objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Vurderar å kjøpe ein bærbar PC, for rundt 8000-12000 kr. Har lite erfaring med GNU/Linux på bærbare, og vil jo helst køyre GNU/Linux på den. Har sett litt på denne: http://www.whitebox.no/subpages/spesificat...sp?nComputer=19 Virkar billeg og bra (og ein treng ikkje kjøpe Windows). Nokon som har peil på om GNU/Linux vil fungere bra på den? Tenkar blant anna på at den har S-ATA, og PCI-E (som er NVIDIA, så det burde vel gå bra?). Finn lite på Google... Eller har nokon tips om ein bærbar i den prisklassen som fungerar bra med GNU/Linux? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Etter et kjapt overblikk virker det som at alt er støttet. nVIDIA er 100% støttet hos meg så det så det skulle gå bra. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Takk for svar. Eg las visst prisen som var eks. mva. Då vert det heller denne: http://www.psdata.no/ps.asp?it=112322&mlevel=130500 (er vel eigentleg mykje det same) Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Nettverk: 54Mbit Trådløst + 10/100Mbit Hvilket Trådløst kort? er godt og vite om det har noen Linux driver/åpen driver, men ndiswrapper funker fint Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Nyhet !! Intel Wireless A+B+G Hmm, et eller annet Intel-chipset...Er ente de generelt greit støtta? Ellers er vel ACPI et vel så viktig tema når det gjelder bærbare. Skikkelig strømsparing er, etter min mening, vel så viktig å få på plass som gode trådløsnett drivere... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Nettverk: 54Mbit Trådløst + 10/100Mbit Hvilket Trådløst kort? er godt og vite om det har noen Linux driver/åpen driver, men ndiswrapper funker fint 5006214[/snapback] Det trådløse kortet er eit Intel ipw2915 som er støtta av: http://ipw2200.sourceforge.net/ Nokon som har vorte borti S-ATA på bærbare? Fungerar det out-of-the-box? Endret 14. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Har ingen erfaring med SATA på bærbare, men så lenge kontrolleren er støttet av kernelen så skal det fungere. Edit: Hvis du kjøper maskinen i en butikk så kan du sikkert få lov til å teste maskinen før du kjøper den (fikk iallefall jeg). Endret 14. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
whoi Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ville ikke kjøpt av Whitebox, de har vanvittig dårlig rykte! Når jeg skulle kjøpe min 1557 så vurderte jeg de, men etter å ha lest omtrent bare negative ting om de så var det klart at psdata var stedet. Dette er over et år siden da, men jeg klarer ikke å stole på whitebox uansett. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Som sagt er det denne som no er mest akutell: http://www.psdata.no/ps.asp?it=112322&mlevel=130500 Så om nokon kan sjå noko som kan tilsei at GNU/Linux ikkje vil vere noko særleg på den, sei i frå EDIT: Om nokon har andre erfaringar med Tundra 1559 så sei ifrå. Får vel mekke ein tråd i eit anna forum om det. Endret 14. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Søkte litt rundt på nettet ang. brikkesettet og har ikke funnet noe info som tilsier at maskinen ikke fungerer i Linux. Pris i forhold til specs var heller ikke så dum. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Søkte litt rundt på nettet ang. brikkesettet og har ikke funnet noe info som tilsier at maskinen ikke fungerer i Linux. Pris i forhold til specs var heller ikke så dum. 5007461[/snapback] Fann ut at den var endå billegare hos Netshop Kan velje komponentar sjølv. Endret 14. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Skreeth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Har en kompis som kjører Ubuntu på sin Netshop 1559 og det fungerer veldig bra og ingen trøbbel med Sata disken heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå