sofarot Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Heisann. Da skal jeg montere min boss 1200w i min volvo 340. + kabelen som går frem i motorommet er 21 kvadratmillimeter. Skal bare koble den rett på + polen på batteriet? Blir den ikke stående på hele tida, da? Takker for svar! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Tror det kommer litt an på forsterkeren, men de fleste tror jeg styres av remoten, slik at de ikke er på med mindre tenningen står på... Lenke til kommentar
graastein Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Sikring helt opp til plusspolen Veldig viktig. Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen Den fører strøm hele tiden, men forsterkeren skrus av og på ved hjelp av remoten fra cd-spilleren Endret 14. oktober 2005 av graastein Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen 5008000[/snapback] Det kan vel ikke stemme? Man har vel en sikring som akkurat er større en det forsterkeren vil trekke maks. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen 5008000[/snapback] Det kan vel ikke stemme? Man har vel en sikring som akkurat er større en det forsterkeren vil trekke maks. 5008366[/snapback] det er riktig som graastein sier, fordi den sikring skal sikre kabelen ved eventuele kortslutning som kan oppstå i kablen som feks ved kolisjon, slittasje, osv. Forstekeren har som regel en innebygd sikring eller skal helst stå umidelbart i næheten ellers ville den ikke fungert slik det er ment. Det verste skrekk eksempel er en som monterte en "kraftig" forsterker med en sikring foran som normalt, og størrelsen på den også var av det spesifiserte, da han fikk feil i utgangene så kortsluttet de og igjen kortsluttet dette switch transistorene til power suply og "desverre" så gikk ikke sikringen pga det ble spennings fall i kablen som er ca 4-5m langt melom sikringen og ampen.... resulterte at kortslutede transistorer stå og gloddet og brente alt av komponenter og svidde ganske mye inne i forstekeren... ampen er en meget renomert og kraftig til 8000kr som ikke lar seg reparere... han tenkte slik du nevnte... desverre så blir det spennnigsfall i kablen som igjen reduserer strøm mengden og som igjen reduseres nok til at sikringen ikke brenner men nok til å levere en del effekt til å svi elektronikken. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen 5008000[/snapback] Det kan vel ikke stemme? Man har vel en sikring som akkurat er større en det forsterkeren vil trekke maks. 5008366[/snapback] Det kan stemme vettu. Men tykkelsen på kabelen bestemmes av strømmen forsterkeren trekker Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring. Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Så man må ha hvor stor sikring da? Er det en fast regneregel? Lenke til kommentar
graastein Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Så man må ha hvor stor sikring da? Er det en fast regneregel? 5008386[/snapback] Nei det husker jeg ikke, men faste regler ja. Spør der du kjøpte forsterkeren eller en annen bilstereo plass Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring. Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren. 5008385[/snapback] Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring. Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren. 5008385[/snapback] Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje. 5008452[/snapback] enkelt: har du en sirking på 90 amper foran så vil en kortlsutningen i ampen kanskje oppnå maksimal strøm trekk veldig fort men hvis det er lang kabel imellom så vil det maks strømen bli noe lavere pga spenniongsfall i kablen og da vil strømmen minke noe da selve kortslutningen er allrede brent og da vil strøm trekket gå ned og istedenfor 90A så går det kanskje bare 60 Amper -feks-, da vil det forsette å "glødde" inne i ampen. Ved "simulering" ville tilsvare som om du for 2 motstander i serie: lasten/forstekeren + motstanden i kablen, og den er varierende ettersom hvor nøye man har vært til å få rene/gode forbindelser. da regner du ut maksimal strøm trekk og den deler du på 2 motstander... den eneste som har en mærmest "linjært" motstand er kablen.. ampen blir en ulinjært last/motstand... desverre finner jeg ikke bildene men har noen andre med nesten lignende.... skal sette de når jeg får tid Lenke til kommentar
graastein Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring. Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren. 5008385[/snapback] Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje. 5008452[/snapback] Husk at en strømkabel kan bli kortsluttet av andre ting en forsterkeren. Ligger kabelen mot en skarp kant så kan isoleringen bli slitt av og du får en kortslutning mot jord (karosseriet). Da er det kjekt å ha en sikring som kutter strømmen så du ikke får en brann i bilen din. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Sikringen på strømkabelen skal vel strengt tatt hindre at batteriet tar kvelden ved en kortslutning. Sikringen som sitter på forst. sitter på kabelen inn til poweret i forst. Ryker ikke den når forst. kortslutter f.eks på utgangene, må det vel være noe galt med overbelastningsvernet eller kortslutningsvernet i forst? Så man kan godt si at sikringen i motorrommet og den på forst. sitter i serie med hverandre mellom batteriet og poweret i forst. Sikringen i motorrommet må da være litt større en den sikringen som sitter på forst. Har du flere forst., summerer du sikr. på forst., og bruker en sikr. som er litt større i motorrommet. Og har du spenningsfall på mer enn 0,2-0,3V i kabelen fra batteriet til bagasjerommet har du for tynn og dårlig kabel. Kan egentlig ikke skjønne at så små spenningsfall man normalt har i kabelen, kan være noen avgjørende faktor om forst ryker. Kobler man alt riktig og ordentlig unngår man som oftest problemer. Men ryker ikke sikringen på forst når den kortslutter, så kan det være det samme om den brenner opp. Da bør den byttes uansett. Endret 15. oktober 2005 av Trainman Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Sikringen i motorrommet må da være litt større en den sikringen som sitter på forst. Har du flere forst., summerer du sikr. på forst., og bruker en sikr. som er litt større i motorrommet. 5008867[/snapback] Det var dette jeg skreiv lenger opp, men som var feil... Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Takker for svar! Ledningen er som sagt 21, og sikringen 60A. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Sikringen i motorrommet må da være litt større en den sikringen som sitter på forst. Har du flere forst., summerer du sikr. på forst., og bruker en sikr. som er litt større i motorrommet. 5008867[/snapback] Det var dette jeg skreiv lenger opp, men som var feil... 5009293[/snapback] Det er riktig men det hjelper lite å ha en sikring som tåler med en kabelen gjør Var det jeg mente. Tåler kabelen maks 125A så bruker du en 120A sikring. F.eks * Først finn ut hvor mye forsterkeren trekker eller annet utstyr. * velg riktig sikring * velg en kabel som matcher sikringen. Edit: Skrev aldri at det var feil. Endret 15. oktober 2005 av graastein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå