Gå til innhold

Sonys i.Link kabel vs. firewire har skapt problem!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Sony DCR-PC109E DV kamera og har nå filmet i et års tid. Jeg skal derfor til å overføre filmene til PC men det er jo ikke så lett som man skulle tro. Her er hva jeg har gjort så langt og så kommer spørsmål om hvordan jeg bør legge opp den videre strategien. Håper noen kan hjelpe meg her! Lenker til kamera etc. finner dere nederst.

Kameraet har en medfølgende docking stasjon som kameraet plasseres oppi. I dockingstasjonen finnes det tilkoplingsmuligheter for følgende porter:

- Strøm

- i.Link (eller firewire som jeg trodde det var)

- USB

- S-video

- A/V

Jeg leste litt på nettet og fant ut at jeg må bruke firewire da dette går raskt og overfører kun digitale signaler til PCn slik at ingen kvalitet går tapt. Jeg fant frem en firewire kabel av typen 4pins - 6pins, koplet til og vips - så luktet det svidd gitt. Det lukta skikkelig kruttrøyk. Kabel ut. Fant ingen feil. Kabel inn igjen og nå lukte det ikke så ille. Derfor prøvde jeg på alle høvelige vis å få frem kameraet mitt i diverse program (Pinnacle og Adobe) uten hell.

Dermed undersøkte jeg litt til på nettet og fant ut at Sonys i.Link kabel slettes ikke er noen firewire kabel men noe som bare likner. Resultatet er dermed at dersom man bruker en vanlig firewire kabel så kortslutter man porten på kameraet (eller dockingstasjonen) og muligens PCn. Hipp hurra :w00t: Se lenke nedenfor for mer informasjon om dette.

OK - jeg er en sindig person og lurer derfor på hva jeg gjør nå. USB kan kun brukes til å overføre stillbilder fra minnekortet eller dersom man skal bruke kameraet til direkte streaming (som et Web-kamera). Jeg har lyst å overføre filmene uten kvalitetstap til PCn og lurer derfor på om jeg kan bruke S-Video til dette? Vil dette overføre både lyd og bilde digitalt?

Jeg har nemlig et ess til i ermet. En Studio Moviebox fra Pinnacle! Den kjøpte jeg for å overføre filmer fra mitt gamle analoge videokamera men den har både digital inn og digital ut i tillegg til analog inn og ut.

Mitt tusenkronersspørsmål er: kan jeg vha. S-video pluggen på Sony kameraet mitt overføre bilde og lyd digitalt til PCn min. Dvs. dersom jeg kopler S-video fra kameraet (dvs. dockingstasjonen) til Pinnacle Moviebox og så kopler denne videre til PCn vha. firewire kabel - blir da film og lyd overført digitalt uten kvalitetstap?

Hvis ikke - må jeg da kjøpe ny dockingstasjon til Sony kameraet eller bør dette dekkes av garantien?

Mottar alle tips med største glede!

mvh.

muthe

Sony DCR-PC109

Artikkel som beskrive i.Link vs firewire

Pinnacle Studio MovieBox

Endret av Wintermuthe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nå rimelig sikkert på at i.link er akkurat det samme som firewire, bare Sony som setter sitt navn på det for å tjene noen ekstra kroner. Bruker selv en firewire kabel til mitt Sony TRV80, selv om det står at det skal brukes i.link i manualen.

Tror nok at det var en feil med dockingstasjonen din og dette børe dekkes av garanti, eller reklamasjonsrett.

Det er altså ikke en dedikert firewire port på kameraet ditt, du må bruke dockingstasjonen?

Mulig du kan bruke s-video porten, men da blir det kvalitetstap. Hvis du må ha inn videoen så er det beste å låne et DV kamera.

Lenke til kommentar

Jupp, det er sony sitt forsøk på å tjene MYE penger...veldig MYE. Firewire kontakter = firewire kabel.. Jeg bruker ilink kabelen jeg har liggend, andre ymse firwaire om hverandre på panasonic og sony. Hvis i.Link ikke var en FW kabel, hvorfor funker den da på alle andre videokameraer?

Om det er kortslutning det er snakk om er det kanskje en grunn til at slikt utstyr http://www.kramerelectronics.com/indexes/item.asp?desc=82 finnes, uten at jeg trodde det var behov for det.

Uansett, dette må da være garanti. For å se det på en litt annen måte, det er en grunnt til at man ikke uten videre kan stappe feks. en nettverkskabel, høyttaler kabel osv rett i en stikkontakt..Skulle de prøve seg på noe annet si at du brukte en i.Link kabel.. :p

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

OK, da prøver jeg på reklamasjon. Kameraet er kjøpt på Expert for 1 år og 3 mnd siden så den opprinnelige garantien har vel gått ut, men jeg satser på at det dekkes av 5 års garantien.

Men jeg lover dere folkens - det lukta svidd i hele stua! Det vel derfor det heter firewire :p Og det stemmer at det ikke er en egen i.Link kontakt på selve kameraet, jeg må bruke dockingstasjonen så jeg har derfor ikke en i reserve. Men det ville på den annen side vært værre om det var kameraet som hadde kortsluttet og ikke bare dockingstasjonen.

mvh.

wintermuthe

Lenke til kommentar
Flere hevder her at Sony tjener ekstra på å kalle sin firewirekontakt for i.Link. Skjønner ikke riktig hvorfor. Da er det vel kanskje også noen som tjener litt på å kalle den det offisielle navnet IEEE 1394?

5008646[/snapback]

HÆ? i.Link er noe sony kaller kabelen og tar flere 100kr mer for sin fw kabel enn en "vanlig" en.

Firewire/1349 er det offisielle navnet på standarden eller noe i den retningen? Hvordan kan "noen" tjene ekstra på noe alle må kalle det....

Lenke til kommentar

Siden chma ser ut til å ha problemer med hva jeg lurte på, får jeg vel presisere en smule. Kontakten det er snakk om har mange navn, det offisielle er IEEE 1394. Firewire er opprinnelig Mac-navnet på den, men har også slått an alle andre steder, kanskje fordi det er lettere å huske enn IEEE 1394. DV-in og DV-out er enda en betegnelse. Og endelig Sonys betegnelse i.Link. Og det jeg lurte på var altså hvorfor et av navnene skulle være mer lønnsomt enn de andre. Og svaret er så vidt jeg kan skjønne at Sony tar mer betalt for sin kabel enn andre.

Lenke til kommentar

Hei,

Det er vel snakk om at de som kjøper Sony kamera ser at de trenger en i.Link kabel og dermed (stot sett) kjøper dette. Dermed tjener Sony penger siden de selger disse. At man like godt kan kjøpe en firewire kabel på Binders (til halve prisen) vet vel bare de som er litt mer invidde i dette.

I alle fall - jeg var innom Expert i dag og leverte dockingstasjonen inn til service (og kjøpte meg en firewire kabel på Binders :D )

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Siden chma ser ut til å ha problemer med hva jeg lurte på, får jeg vel presisere en smule. Kontakten det er snakk om har mange navn, det offisielle er IEEE 1394. Firewire er opprinnelig Mac-navnet på den, men har også slått an alle andre steder, kanskje fordi det er lettere å huske enn IEEE 1394. DV-in og DV-out er enda en betegnelse. Og endelig Sonys betegnelse i.Link. Og det jeg lurte på var altså hvorfor et av navnene skulle være mer lønnsomt enn de andre. Og svaret er så vidt jeg kan skjønne at Sony tar mer betalt for sin kabel enn andre.

5009057[/snapback]

Sony har alltid innført egne standarder og egne navn på ting og tang for på den måten å tvinge eller lure folk til å kjøpe Sonyprodukter som koster mer enn mer standardiserte produkter. Et eksempel er Memorystick, som finnes i mange forskjellige varianter. Kunne de ikke gått over til SD som de fleste andre produsenter? Nei, da kan jo noen finne på å kjøpe et produkt som Sony ikke tjener penger på. Og for hvert Sony kamera en kunde kjøper, så må de jo bytte ut sine eksisterende Memorystick fordi det er kommet en ny type.

i.Link kaller de sin egen kabel, slik at folk tror de må kjøpe i.Link og at Firewire ikke vil fungere. For en Firewire kabel tjener ikke Sony på... de tjener kun på i.Link kablene de selv produserer.

Selv uoriginale batterityper har de lagt inn en sperre for i enkelte kamera slik at man må kjøpe det originale Sonybatteriet.

Det finnes mange slike eksempler på at Sony lager sine egne standarder. De fleste har vært totale flopper... andre fungerer men er til stor irritasjon for brukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...