B4stian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ja, er alt kjørerens ansvar eller kan også pasasjeren bli straffet? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hvis passasjeren er under 10 år, er det lov med 2 på moped. (Etter det jeg har lest andre plasser). Hvem som får straff for det, er jeg ikke helt sikker på, men går ut ifra at det er sjåføren som får straffen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 En som satt på med en kamerat av meg som ikke hadde lappen, fikk visst 700,- i bot for å sitte på (uten hjelm) med en han visste ikke hadde lappen. Lenke til kommentar
C_D_R Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Den som sitter på får bot. Snakker av egen erfaring. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Damn! Er det mye og blir foreldre eller sånne ting kontaktet? EDIT: Forresten... er det lov med 2 stk. på lett-sykkel? Endret 15. oktober 2005 av datating Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Det er lov med to på lett sykkel så lenge den er registrert for to, og man ikke overskrider tillatt totalvekt. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Der er lov med to på moped hvis passasjeren er under 10 år og det kan skje på en "betryggende måte". De vil vel i praksis si at det går greit for eksempel på en moderne scooter, men ikke på en fillete gammel TS. Endret 16. oktober 2005 av larschroe Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig. Jeg ble stoppet for det selv en gang. kjørte rett forbi et hus hvor det hadde vært et mord samme dagen så det var ikke til å ungå og bli tatt. Da sa politidama som stoppet oss at det var jeg som hadde fått boten for å ha en bakpå mopeden, men hun lot det gå heldigvis. Men om han som sitter på litt kamerat tar han halve boten. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig. Det har jeg vanskelig for å tro. Kan du henvise til lov og paragraf? I vegtrafikkoven §23 står det i hvert fall at det er FØRER som er ansvarlig for kjøretøyets stand Lenke til kommentar
Sink Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 kjøretøyets stand ja, her var det jo sånn at han som fikk låne sykkelen kjørte med promille. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Føreren av mopeden vil uansett bli straffet. Men det er mulig eieren også kan få straff, hvis han lånte bort mopeden vel vitende om at personen som skulle kjøre var full. Hvis eieren lånte bort mopeden mandag morgen, og noen brukte sykkelen til å fyllekjøre fredag kveld, skal selvsagt ikke eieren straffes... Endret 21. oktober 2005 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig. seff er det IKKE det da og om du skulle få skyld for at en du har lånt bort mopeden din har gjort noe ulovlig med den, så melder du den bare stjålet :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå