Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble strøm til forsterker i volvo 340.


sofarot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen

5008000[/snapback]

Det kan vel ikke stemme? Man har vel en sikring som akkurat er større en det forsterkeren vil trekke maks.

5008366[/snapback]

 

det er riktig som graastein sier, fordi den sikring skal sikre kabelen ved eventuele kortslutning som kan oppstå i kablen som feks ved kolisjon, slittasje, osv.

 

Forstekeren har som regel en innebygd sikring eller skal helst stå umidelbart i næheten ellers ville den ikke fungert slik det er ment.

 

Det verste skrekk eksempel er en som monterte en "kraftig" forsterker med en sikring foran som normalt, og størrelsen på den også var av det spesifiserte, da han fikk feil i utgangene så kortsluttet de og igjen kortsluttet dette switch transistorene til power suply og "desverre" så gikk ikke sikringen pga det ble spennings fall i kablen som er ca 4-5m langt melom sikringen og ampen.... resulterte at kortslutede transistorer stå og gloddet og brente alt av komponenter og svidde ganske mye inne i forstekeren... ampen er en meget renomert og kraftig til 8000kr som ikke lar seg reparere...

 

han tenkte slik du nevnte... desverre så blir det spennnigsfall i kablen som igjen reduserer strøm mengden og som igjen reduseres nok til at sikringen ikke brenner men nok til å levere en del effekt til å svi elektronikken. :nei:

Lenke til kommentar
Størrelsen på sikringen tilpasser du tykkelsen til kabelen

5008000[/snapback]

Det kan vel ikke stemme? Man har vel en sikring som akkurat er større en det forsterkeren vil trekke maks.

5008366[/snapback]

 

Det kan stemme vettu. Men tykkelsen på kabelen bestemmes av strømmen forsterkeren trekker ;)

Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring.

Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren.

Lenke til kommentar
Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring.

Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren.

5008385[/snapback]

Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje.

Lenke til kommentar
Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring.

Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren.

5008385[/snapback]

Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje.

5008452[/snapback]

 

enkelt: har du en sirking på 90 amper foran så vil en kortlsutningen i ampen kanskje oppnå maksimal strøm trekk veldig fort men hvis det er lang kabel imellom så vil det maks strømen bli noe lavere pga spenniongsfall i kablen og da vil strømmen minke noe da selve kortslutningen er allrede brent og da vil strøm trekket gå ned og istedenfor 90A så går det kanskje bare 60 Amper -feks-, da vil det forsette å "glødde" inne i ampen. Ved "simulering" ville tilsvare som om du for 2 motstander i serie: lasten/forstekeren + motstanden i kablen, og den er varierende ettersom hvor nøye man har vært til å få rene/gode forbindelser. da regner du ut maksimal strøm trekk og den deler du på 2 motstander... den eneste som har en mærmest "linjært" motstand er kablen.. ampen blir en ulinjært last/motstand... desverre finner jeg ikke bildene men har noen andre med nesten lignende.... skal sette de når jeg får tid ;)

Lenke til kommentar
Sikringen er der for å sikre kabelen mot overbelastning, og som en kortslutningssikring.

Sikringene på forsterkeren sikrer forsterkeren.

5008385[/snapback]

Det skjønner jeg, men hvordan kan det som pndjo fortalte om skje da? Forsterker sikringen(e) skulle jo forhindret det i å skje.

5008452[/snapback]

 

 

Husk at en strømkabel kan bli kortsluttet av andre ting en forsterkeren. Ligger kabelen mot en skarp kant så kan isoleringen bli slitt av og du får en kortslutning mot jord (karosseriet). Da er det kjekt å ha en sikring som kutter strømmen så du ikke får en brann i bilen din.

Lenke til kommentar

Sikringen på strømkabelen skal vel strengt tatt hindre at batteriet tar kvelden ved en kortslutning. Sikringen som sitter på forst. sitter på kabelen inn til poweret i forst. Ryker ikke den når forst. kortslutter f.eks på utgangene, må det vel være noe galt med overbelastningsvernet eller kortslutningsvernet i forst?

 

Så man kan godt si at sikringen i motorrommet og den på forst. sitter i serie med hverandre mellom batteriet og poweret i forst.

 

Sikringen i motorrommet må da være litt større en den sikringen som sitter på forst. Har du flere forst., summerer du sikr. på forst., og bruker en sikr. som er litt større i motorrommet.

 

Og har du spenningsfall på mer enn 0,2-0,3V i kabelen fra batteriet til bagasjerommet har du for tynn og dårlig kabel. Kan egentlig ikke skjønne at så små spenningsfall man normalt har i kabelen, kan være noen avgjørende faktor om forst ryker.

 

Kobler man alt riktig og ordentlig unngår man som oftest problemer. Men ryker ikke sikringen på forst når den kortslutter, så kan det være det samme om den brenner opp. Da bør den byttes uansett.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Sikringen i motorrommet må da være litt større en den sikringen som sitter på forst. Har du flere forst., summerer du sikr. på forst., og bruker en sikr. som er litt større i motorrommet.

5008867[/snapback]

 

Det var dette jeg skreiv lenger opp, men som var feil...

5009293[/snapback]

 

Det er riktig ;) men det hjelper lite å ha en sikring som tåler med en kabelen gjør :) Var det jeg mente.

 

Tåler kabelen maks 125A så bruker du en 120A sikring. F.eks

 

* Først finn ut hvor mye forsterkeren trekker eller annet utstyr.

* velg riktig sikring

* velg en kabel som matcher sikringen.

 

Edit: Skrev aldri at det var feil.

Endret av graastein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...