftbar" på flyplassen i Bangkok der du kan puste inn reint oksygen. Edit: Eller var det rein luft? Endret 20. oktober 2005 av Earendil Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Flytende oksygen er ennå farligere siden det er ca 1000 ganger mer konsentrert enn vanlig oksygen i lufta. Jeg så et program der de lekte seg med å helle noen liter flytende oksygen i en campingvogn, og fyre på med utløser fra lang avstand. Campingvogna eksploderte og ALT brant som et inferno. Så det er ikke mye å leke med. Er nå vel nettopp det det er, noke og leike med. Kor kan eg få kjøpe ei bøtte med flytende oxygen? KABOOOOM! 5034014[/snapback] Prøv på kjemisk institutt ett-eller-anna sted? Men du må vel overbevise dem om at du skal bruke det til noe fornuftig, ikke bare "tenne på ting". Visst ein puster inn rein O2 skal ein dø av Oksygen forgiftning har eg hørt. Under trening til Apollo-ferdene benyttet de rent (100%) oksygen i kabinen. Dette drepte ikke astronautene (men brannen gjorde det). Visst ein dobbler O2 innholdet i lufta øker forbrenninga med 40 ganger. Eg prøvde ein gang å fylle ei cola flaske med oksygen der etter slapp ej sneipen mi ned i, gløden i røyken blussa opp i flamma og flaska tok fyr. På eit skipsverft nær der eg bur blåste ein person seg med oksygen får ein skjere brennar, oksygenet låg igjen i kjeledressen, på ein eller måte kom det ein gnist og fyren tok fyr, til og med tenna has smelta. Oksygen eksplodera ikkje, men visst du blandar rein oksygen med olje er det ragnarokk etter på, for det smell. det skjedde på ein båt i Brasil, på ein tank som det var igjen litt olje kom det rein oksygen ned på, kvifor veit eg ikkje, men fyren som var ned på tanken måtte kostes opp. 5034311[/snapback] Se kommentar ovenfor. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Rent oksygen er farlige saker ja. Det er som å helle bensin på et bål og blåse kraftig på det. Flytende oksygen er ennå farligere siden det er ca 1000 ganger mer konsentrert enn vanlig oksygen i lufta. Jeg så et program der de lekte seg med å helle noen liter flytende oksygen i en campingvogn, og fyre på med utløser fra lang avstand. Campingvogna eksploderte og ALT brant som et inferno. Så det er ikke mye å leke med. Ellers så er noe som kan hjelpe en til å holde pusten lenge: lav kroppstemperatur, veldig lavt aktivitetsnivå og høydetrening siden det gir flere røde blodceller. 5031802[/snapback] Brainiac på Discovery? Ûberfett program! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) O2 (okysgen) er også giftig, likeså O3 (ozon) er ekstremt giftig. For mye O2 kan gi oksygenforgiftning som fører til hjerneskade og/eller død. Folk som har vært i militæret og vært på løpeturer med gassmaske har fått leksjon i dette (men jeg slapp, hihi) Endret 22. oktober 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 ren o2 i vanlig overflate trykk eller lavere er ikke giftig, men får man høyere trykk blir det giftig. ren o2 blir giftig på 10M dyp.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hva kommer denne giftigheten av? Hva skjer rent fysiologisk når man puster inn rent oksygen (ved f.eks 10m dybde = doblet trykk i forhold til på overflaten) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_toxicity Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Gjør det konsentrerte oksygenet slik at cellene yter mer enn de bør, og at derfor ødelegger seg selv mye hurtigere enn de hadde gjort under f.eks vanlig trening? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå