Gå til innhold

Bærbar PC og GNU/Linux

Anbefalte innlegg

Vurderar å kjøpe ein bærbar PC, for rundt 8000-12000 kr. Har lite erfaring med GNU/Linux på bærbare, og vil jo helst køyre GNU/Linux på den.

Har sett litt på denne:

http://www.whitebox.no/subpages/spesificat...sp?nComputer=19

Virkar billeg og bra (og ein treng ikkje kjøpe Windows). Nokon som har peil på om GNU/Linux vil fungere bra på den? Tenkar blant anna på at den har S-ATA, og PCI-E (som er NVIDIA, så det burde vel gå bra?).

Finn lite på Google...

Eller har nokon tips om ein bærbar i den prisklassen som fungerar bra med GNU/Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyhet !! Intel Wireless A+B+G
Hmm, et eller annet Intel-chipset...

Er ente de generelt greit støtta?

Ellers er vel ACPI et vel så viktig tema når det gjelder bærbare. Skikkelig strømsparing er, etter min mening, vel så viktig å få på plass som gode trådløsnett drivere...

Lenke til kommentar
Nettverk: 54Mbit Trådløst + 10/100Mbit

Hvilket Trådløst kort?

er godt og vite om det har noen Linux driver/åpen driver, men ndiswrapper funker fint

5006214[/snapback]

Det trådløse kortet er eit Intel ipw2915 som er støtta av:

http://ipw2200.sourceforge.net/

Nokon som har vorte borti S-ATA på bærbare? Fungerar det out-of-the-box?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med SATA på bærbare, men så lenge kontrolleren er støttet av kernelen så skal det fungere.

Edit: Hvis du kjøper maskinen i en butikk så kan du sikkert få lov til å teste maskinen før du kjøper den (fikk iallefall jeg).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt av Whitebox, de har vanvittig dårlig rykte! Når jeg skulle kjøpe min 1557 så vurderte jeg de, men etter å ha lest omtrent bare negative ting om de så var det klart at psdata var stedet. Dette er over et år siden da, men jeg klarer ikke å stole på whitebox uansett.

Lenke til kommentar
Søkte litt rundt på nettet ang. brikkesettet og har ikke funnet noe info som tilsier at maskinen ikke fungerer i Linux. Pris i forhold til specs var heller ikke så dum.

5007461[/snapback]

Fann ut at den var endå billegare hos Netshop :) Kan velje komponentar sjølv.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...