Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hei, kjøpte en z800i som var telenorlåst. Denne kjøpte jeg på qxl.no. I dag ble telefonen sendt inn til verksted for software oppgradering grunnet bugs. Beskjeden fra første verkstedet var: kan ikke oppgradere software. Ødelagt hovedkort først som sist: ingen har tuklet med telefonen sin software. Ingen unbranding osv Teleservice byttet mens jeg ventet på z800ien handsfree til telefonen. Dette pga lyden falt ut. Men ettersom første verkstedet ikke kunne fikse denne, så levert jeg z800i til Teleservice. Beskjeden fra dem var samme, men fikk vite hva som kom opp unkown model Tekniker sa at dette var et ukjent problem og at telefonen ville byttes. Hittils er alt greit, men nå kommer moroa. Jeg ringer mobildata når jeg kommer hjem for å snakke om en løsning. Beskjeden der er følgende: Du vil ikke få pengene igjen ved heving, vi vil finne en ny telefon til deg slik at du blir tilfredstilt. Minnekortet som er kjøpt til telefonen vil vi ikke hjelpe deg med. Mg: hvorfor kan jeg ikke få pengene tilbake ved reklamasjon/heving? Kb: fordi det er jeg blitt fortalt her mg: hva er bakgrunnen for denne policyen? Kb: det er jeg ikke sikker på nå som du spørr. Vet bare at du ikke vil få pengene tilbake, og at hele prosessen må kjøres mot sony ericsson først. Så vi må sende denne inn enda en gang (selv om jeg får det skriftlig fra Teleservice at feilen ikke kan rettes og de er hovedverksted) Mg: du kan alstå ikke si hvorfor dere har policyen? Kb: nei det kan jeg ikke, men ta med alle kvitteringer så blir vi gladere meg til slutt (etter å ha lagt på): Er dette lovlig? Kundebehandleren sier at selv om jeg hever kjøpet så vil jeg ikke kunne få pengene tilbake, for slik er det hos dem. Hvorfor kunne han dog ikke svare på. Kort oppsummering av saken: Telefonen ble kjøpt: 20. juli 2005 Telefonen gikk inn på verksted for følgende 14. oktober: software update pga bugs (Verkstedet svarte med at telefonen ikke kunne repareres) 14. oktober : handsfree tok dagen (byttet av teleservice) 14. oktober. telefonen ble levert til teleservice pga påvist feil ved telefonen (Teleservice svarte med at de kan heller ikke gjøre noe med telefonen og stiller seg tvilende til om den en gang kan repareres.) Forhandler får beskjed om dette, og svarer med at de mest sansynligvis aldri vil tilbakebetale pengene mobilen kostet. De vil heller ikke dekke det tapet på minnekortet. Endret 19. oktober 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Heving av kjøp ligger vel i ordet. Fikk du godkjent "heving"? Altså sa de spesifikt at de godkjente formen "heving" på denne telefonen? Da smeller du denne paragrafen i bordet og sier takk for penga: Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering "§ 49. Virkninger av heving og omlevering Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort. Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt. " Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 de godkjente ikke noe, men det er ikke problemet. Problemet er at de ved en hevingssak hentydet at de vil nekte å tilbakebetale pengene mine. Og det går jeg ikke med på, skal ikke tvinges til å være kunde hos dem hvis jeg ikke vil. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Selvfølgelig skal du ikke gå med på det. Om du skal velge en annen telefon er dette isåfall omlevering - altså et avhjelpsforsøk! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 men si meg: vet at unbranding medfører garantitap, men å låse den opp på vanlig måte skal ikke gjøre det? Snakket med gsmteknikk,forhandlere og unlock ansvarlige. Ingen av dem kan tro at en enkel opplåsning forårsaker dette. Jeg mistenker telenor for å ha gjort noe her, men vet ikke hva. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Har de ikke godkjent en heving? Du har jo ikke krav på det. Det vanlige i en slik situasjon er jo at du får en swap fra produsenten. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Har de ikke godkjent en heving? Du har jo ikke krav på det.Det vanlige i en slik situasjon er jo at du får en swap fra produsenten. 5006192[/snapback] blæh, hvorfor er det vanlig ved en uopprettelig feil at kunden ikke kan heve? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Fordi forhandler har to avhelpsforsøk. Det står i forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Fordi forhandler har to avhelpsforsøk. Det står i forbrukerkjøpsloven. 5006276[/snapback] har jo vært det... 1. softwareoppgradering (funket ikke, og de kunne ikke gjennomføre avhjelp) 2. handsfre byttet pga elendig konstruksjon, så hvis en var borti bunnkontakten så forsvant lyden (dette er iboende mangel i kontruksjonen og VIL skje igjen) 3. softwareoppgradering med samme resultat som ovenfor. Hvorfor kunne de ikke svare på, men ei heller løse det. Forhandler vil ha den inn igjen, altså 4 avhjelpsforsøk. (i tillegg til at feilen mest sansynligvis aldri kan rettes opp og er langt over vesentlighetskravet i fkjl.) Endret 14. oktober 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Reklamerer du her til forhandler eller til et verksted? Hvis du leverer den inn til forhandler kan de ikke bare si at de ikke klarer å reparere den og gi den tilbake. Dette med handsfree var vel en annen feil? Regelen med to forsøk gjelder kun samme feil. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Reklamerer du her til forhandler eller til et verksted? Hvis du leverer den inn til forhandler kan de ikke bare si at de ikke klarer å reparere den og gi den tilbake. Dette med handsfree var vel en annen feil? Regelen med to forsøk gjelder kun samme feil. 5006363[/snapback] les hva jeg skriver nå. handsfree feilen er en annen feil ja, men i dag har den vært inne to ganger for bugs og dermed software oppgradering. Problemet er at dette overhode ikke lar seg gjøre å reparere fordi produktet ikke kan ta imot ny software. jeg reklamerer da vitterlig til en butikk. Hvorfor skulle jeg reklamere til et verksted 3 mnder etter kjøp? verkstedene sier den ikke kan repareres. Butikken sier at de kan nekte å utbetale pengene ved en reklamasjon/hevingssak. Det er det der jeg lurer på den juridiske holdet i saken. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 jeg reklamerer da vitterlig til en butikk. Hvorfor skulle jeg reklamere til et verksted 3 mnder etter kjøp? Det vet jeg ikke. Det var du som skrev i første post at du først gikk til et verksted for å den reparert, så til et annet. Hvis du på egenhånd har iversatt dette uten å gå gjennom forhandler er det jo ikke forhandleren som har gjort et forsøk på avhjelp. Om det var forhandlerens forsøk på avhjelp var det ikke særlig bra av de. De kan ikke levere den tilbake til deg og si at den ikke lar seg reparere. Da må de få en swap-telefonen eller gi deg en helt ny eske. Mulig jeg misforsto noe her, så beklager om jeg spurte om ting du allerede hadde forklart. Det som er praksis hos oss er i hvert fall at vi alltid gir kunden tilbake en telefon som (i følge verkstedet) skal være i orden. Lar den seg ikke reparere erstattes den med en ny. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 jeg reklamerer da vitterlig til en butikk. Hvorfor skulle jeg reklamere til et verksted 3 mnder etter kjøp? Det vet jeg ikke. Det var du som skrev i første post at du først gikk til et verksted for å den reparert, så til et annet. Hvis du på egenhånd har iversatt dette uten å gå gjennom forhandler er det jo ikke forhandleren som har gjort et forsøk på avhjelp. Om det var forhandlerens forsøk på avhjelp var det ikke særlig bra av de. De kan ikke levere den tilbake til deg og si at den ikke lar seg reparere. Da må de få en swap-telefonen eller gi deg en helt ny eske. Mulig jeg misforsto noe her, så beklager om jeg spurte om ting du allerede hadde forklart. Det som er praksis hos oss er i hvert fall at vi alltid gir kunden tilbake en telefon som (i følge verkstedet) skal være i orden. Lar den seg ikke reparere erstattes den med en ny. 5006470[/snapback] har tidligere vært oppe at et hvert autorisert verksted kan benyttes ved mangler osv innenfor garanti. Hvis det er slik at en ikke kan benytte andre verksteder enn forhandler sitt ville det sett slik ut: - lengre køer på service - mindre fleksibilitet hva angår service (dra til forhandler, ikke verkstedet som er ved siden av deg) jeg nekter å tro at forhandlerstanden er så A4 anngående om Mobilfikseren eller Teleservice oppgraderer softwaren på en telefon pga feil. Forhandler hadde ikke noe med dette å gjøre, de fikk beskjed om servicene i dag og protserte ikke på det i hvert fall. Hva angår telefonen så har jeg ikke den i hånden fordi tekniker ville avvente ansvarlig sjef for avdelingen før de eventuelt gav ny eller prøvde andre ting. men igjen: avhjelpsforsøkene er oppbrukt og det har jeg predens for å si. Saken har to gjenværende spørsmål: garantien brutt ved at den ble låst opp? kan forhandler nekte å tilbakebetale pengene ved heving? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Autoriserte verksteder kan brukes ja, og da hvis de er autoriserte og dette var en garantisak skulle du hatt en fungerende telefon tilbake ved begge de tilfellene uavhengig av hva som lar seg reparere... hvorfor ikke dette skjedde vet ikke jeg. Hvis jeg var din forhandler ville jeg ikke godtatt dette som to fullstendige avhjelpsforsøk fra min side da ingen av dem har gjort hva de kan for å få telefonen i orden, det vil i dette tilfellet si å erstatte den med en swap da de har konstatert at den ikke lar seg reparere. Garantien er gjelder ikke lenge dersom det er opplåsningen som er en direkte årsak til feilen, ELLER at telefonen ble åpnet av en som ikke er SE-autorisert. Håper litt flere kan komme med innlegg da det er en interssant diskusjon. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Autoriserte verksteder kan brukes ja, og da hvis de er autoriserte og dette var en garantisak skulle du hatt en fungerende telefon tilbake ved begge de tilfellene uavhengig av hva som lar seg reparere... hvorfor ikke dette skjedde vet ikke jeg. Hvis jeg var din forhandler ville jeg ikke godtatt dette som to fullstendige avhjelpsforsøk fra min side da ingen av dem har gjort hva de kan for å få telefonen i orden, det vil i dette tilfellet si å erstatte den med en swap da de har konstatert at den ikke lar seg reparere. Garantien er gjelder ikke lenge dersom det er opplåsningen som er en direkte årsak til feilen, ELLER at telefonen ble åpnet av en som ikke er SE-autorisert. Håper litt flere kan komme med innlegg da det er en interssant diskusjon. 5006574[/snapback] men det du sier nå er at ingen kan låse opp en telefon selv? Skal en legge det du sier til grunne så kan en aldri få låst opp mobilen uten at verkstedet gjør det. Og teleservice kan ikke finne ut om koden gjør det. Eller som de sa: telefonen er låst opp, og det er ikke noe problem. Vi kan ikke finne ut om koden er skyld i det eller ikke, det er umulig. Det er totalt irrelvant at telefonen er låst opp, så lenge jeg ikke har gjort noe med telefonen sin software eller innholdet. Koden fjerner bare låsen telenor plasserte der. Så i bunn og grunn kan ikke du selge meg en telefon med lås, fordi hvis den låses opp av deg,operatør,meg eller via nettet så vil garantien bortfalle? en annen ting: da bryter jo gsmteknikk,telenor,netcom,sense,chess og unlock.no vilkårene for garanti. De gir bare ut koden og lar brukeren låse opp selv. Hvilket betyr at de oppfordrer indirekte til tap av garantien på telefonen, og siden telenor er eneste som låser z800i og sier at den kan låses opp, så lyver de for kunden for det står ikke noe om at garantien bortfaller ved opplåsning? jeg måtte bare. Den tesen om at å låse opp telefonen er nok til å ødelegge garantien er noe av det underligste jeg har hørt. Endret 14. oktober 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 kan ikke skjønne at garantien bortfaller hvis du bare har tastet inn låsekoden jeg heller. har du derimot unbrandet den hos et ikke-autorisert verksted kan du se langt etter garanti. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) kan ikke skjønne at garantien bortfaller hvis du bare har tastet inn låsekoden jeg heller. har du derimot unbrandet den hos et ikke-autorisert verksted kan du se langt etter garanti. 5006687[/snapback] det har ikke skjedd. Jeg beholdt telenor brandingen og det har verkstedene også sett. Eneste som har skjedd er opplåsing har snakket med gsmteknikk og de sier at dette ikke kommer av at de låste opp telefonen. Har snakket med unlock.no for å se hvordan de gjør det, og resultatet var vel at måten deres er tilsvarende at jeg taster inn koden selv. Altså ingenting som kan skade telefonen skjer under en opplåsing. Men som sagt under unbranding så kan mye rart skje. Endret 14. oktober 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Hehe, tror kanskje jeg har blitt misforstått her. Jeg mente "åpne" som i å skru den opp, ikke å låse den opp med en kode. Jeg tolket derimot dene ene setningen i garantivilkårene feil i sted. Garantien blir bare brutt dersom man ødelegger noe når man åpner den. Les punkt 5 i garantivilkårene. Endret 14. oktober 2005 av oro2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 antar vi begge da er enig i at min garanti og mine krav her er virkelighetssjekket og korrekte? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ja jeg er enig i at du har garanti. Jeg vet ikke helt hvordan reglene er på dette med avhjelpsforsøk når ikke forhandleren selv har foretatt dem, men jeg ville ikke uten videre latt deg heve kjøpet.. men får håpe noen som vet mer om dette sier fra her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå