netphreak Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hadde tenkt å modifisere WRT54G'en min, slik som i DENNE guiden. Men, hva skal til for å koble på 2 helt standard "com" porter (slik som på de fleste desktop PC'er) i steden? Noen som vet hvordan disse er koblet? Brukes alle PIN's, er det med eller uten "handshakes", eller... Link til et diagram for hvordan man kobler sammen dette hadde vært aldeles fabuløst Altså, på WRT54G er det ett uttak man kan lodde på en rs232 adapter. Åpner dette for muligheten av å koble på en enkelt I/O, eller 2? Skulle ikke forundre meg om noen har tuklet litt med akkurat dette før? Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Bare et spm. Hvilke fordeler/funksjoner får man ved å gjøre dette?? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) En hel mengde med muligheter faktisk. Ved å legge inn open-wrt (tredjeparts firmware) fungerer WRT54G omtrent som en helt vanlig Linux PC. Med de mulighetene en Linux PC har. Det jeg skal bruke com portene til, er å koble på noen Phoenix kortlesere, som sender koder fra kortene mine til andre nettverksenheter i heimen. I dag har jeg en bråkete Pentium desktop som gjør denne jobben, skal bli deilig å skru den av Det finnes jo fortsatt en rekke hardware som kobles på seriell porter. Hvorfor ikke lage en liten printserver? Eller modde på et LCD display? Hva med å koble til en IR mottaker og bruke boxen som mp3 spiller? Edit: Leif Endret 16. oktober 2005 av netphreak Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 I den modden du referer til har de satt inn TO serieporter. Det står også hvordan de skal kobles. Hvis du lurer på pinout på serieporter så kan det lett googles. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 I den modden du referer til har de satt inn TO serieporter. Det står også hvordan de skal kobles. Hvis du lurer på pinout på serieporter så kan det lett googles. 5017092[/snapback] Ja, det er 2 com porter i guiden jeg refererer til (jeg har da lest den...). Men portene er konfigurert forskjellig. Jeg trenger 2 DTE porter, ikke DCE port. Er dette mulig? Kan jeg bare seriekoble den port 2 rett på DTE? Og trenger jeg handshake? (Jeg begynner å misstenke det ja). Pinout på serieporter er ikke det jeg spør om. Jeg spør om hva slags kobling jeg trenger. DTE med handshake? Trenger jeg alle 9 lederne? Det er jo ikke så lett å spørre google om man ikke vet hva man skal spørre om, derfor spør jeg her. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Slik jeg forstår det er det bare å sette på den type kontakt du har lyst på. Bare pass på å få Tx og Rx på rett pinne på porten. Det bestemmer om du må bruke krysset kabel eller ikke på det som skal tilkobles. Handshaking må ordnes i software, noe som vanligvis ikke byr på problemer så lenge hastigheten er relativt lav (115200). Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Det er forskjell på software og hardware handshake Nei, porten som er koblet DCE har en tilkobling mindre fra AD233BK adapteren - ingen GND, kun RXD og TXD Den guiden var visst ikke så grei alikevel... Man må gjette en hel del. Endret 17. oktober 2005 av netphreak Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Det er forskjell på software og hardware handshake Ja det er det, men det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Det skal software beskeftige seg med. Nei, porten som er koblet DCE har en tilkobling mindre fra AD233BK adapteren - ingen GND, kun RXD og TXD GND er "jord", et felles potensiale. Felles betyr at en ledning går fra den til begge portene. Den guiden var visst ikke så grei alikevel... Man må gjette en hel del. 5020461[/snapback] Har sett det verre... Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 GND er "jord", et felles potensiale. Felles betyr at en ledning går fra den til begge portene. Ah - takk skal du ha, da begynner jeg å se en logikk i det Da bytter jeg om TX og RX (siden forfatteren har ment denne porten som DCE), og kobler på en DB9M i stedenfor DB9F som seriellport 1. Har sett det verre... For en med noe begrenset kunnskap om elektronikk er det litt vanskelig når forfatteren forveksler grå og hvit leder! Ble litt banning da... Men, jeg er jo selvsagt glad for guiden, uten den hadde jeg aldri prøvd en gang Men takk for svar Lenke til kommentar
BlackAdder Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Hadde tenkt å modifisere WRT54G'en min, slik som i DENNE guiden.... ... Det jeg skal bruke com portene til, er å koble på noen Phoenix kortlesere, som sender koder fra kortene mine til andre nettverksenheter i heimen. I dag har jeg en bråkete Pentium desktop som gjør denne jobben, skal bli deilig å skru den av 5016068[/snapback] Fikk du til dette? Jeg holder på med akkurat det samme nå, men jeg får ikke kontakt med kortleseren og begynner nå å mistenke at dette ikke er mulig å få til. Jeg leste at det ikke er hardware flow control på disse serielle portene og lurer på om det kan være årsaken? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Fikk du til dette? Jeg holder på med akkurat det samme nå, men jeg får ikke kontakt med kortleseren og begynner nå å mistenke at dette ikke er mulig å få til. Jeg leste at det ikke er hardware flow control på disse serielle portene og lurer på om det kan være årsaken? 7013134[/snapback] Nei, det viste seg å være umulig ja - i hvertfall ut i fra denne modden. Det er aller enkleste sort rs232 tilkoblinger man får - altså ikke nok til å styre en Phoenix leser. Jeg ble ganske sur når det gikk opp for meg. Men jeg fikk i hvertfall modden til å virke - begge portene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå