[Protus] Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Etter å ha sett på makkverket (regjeringsærklæringen) til de rødgrønne håper jeg de misslykkes så det synger. Jeg er regelrett temmelig irritert. Årsak: Alle elever i VGS skal få studiekompetanse! Dvs.: En fyr som har gått mekken og knapt åpnet en mattebok ( foruten noe lett-matte yrkesfagelever har på GK der man får ståkarakter bare man ikke sover i timene, og som ikke kan sammenlignes med 1mx/1my) får like rettigheter til å søke høyere utdanning som meg som til våren har gjennomført 3-års allmennfag. Bare et eksempel på hva studiekompetanse til alle vil innebære Dette bør være en skandale! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Tja nå er det jo ikke bare studiekompetanse som teller om man skal få høyere utdannelse. Karaktersnitt, studiepoeng osv. teller mye. Dessuten kan det hende det er mange som ikke har motivasjon til allmennfaglige fag - og føler det som en befrielse å kunne velge helt fritt på høgskolenivå - f.eks studere webdesign om det er en interesse. Om den som vil studere webdesign har strøket i nynorsk, mener du det er rettferdig at han ikke skal få studere webdesign? Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Tja nå er det jo ikke bare studiekompetanse som teller om man skal få høyere utdannelse. Karaktersnitt, studiepoeng osv. teller mye. Dessuten kan det hende det er mange som ikke har motivasjon til allmennfaglige fag - og føler det som en befrielse å kunne velge helt fritt på høgskolenivå - f.eks studere webdesign om det er en interesse. Om den som vil studere webdesign har strøket i nynorsk, mener du det er rettferdig at han ikke skal få studere webdesign? 5005939[/snapback] Nå mener jeg nynorsk ikke bør være obligatorisk uansett, men det får bli en annen diskusjon. Jeg mener høyere utdanning skal være overkommelig for alle elever, men likevel, det skal ikke være noe alle skal ha rett til, det skal være for de som har fortjent det. Det vil si de som faktisk har hatt en forholdsvis stor mengde teori på vgs. Ordningen med et års allmennfaglig påbygning synes jeg er flott, men at absolutt alle elever som tar vgs skal få studiekompetanse synes jeg er helt fjernt. Men nå står jo dette i regjeringsærklæringen til en flertallsregjering så da bør vi absolutt regne med at det gjennomføres. Forslaget har vært lansert før og møtte massiv motstand i utdanningsmiljøene, så kanskje de rødgrønne vil bøye seg dersom presset blir stort, men det bør vi ikke regne med de vil gjøre. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Anbefaler deg at du leser ærklæringen litt til. det står nemlig: 13 års grunnopplæring Det er akkurat det samme som i dag, både for deg og meg (som er yrkeselev) altså, 10 år barne/ungd.skole, og enten 3 år allmmennfag, eller 2 år yrkesfag, samt et påbyggs år. Og hvis du lurer har jeg 2 gk og vk i yrkesfag, samt 2 år i lære, og går nå på allmennfaglig påbygg, hvor jeg kun har 19 timer i uken da jeg har vært lærling i 2 år. Hvor er hånen? Forøvrig kjekt å se at de vil øke borteboerstipendet Forøvrig kan som regel ikke yrkeselever lengre søke seg til IT fag, da de fleste har fått krav om minimum dokumenterte 2mx kunnskaper, noe som ikke gis til vanlig... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 har vel ikke så mye å si i praksis, skal man studere noe på høyere nivå så må man ha grunnkunnskapen for å studere dette, har man basicen på plass spiller det liten rolle hvor man har det fra. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Etter å ha sett på makkverket (regjeringsærklæringen) til de rødgrønne håper jeg de misslykkes så det synger. Jeg er regelrett temmelig irritert. Årsak: Alle elever i VGS skal få studiekompetanse! Dvs.: En fyr som har gått mekken og knapt åpnet en mattebok ( foruten noe lett-matte yrkesfagelever har på GK der man får ståkarakter bare man ikke sover i timene, og som ikke kan sammenlignes med 1mx/1my) får like rettigheter til å søke høyere utdanning som meg som til våren har gjennomført 3-års allmennfag. Bare et eksempel på hva studiekompetanse til alle vil innebære Dette bør være en skandale! 5005897[/snapback] Altså du snakker vann over hodet ditt tror jeg. Allmennfag er jo (merk:) PISS LETT ! Herregud, når jeg gikk elektro lærte jeg alt innen elektro SAMT at jeg fikk med meg alt det dere gjorde på allmenn. Måtte alikavel bite i det sure eplet og (merk) SURFE meg igjennom allmennfaglig påbyggingsår som stortsett repiterte det jeg allerede hadde lært, til og med 2MX var jo no problemos.... og du snakker om 1 mx/1my. Dersom det er mulig å komme ut fra allmennfag med 1my og samt få studiekompetanse BØR dere ikke klage ... da burde faen meg alle yrkefagelever få studiekompetanse i tillegg. I teroien syns jeg hele yrkesfag / allmenfag skole praksisen skaper et idiotisk skille blant elever i dag. Det er trasig at en elev som kommer fra allmennfag faktisk går rett inn på bl.annet automasjon (ingenørhøgskulen) FORRAN en som kommer fra VF1/VK2 elektro med allmenn påbygg. Vi kommer jo fra en mer solid bakgrunn for å kunne fullføre høgskolen. Dette er noe jeg håper den nye regjeringen bør ta og få fingrene sine på .... vertfall en elelr annen regjering slik at jeg kan anbefale evnt. mine barn å ta yrkesfag. Problemet ligger nok i det at alle regjeringstoppene kommer fra allmennskole bakgrunn og er for gammle til å virklig skjønne at dagens videregående/høyskole burde vert påmeldt til ekstrem opppussing. Barne og ungdomskolen har jo fått et KRAFTIG løft siden jeg gikk startet barneskolen en del år siden . Dette merket jeg da jeg jobbet som lærer på barneskolen samt ungdomskolen Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Bare et eksempel på hva studiekompetanse til alle vil innebære Dette bør være en skandale! hva lærer du på al.fag? Ikke å lese hele erklæringen? Dessuten vil jeg hevde at om man enten går mek/elektro/fomr og farge eller al.fag er knekkende likegyldig faktisk på høyere utdanning. Modenhet er det som teller i høyere utdanning. Et annet poeng er matematikken på vgs...muhahahaha...så latterlig lavt nivå uansett. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Forøvrig kan som regel ikke yrkeselever lengre søke seg til IT fag, da de fleste har fått krav om minimum dokumenterte 2mx kunnskaper, noe som ikke gis til vanlig... Nja jeg går da på Multimedieteknologi uten å ha tatt verken matte, fysikk, kjemi eller biologi. Slutta med matte på grunnkurs, for da ble det for abstrakt for min del. Det er sant at mange ITstudier krever 2MX el. lign. , men også en del som ikke krever det. M-teknologi, spilldesign, og noe annet multimediegreier jeg ikke husker navnet på. Men de rene programmerings -og økonomibaserte IT-utdanningene er naturlig nok basert på mattekunnskaper over gjennomsnittet. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Fra ærklæringen: "Fullført videregående opplæring skal gjøre at elevene oppnår generell studiekompetanse, uavhengig av studieprogram. " Hva var det jeg ikke leste folkens? Endret 14. oktober 2005 av [Protus] Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hvis man gikk på helse og sosial linja på vgs og plutselig skal bli ingeniør så kommer man til å få et helvete. Fordi man vil ikke skjønne en dritt. Mangel på kunnskap gets back at you til sjuende og sist. La de rødgrønne fortelle sine eventyr. Jeg bare later som disse 4 årene ikke eksisterer Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Trenger da ikke allmen nå heller. Les om realkompetanse Da er riktignok eleven noe eldre og mer modne (kravene er fagbrev og 5 år eller 25 år). De fleste høyskoler har allerede dette. Og som nevnt over - har du ikke grunnlaget eller viljen til å stå skikkelig på ryker du. Matten og fysikken sørger for det. Endret 14. oktober 2005 av m-kane Lenke til kommentar
T.L Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Altså du snakker vann over hodet ditt tror jeg. Allmennfag er jo (merk:) PISS LETT !Herregud, når jeg gikk elektro lærte jeg alt innen elektro SAMT at jeg fikk med meg alt det dere gjorde på allmenn. Måtte alikavel bite i det sure eplet og (merk) SURFE meg igjennom allmennfaglig påbyggingsår som stortsett repiterte det jeg allerede hadde lært, til og med 2MX var jo no problemos.... og du snakker om 1 mx/1my. Dersom det er mulig å komme ut fra allmennfag med 1my og samt få studiekompetanse BØR dere ikke klage ... da burde faen meg alle yrkefagelever få studiekompetanse i tillegg. I teroien syns jeg hele yrkesfag / allmenfag skole praksisen skaper et idiotisk skille blant elever i dag. Det er trasig at en elev som kommer fra allmennfag faktisk går rett inn på bl.annet automasjon (ingenørhøgskulen) FORRAN en som kommer fra VF1/VK2 elektro med allmenn påbygg. Vi kommer jo fra en mer solid bakgrunn for å kunne fullføre høgskolen. Dette er noe jeg håper den nye regjeringen bør ta og få fingrene sine på .... vertfall en elelr annen regjering slik at jeg kan anbefale evnt. mine barn å ta yrkesfag. Problemet ligger nok i det at alle regjeringstoppene kommer fra allmennskole bakgrunn og er for gammle til å virklig skjønne at dagens videregående/høyskole burde vert påmeldt til ekstrem opppussing. Barne og ungdomskolen har jo fått et KRAFTIG løft siden jeg gikk startet barneskolen en del år siden . Dette merket jeg da jeg jobbet som lærer på barneskolen samt ungdomskolen Vel, på allmen er det langt vanskeligere å få gode karakterer enn på yrkesfaglig, sånn er det i hvert fall her i byen. Og allmen påbygning tas ofte på yrkesskolen, så også der er det lettere å få gode karakterer enn på vanlig allmen. Det er i hvert fall min erfaring, mulig det er annerledes andre steder. Men får man ikke studiekompentanse også i dag hvis man tar allmen påbygning? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Men får man ikke studiekompentanse også i dag hvis man tar allmen påbygning? 5006572[/snapback] jo, men de som tar almenne fag tar også som regel realfag, og ender opp med realfagskompetanse, noe de som tar allemenfagli påbyggning ikke får. De som går idrett får eller ikke realfagskompetanse så vidt jeg vet Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Altså du snakker vann over hodet ditt tror jeg. Allmennfag er jo (merk:) PISS LETT !Herregud, når jeg gikk elektro lærte jeg alt innen elektro SAMT at jeg fikk med meg alt det dere gjorde på allmenn. Måtte alikavel bite i det sure eplet og (merk) SURFE meg igjennom allmennfaglig påbyggingsår som stortsett repiterte det jeg allerede hadde lært, til og med 2MX var jo no problemos.... og du snakker om 1 mx/1my. Dersom det er mulig å komme ut fra allmennfag med 1my og samt få studiekompetanse BØR dere ikke klage ... da burde faen meg alle yrkefagelever få studiekompetanse i tillegg. I teroien syns jeg hele yrkesfag / allmenfag skole praksisen skaper et idiotisk skille blant elever i dag. Det er trasig at en elev som kommer fra allmennfag faktisk går rett inn på bl.annet automasjon (ingenørhøgskulen) FORRAN en som kommer fra VF1/VK2 elektro med allmenn påbygg. Vi kommer jo fra en mer solid bakgrunn for å kunne fullføre høgskolen. Dette er noe jeg håper den nye regjeringen bør ta og få fingrene sine på .... vertfall en elelr annen regjering slik at jeg kan anbefale evnt. mine barn å ta yrkesfag. Problemet ligger nok i det at alle regjeringstoppene kommer fra allmennskole bakgrunn og er for gammle til å virklig skjønne at dagens videregående/høyskole burde vert påmeldt til ekstrem opppussing. Barne og ungdomskolen har jo fått et KRAFTIG løft siden jeg gikk startet barneskolen en del år siden . Dette merket jeg da jeg jobbet som lærer på barneskolen samt ungdomskolen Norsken gikk det imidlertid ikke like lett med? ;-) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Forøvrig kan som regel ikke yrkeselever lengre søke seg til IT fag, da de fleste har fått krav om minimum dokumenterte 2mx kunnskaper, noe som ikke gis til vanlig... Flott, det burde gi IT-utdanningene rundt om i landet et lite løft. Next step: Krev 3MX. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Forøvrig kan som regel ikke yrkeselever lengre søke seg til IT fag, da de fleste har fått krav om minimum dokumenterte 2mx kunnskaper, noe som ikke gis til vanlig... Nja jeg går da på Multimedieteknologi uten å ha tatt verken matte, fysikk, kjemi eller biologi. Slutta med matte på grunnkurs, for da ble det for abstrakt for min del. Det er sant at mange ITstudier krever 2MX el. lign. , men også en del som ikke krever det. M-teknologi, spilldesign, og noe annet multimediegreier jeg ikke husker navnet på. Men de rene programmerings -og økonomibaserte IT-utdanningene er naturlig nok basert på mattekunnskaper over gjennomsnittet. 5006128[/snapback] Spilldesign er _MYE_ matte og jeg kan nesten garantere at det er minst krav om 2mx der, hvis ikke vil jeg gjerne vite hvor det ikke er det. De IT fagene som ikke har 2mx krav er linjer mer rettet mot ledelse/prosjektstyring. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Fra Høgskolen i Hedmark: Bachelor i digital medieproduksjonStudiepoeng: 180 Studiested: Rena Opptakskrav: GENS eller realkompetanse Bachelor i opplevelsesproduksjon og interaktive medierStudiepoeng: 180 Studiested: Hamar Opptakskrav: GENS eller realkompetanse Men nå legger jeg meg, har vært ute. I'll be back Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Vel, på allmen er det langt vanskeligere å få gode karakterer enn på yrkesfaglig, sånn er det i hvert fall her i byen. Og allmen påbygning tas ofte på yrkesskolen, så også der er det lettere å få gode karakterer enn på vanlig allmen. Det er i hvert fall min erfaring, mulig det er annerledes andre steder. Men får man ikke studiekompentanse også i dag hvis man tar allmen påbygning? 5006572[/snapback] Vel jeg har gått Elektro GK, og VK1. Alltid vært sterk i matte, og tok fordypning i matte som valgfag siden elektro stort sett bare er matte å jeg følte at jeg kunne få bruk for det. Men nei, det var deler av 2mx pensumet som de ga oss fra Vk1 elektro. Når jeg hadde lært meg den nye fancye kalkulatoren min så var det jo mye mindre krevende enn f.eks elektronikk og automasjon. Mulig det er litt lettere og få gode karakterer på yrkesfag, men de karakterene er jo stort sett helt bortkastet når man har fått f.eks et fagbrev. Tok energimontør eksamen for ikke så lenge siden, fikk 5. Men en som får 2 stiller like sterkt som meg uansett. Å ikke glem en ting her, de som har gått yrkesfag og fått seg fagbrev har brukt opp sine 4 år på VG (lærlingetiden telles som VG!). Derfor vil de ikke ha rett på å gå rett inn på Allmenn påbygg, så de må vente til de er 25 før de har mulighet for plass igjen. Så det er muligens derfor dette forslaget er kommet opp. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Å ikke glem en ting her, de som har gått yrkesfag og fått seg fagbrev har brukt opp sine 4 år på VG (lærlingetiden telles som VG!). Derfor vil de ikke ha rett på å gå rett inn på Allmenn påbygg, så de må vente til de er 25 før de har mulighet for plass igjen. Så det er muligens derfor dette forslaget er kommet opp. 5008777[/snapback] Bullshit ! Du som har fagbrev innen et eller annet kommer i en egen kø og stiller ikke bakerst. Om man har brukt opp sine 4 år spiller ingen rolle. De som har fagbrev og velger på påbygning kommer innenfor et 20-timerskurs som tar opp disse fagene. Engelsk Matte Norsk/nynorsk Nyere histore Naturfag Dette vet jeg, da jeg har tatt denne påbygningen selv. Så også ut som at Ueland holder på med denne. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Du som har fagbrev innen et eller annet kommer i en egen kø og stiller ikke bakerst. Om man har brukt opp sine 4 år spiller ingen rolle.De som har fagbrev og velger på påbygning kommer innenfor et 20-timerskurs som tar opp disse fagene. Fint å høre, da er jeg blitt feilinformert av rådgiveren på min gamle skole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå