allanoiz Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hei folkens! Jeg lurer veldig på om jeg skal slå til med hjemme-pc gjennom jobben. Jeg er 26 år, har vokst opp med pc i huet og ræva og har bygget endel selv. MEN nå lurer jeg altså på denne avtalen..... Når man ikke har 10-15 tusen å gi ut på en gang, kan ihvertfall dette gi meg en nyere maskin med bedre ytelse enn den jeg har idag, uten å blakke meg helt. Sikkert noen av dere her inne som har vært borti denne allerede, OG JEG LURER PÅ HVORDAN DET ER Å BYTTE UT DIVERSE KOMPONENTER som skjermkort m.m. Det har jo ofte vært sånn at mange av disse ferdigpakke-pc'ene nærmest knekker sammen hvis det kommer inn en 'ukjent' del. Kom med erfaringer dere har og hjelp meg i dagens pc-jungel! Specs er som følger: Fujitsu-Siemens Scaleo T Intel P4 3,6 Prescott processor 1024 MB (2x512?) DDR SDRAM PC400 HDD 400GB 7200 256MB ATI X700SE (ViVo, DVI, PCIe) FireWire 16xDVD Dual DVD±RW±R (4/2,4/8/16/10/40x) Intern 11-i-1 minnekortleser Modem, LAN, WLAN 802.11g FlatPanel + Sub 2.1 speakers Audigy 2ZS 7.1 lydkort Slimline Wireless Multimedia Keyboard & Optical Mouse Workssuite 2005 WinXP Home SP2 Pinnacle Studio 9SE Hva er det svakeste leddet i denne pakka? Skjermkortet? Hva mer må byttes ut for å få en all-over heftig spillemaskin?` Sjekk linken for mer info (hvis du gidder...hehe) http://www.telehuset.no/category.php?categoryID=69 Takker for svar! Håper virkelig noen vil gi meg noen hint. Snart leveringstid på disse nå :-D -Allan Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 En annen ting...jeg kan ikke finne akkurat denne pc'en på nettet noe sted? Enten er de med 500MB HDD ellers så har de ikke dette skjermkortet. Kan jo være alt fra skrivefeil til vi-lager-pcen-litt-dårligere-så-vi-tjener-mer-penger som er grunnen.....? -AL Lenke til kommentar
Mott Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 altså jeg ville begynt med å kjøpe et asrock hovedkort med AGP og PCI-ex 16*. og en heftig prosessor og så kjøpe nytt skjermkort eller minne og så minne eller skjermkort. under hovedkort finner du en tråd om dette hovedkortet. Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Så ditt tips er å holde seg unna hele skiten? Ellers skjønner jeg ikke hva du mener, er jo ikke vits å kjøpe den hvis du mener at ALT som koster litt penger må byttes ut..... -Allan Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hei, Jeg fikk en Fujitsu Siemens Scaleo hjemme PC for noen år siden (2,4GHz) og den funka helt fint den. Var i samme situasjon som deg der heg har vokst opp med PCer, bygget selv etc. men nå var altså tiden inne for å kjøpe en ferdigbygget PC. Jeg kan ikke si annet enn at jeg har vært fornøyd. PCn har fungert som den skulle og jeg har gradvis oppgradert / bygget ut for å holde tritt med tiden. Jeg har kjøpt mer minne, nye HD og ikke minst nytt kabinett. Kabinettet til Scaleon i 2002 var stygt som rakkern selv om alt var ryddig og fint inni. For å være ærlig: dette er den eneste PCn jeg har hatt i 3 år uten nevneverdige problemer eller uten å stadig føle behov for å oppgradere. Jeg har spilt spill, drevet med videoredigering mm. Det er først i disse dager jeg merker at jeg trenger mer CPU kraft og nytt skjermkort så nå står vel et nyinnkjøp for tur. Mitt tips er: gå for dette. Bruk PCn så lenge du synes det duger så tar du delene med deg over i den neste PCn din. Du kan jo alltid dra nytte av DVD, DC brenner, ulike kort etc. mvh. wintermuthe Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Hei wintermuthe! Takk for årets beste svar! Ikke fordi du anbefaler meg den bare, men fordi du tar deg bryet med å skrive, også så mye! Jeg fikk egentlig svar på alt jeg lurte på gjennom innlegget ditt. At det går an å oppgradere er jo et MUST, og jeg har vonde minner fra noen kamerater som har kjøpt f.eks. Compaq-pc'er oppigjennom, der var det jo nærmest bare å glemme å bytte lydkort uten at det ble noe kluss! hehe Kabinettet på denne er faktisk fint! Vet ikke om du var inne å så på den linken jeg, men der finner du bilde av den. Ser jo nesten litt fresh ut Takk igjen for tips, føler meg litt tryggere allerede! -Allan Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) I disse statsbudsjettider er det jo snakk om å beskatte endel av fordelen med hjemme-PC. Ingen vet vel enda hvordan det vil slå ut, men det kan ende opp med å være mindre gunstig enn du tror... Antakelig vil du ikke få noen fordel av beløp over 10 000 kroner. HJEMME-PC: Reglene skjerpes betydelig inn. Nå kan du knytte både videokamera, skannere og flatskjermer til den såkalte bruttotrekkordningen. Det vil si, litt forenklet, at svært mange får innkjøpet subsidiert med 47,8 % via skattetrekket. Fra og med i går kan du maks bruke 10 000 kroner innenfor ordningen. Fra samme tidspunkt er det heller ikke anledning til å la kommunikasjon (bredbånd, ADSL etc) inngå i nye bruttotrekkordninger. Slik går det: Godtas. (ifølge Dagbladet.no) Endret 15. oktober 2005 av Mythos Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Hei, Ja, det stemmer at hjemme-PC ordningen ikke lenger er så lukrativ som før. Uansett er det en stor fordel med hjemme-PC, og det er den lange garantien - noe som i mitt tilfelle gjaldt for Fuijitsu Simens PCn. Garantien er på hele 3 år der henting og tilbakelevering er gratis i denne perioden dersom noe ikke fungerer etter planen (jeg hadde noe kluss med en HD som ble byttet men det kan jo skje enhver PC). Jeg vet ikke om en slik garanti også gjelder tilbudet ditt allanoiz. Ellers så hadde i alle fall min PC et Gigabyte hovedkort og standard komponenter av alle slag så det har aldri vært kluss med bytte av komponenter. Men det skal vel understrekes at overklokking har ikke vært mulig på maskina i og med at hovedkortet ikke har noen egnet BIOS til dette. Så dersom du ønsker tweaking, overklokking etc. så kan det vel kanskje lønne seg å bytte HK. Jeg merka meg også at Intel kjølevifta i PCn var byttet ut med en Coolermaster - kjenner ikke så mye til dette men har hørt av venner at dette var et skritt i rett retning av Fuijitsu som dermed ikke bare går for de billigste løsningene. Uansett, jeg har hatt en god PC med god garantiordning i tre år nå. Og i disse dager når jeg vurderer en total oppgradering av PCn så er den gamle en ypperlig delemaskin. Lykke til! mvh. muthe Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 @Mythos: takk for nyttig info! Lese på dagbladet.no selv og det stemmer det du sier.. :-( @Wintermuthe: Takk til deg også, IGJEN Garantien som du nevner kan jo være grei å ha, og overklokking blir nok ikke aktuellt hvis jeg får meg en såpass kraftig pc. Jeg har ALDRI klokka noen ting før, men nå har jeg lagt inn et innlegg på 'Overklokking generelt' i forumet, for å se på mulighetene med det oppsettet jeg har nå (og har hatt de siste par åra:) Takk igjen! -Allan Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Hei igjen! Kan ikke noen komme med noen fler meninger om hardwaren i denne pc'en? På noen tråder blir det nærmest krig mellom de som mener fitt og de som mener datt.....si hva som er bra, hva som er ok, og hva som er dritt.... Snart er det point of no return for meg! hehe Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 finner ikke denne se varianten av x700, men se betyr vel at det er den dårligste utgaven av x700 serien, som ikke akkurat er et überheftig spillkort til å begynne med. Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Ok, takk for inlegget ditt....bekymrer meg litt for det skjermkortet selv altså.... Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei. Fikk selv en Fujistsu Siemens pc for snart 3 år siden. Det er en 2.8 GHZ Pentium 4. Jeg er ikke fornøyd med pc`en min iallefall. Den er ustabil som fy. Har sendt den inn og den ble ikke bra etter det heller. Derfor skal jeg kjøpe nytt HK og CPU snart. Har bytta stortsett alt i pc`en. Inkludert Kabinett, PSU og Minne. På den pc`en som du ser på nå er det bra specs. Men siden at jeg har dårlig erfaring med Ferdigbygde datamaskiner så ville jeg personlig bygga en pc selv. Er opp til deg. Lykke til. Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei wil, og takk for svar! Kjipt med den ustabile maskina di, men det skjer jo at noen produkter er "mandags-kvalitet", eller er det kanskje noen komponenter som ikke fungerte sammen så godt det var ment....ikke vet jeg. Jeg har hatt pc siden jeg var 10 år eller noe, og bortsett fra de jeg fikk av fattern helt i begynnelsen har jeg heller ALDRI hatt en ferdig-pc. Men nå kom tilbudet på jobben, har lenge tenkt på å kjøpe ny eller oppgradere, men ikke har hatt råd, så er det jo egentlig eneste grunnen det med at det trekkes fra lønna over en så lang periode som gjør at jeg hopper på dette ferdig-pc-helvete....hehe Og skulle den ikke fungere som den skal, kan jeg bare klage og levere inn hele skithaugen ;-) Fortsatt ingen fler som har noe å si på dette skjermkortet? INGEN som har det selv? Lenke til kommentar
joiki Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei Jeg har også bestillt denne pc`n fra iss Håper den kommer snart. Vet du når leverings tid er? MVH AL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå