Gå til innhold

Kritikk og tips til finish

Anbefalte innlegg

Har fått opp et design på en ezPublish-side, men er usikker på om jeg har 'gjort det riktig'. Trenger også litt hjelp til finishen. Siden er jo foreløpig tom for innhold men det får stå sin prøve...

Link

1. Sidebar'en på venstre side.

I koden kommer den før selve innholdet, og har float satt til left. Bakgrunnsfargen har jeg 'jukset'. Fant ikke noen annen måte å få den til å gå helt ned til footern. Hvordan kunne jeg ha gjort det annerledes, slik at fargen kunne vært på sidebar'en i stede? Da hadde det vært enklere å endre bredde eller flytte den over til høyre side osv...

2. Farger

Hvordan er det generelle fargeintrykket? Jeg er ikke fornøyd med de gule overskriftene, som var et forsøk på å plukke opp fargen fra logoen. Tips til alternativ?

3. MouseOver-effekten

Hva kan man si? Er helt blank. Har dere noen idéer? Skulle også hatt en stilig måte å markere aktivt menypunkt på.

4. Overskriften i header

Når jeg spesifiserte fontstørrelsen i punkter ble det veldig stor forskjell på skriftstørrelsen i Opera og IE. Endte opp med å angi fontstørrelse i mm, men fortsatt er forskjellen stor. Hvorfor blir det slik?

Er det andre tips eller synser dere kan komme så er jeg veldig takknemmelig. Fontvalg f.eks.

Link

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når header først nevnes, skal h1 ikke brukes mer en én gang. Dvs at "velkommen til..." skal være h3, ikke h1.

5007306[/snapback]

Er kanskje ikke nødvendig å bruke header-elementer i headeren i det store og det hele? Er vel kanskje typisk sted å putte inn en sånn imagereplacement-sak også så hadde jeg unngått størrelsesforskjel i Opera og IE...

-Vegar

Lenke til kommentar
Er kanskje ikke nødvendig å bruke header-elementer i headeren i det store og det hele? Er vel kanskje typisk sted å putte inn en sånn imagereplacement-sak

Man skal alltid bruke header elementer for markere overskrifter. Som vi har konstatert før gir ikke en ID eller CLASS noe semantisk betydning.

Synes også at det faktum at bildet han har der er en logo som ikke bare har design egenskaper, men også en del av content så kan han bruke img på det med god samvittighet. Rett meg om jeg tar feil.

Ville ikke brukt h2 der, ville latt begge linjene ligge i h1, med SMALL, eller EM rundt den teksten du skal ha under å sette block og style slik du ønsker.

Så skal du fortsette på h2 ikke h1.

Ellers er ikke koden SÅ ille:

*Ville kvittet meg med xhtml selvfølgelig

*Har litt divmania, bruk P der du kan osv.

Design:

Pent bilde til høyre i header

Hover på menyen var grusom, prøv å bruk farger ifra header.

Endel kornete jpg bilder - stygt

Bildet til venstre i header ser litt simpelt ut i forhold til resten.

Du må ha en footer på det designet.

Stå på.

Lenke til kommentar
Ellers er ikke koden SÅ ille:

*Ville kvittet meg med xhtml selvfølgelig

*Har litt divmania, bruk P der du kan osv.

5007572[/snapback]

Leste nettopp en artikkel om at xhtml var litt overkill... Får se på det. Burde ikke være så vanskelig.

Divmania? Hvor? Mener du at jeg burde lagt header, sidebar, content og footer inn i <p>'s i stede for <div>'s ? Hvorfor det?

Hover på menyen var grusom, prøv å bruk farger ifra header.

Endel kornete jpg bilder - stygt

Jepp - grusom mouseover, men som sagt har jeg foreløpig ikke klart å tenke en ut noe genialt...

Skal gå over bildene.

I tillegg til den som er der - med adresse og copyright osv? :hmm:

Stå på.

Takk, takk. Øvelse gjør mester - er det ikke så? :w00t:

-Vegar

Lenke til kommentar
Divmania? Hvor? Mener du at jeg burde lagt header, sidebar, content og footer inn i <p>'s i stede for <div>'s ? Hvorfor det?

5007729[/snapback]

Header skal ligge i h1, den er mer eller mindre riktig.

men footer synes jeg kunne brukt P. Dersom det du skriver er en paragraf bør det ligge i en P, en notis er en paragraf.

Man har aldri en div eller en P i en P da(funker ikke mtp DOM modellen)

I tillegg til den som er der - med adresse og copyright osv? :hmm:

Trenger noe grafisk for å avslutte siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...