Gå til innhold

Hvem har ansvaret hvis det er to på mopeden?

B4stian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig. Jeg ble stoppet for det selv en gang. kjørte rett forbi et hus hvor det hadde vært et mord samme dagen så det var ikke til å ungå og bli tatt. Da sa politidama som stoppet oss at det var jeg som hadde fått boten for å ha en bakpå mopeden, men hun lot det gå heldigvis. Men om han som sitter på litt kamerat tar han halve boten.

Lenke til kommentar
Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig.

Det har jeg vanskelig for å tro. Kan du henvise til lov og paragraf?

I vegtrafikkoven §23 står det i hvert fall at det er FØRER som er ansvarlig for kjøretøyets stand

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Føreren av mopeden vil uansett bli straffet. Men det er mulig eieren også kan få straff, hvis han lånte bort mopeden vel vitende om at personen som skulle kjøre var full. Hvis eieren lånte bort mopeden mandag morgen, og noen brukte sykkelen til å fyllekjøre fredag kveld, skal selvsagt ikke eieren straffes... :roll:

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ifølge loven er det eier av mopeden som er ansvarlig. Eier sitter med alt ansvaret uansett hva som skjer. Om føreren ikke eier moped og kjøer med f.eks promille og gruser en gammel dama i farta, er det eieren som stilles ansvarlig.

seff er det IKKE det da :p

og om du skulle få skyld for at en du har lånt bort mopeden din har gjort noe ulovlig med den, så melder du den bare stjålet :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...