Patience Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hei folkens.. Nå kjører vi linux her. Men det er ett lite problem. Hvordan får jeg tak i filene mine som ligger på NTFS-harddisker? Er det noen drivere å installere? Endret 15. oktober 2005 av Patience Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Skal da ikke være noe problem. Linux leser NTFS filer - du må bare montere NTFS - partisjonene så er du igang. Endret 14. oktober 2005 av sofokles Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hmm.. Vet du hvordan jeg gjør det? Jeg er fersk linuxer. Og trenger en teskje Har to harddisker. Den ene heter "Sata storage", den andre "sata media storage" Endret 14. oktober 2005 av Patience Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det første du bør gjøre er å si hvilken distro du bruker, dette fordi ikke alle distroer har støtte for NTFS (eller er det bare Fedora?). Hvis distroen din støtter NTFS så holder dette: mount /dev/partisjon /en/mappe SATA-disker heter vanligvis sdaX (X=1-4). For å finne ut hva partisjonene dine heter skriv 'fdisk -l'. Merk at '/en/mappe' må faktisk være en mappe. Du lager en mappe med kommandoen 'mkdir mappenavn'. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Ypperlig! Jeg fikk det til. En annen ting. Kodeker for mp3 og videoer.. hvor finner jeg det? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 som root: # fdisk -l Da ser du /dev/"adressen" til disken du vil mounte. så åpner du /etc/fstab og legger til linja som går sånn ca som dette: /dev/"disk" /mnt/"mount folder" ntfs ro 0 0 Det skulle holde sånn ca, om du trenger bare read-only, da er den lesbar ved hver oppstart. ---- kan gjøres enklere om du ikke trenger at den skal auto-mounte ved oppstart: mkdir /mnt/"navn på mount folder" mount /dev/"disk" /mnt/"mount folder" Skal vel fungere om jeg ikke har glemt noe i farten. G Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 En annen ting. Kodeker for mp3 og videoer.. hvor finner jeg det? Som sagt tidligere så er det litt lettere å hjelpe deg hvis du sier hvilken distro du bruker Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Beklager Min feil.. Ubuntu er distroen Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Om ubuntu har apt som pakkesystem: apt-get install xmms og apt-get install xmms-mp3 xmms, er forøvrig en god winamp "erstatter" for linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Tror du trenger gstreamer-plugins og win32codecs. Du finner de sikkert med Synaptic, eller du kan installere dem slik: 'sudo apt-get install pakkenavn'. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Her er det ikke vanskelig å få hjelp *Takknemmelig* Mange gode svar. Men hvis jeg laster ned den codecen, hvordan går jeg frem for å installere? Legger filene etc? Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det trenger du ikke å tenke over, Synaptic/apt-get ordner alt for deg Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Huhei Ikke dårlig.. Selv om det er pakket i en zip-fil? ..eller .tar? Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Nei, ikke Zip osv. Hvis du trenger noe så finner du det gjennom Synaptic/apt-get. F.eks: sudo apt-get install hva_du_vil_ha Endret 14. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Instalering i linux skjer stort sett ikke ved at man laster ned filer manuelt fra internet for så å instalere de en og en, man bruker pakkesystemet. Prøv denne komandoen i en terminal: sudo apt-get install gstreamer0.8-plugins Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Legg til ekstra repositories, og søk etter gstreamer0.8-plugins i synaptic. http://terrasque.mine.nu/~terra/ad/ hvis du lurer på hvordan du gjør dette Lenke til kommentar
Patience Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Nå har jeg fått inn kodecene som foreslått.. Men det er forferdelig usynkronisert med standard avspilleren.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Har hentet ned qtella og skal forsøke å installere det. Følgende står i readme fila: -------------------------------------------- The simplest way to compile this package is: 1. `cd' to the directory containing the package's source code and type `./configure' to configure the package for your system. If you're using `csh' on an old version of System V, you might need to type `sh ./configure' instead to prevent `csh' from trying to execute `configure' itself. Running `configure' takes awhile. While running, it prints some messages telling which features it is checking for. 2. Type `make' to compile the package. 3. Optionally, type `make check' to run any self-tests that come with the package. 4. Type `make install' to install the programs and any data files and documentation. 5. You can remove the program binaries and object files from the source code directory by typing `make clean'. To also remove the files that `configure' created (so you can compile the package for a different kind of computer), type `make distclean'. There is also a `make maintainer-clean' target, but that is intended mainly for the package's developers. If you use it, you may have to get all sorts of other programs in order to regenerate files that came with the distribution. Jeg har brukt Sudo install make for å laste ned "make" For å være helt ærlig vet jeg ikke hva jeg gjør. Men jeg må lære på den harde måten.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 'sudo apt-get install gcc' er det du vil ha. Gcc er en compiler som har funksjonen 'make'. Men prøvd heller å søke etter programmet du vil ha i Synaptics, mye enklere å la pakkesystemet ta seg av slikt. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Tillat meg å være dum som ett nybakt brød nå; Hvor finner jeg synapse på ubuntu? Evt laster ned? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå