Gå til innhold

Hvordan tweake denne nye pcen for musikkbruk?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg nye pc som jeg skal ha til musikkbruk, den ser slik ut:

( https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=19612 - handlekurv hos prisguide.no)

AMD Athlon 64 3200+ (Venice) CPU

Antec TriCool 92mm (2 stk) kabinettvifter

ASRock 939Dual-SATA2 hovedkort

GlacialTech Igloo 7200 Light CPUkjøler

Nec ND-3540A DVD-brenner

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA harddisk

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512) ram

X-Gear Z PreMod kabinett (litt jalla men det var billig og greit)

...og når det gjelder skjermkort så har jeg ikke kjøpt noe ennå, bruker mitt gamle radeon 9600 pro 128 mb inntil videre...

Noen som har noen formeningen om hvordan jeg kan tweake den, både hardware og softwaremessig? Og bør jeg overklokke den hvis jeg skal ha den til musikkbruk (kun studio her altså, ikke noe særlig spilling)?

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat kjøpt meg nye pc som jeg skal ha til musikkbruk, den ser slik ut:

( https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=19612 - handlekurv hos prisguide.no)

AMD Athlon 64 3200+ (Venice) CPU

Antec TriCool 92mm (2 stk) kabinettvifter

ASRock 939Dual-SATA2 hovedkort

GlacialTech Igloo 7200 Light CPUkjøler

Nec ND-3540A DVD-brenner

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA harddisk

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512) ram

X-Gear Z PreMod kabinett (litt jalla men det var billig og greit)

...og når det gjelder skjermkort så har jeg ikke kjøpt noe ennå, bruker mitt gamle radeon 9600 pro 128 mb inntil videre...

Noen som har noen formeningen om hvordan jeg kan tweake den, både hardware og softwaremessig? Og bør jeg overklokke den hvis jeg skal ha den til musikkbruk (kun studio her altså, ikke noe særlig spilling)?

5007898[/snapback]

100% enig

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med klokking og slikt liksom, men jeg bare lurer på om det er noe vits i... og musikkproduksjon krever ganske mye ressurser fra pcen (det er ikke bare å oppgradere sin PII 450 MHz med et nytt lydkort som mange tror ;) ), og så lurte jeg bare på hva som var det beste å gjøre... Jeg trenger et stabilt men samtidig raskt system, og jeg har erfaring fra før av med klokking...

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt ann på hva slags musikk du skal lage.

Er det digital musikk (trance o.l.) trenger du ikke mer eller mindre.

Er det derimot "synge" sanger, hvor du må spille inn stemme og instrumenter, ville jeg nesten anbefalt deg å kikke/spørre litt rundt etter beste/billigste ASIO/ASIO2 kort på markedet..

Tweaking av maskinen i seg selv tror jeg spiller liten rolle, ettersom det er analog->digital konverter som spiller noen rolle for mengde med støy...

Edit: Ville også anbefalt masse ram, hvertfall av det jeg har sett av folk som lager musikk på pcen sin (både digital og analog musikk..) ;)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Jada, jeg har dette lydkortet her http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=6&page=1 (ESI Waveterminal 192M) som støtter ASIO 2 og som er beregnet på studio. Sorry for at jeg ikke nevnte det før men jeg hadde det fra før jeg kjøpte pc delene. Jeg skal både produsere hip hop beats og spille inn vokal og instrumenter. Men holder ikke 1 GB ram da?

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
... Jeg skal både produsere hip hop beats og spille inn vokal og instrumenter. Men holder ikke 1 GB ram da?

5020482[/snapback]

Vet ikke egentlig. Skulle vel tro det, men det er jo bare en oppgradering du kan gjøre seinere uansett. Vet bare at mange av de appz for musikk krever enormt mye minne, og når man gjerne vil kjøre flere enn bare en app om gangen så....

Om jeg skulle spille inn musikk, ville jeg hatt en så stabil maskin som mulig, og det innebærer da (i mine øyne) en u-OC maskin..

Lenke til kommentar

Vet ikke itl hva slags musikk bruk, men som meg som driver med trance musikk og er avhengig av masse programmer og effekter og softsynth så er det ekstremt viktig å ha nok minne.

Og jeg syns ikke du burde prøve deg på overklokking, det kan være veldig kjipt om du har jobbet med en låt lenge og plutselig slår systemet av seg uten at du har fått lagret musikken. Nei for musikk er stabilitet viktigere enn hastighet, da får du heller skaffe deg en bedre prosessor stedenfor.

Og ja alt det dilldallet med bra lydkort, men har hoppet over delen selv så har ikke så mye å bidra med der.

Lenke til kommentar
Hva er en u-OC maskin?

5022837[/snapback]

En underklokket maskin?!

5022855[/snapback]

Nei, definitivt ikke.

u-OverClocked. Altså ikke overklokket.

5024218[/snapback]

Takk takk Endre.. Skjønte ikke helt når jeg leste gjennom nå, hva som ikke sank gjennom :dontgetit: , selv om jeg kanskje kunne skrevet det tydeligere (tydelighvis :roll: )

Edit: ekriasvflie

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Hva er en u-OC maskin?

5022837[/snapback]

En underklokket maskin?!

5022855[/snapback]

Nei, definitivt ikke.

u-OverClocked. Altså ikke overklokket.

5024218[/snapback]

:whistle: trenger vel nesten en premie for å ha foreslått underklokket, mulig det var kortsszzsslutning en plass ...

Lenke til kommentar
whistle.gif trenger vel nesten en premie for å ha foreslått underklokket, mulig det var kortsszzsslutning en plass ...

Hehe.. Jeg kunne også ha skrevet det bedre, helt klart, men den gang ei.. ;)

Vet ikke itl hva slags musikk bruk, men som meg som driver med trance musikk og er avhengig av masse programmer og effekter og softsynth så er det ekstremt viktig å ha nok minne. ...

... Og ja alt det dilldallet med bra lydkort, men har hoppet over delen selv så har ikke så mye å bidra med der.

5022857[/snapback]

Ikke bare i laging av trance musikk. Veit om nok av store appz som krever godt og vel ~500MB ram hver for å kjøre ordentlig... Kommer ikke på noen i farta, men editerer inn seinere.. For ikke å glemme igjen ordentlig gode (og dyre :hrm: ) lydkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...