Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch til å dele nett/ADSL

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg vet det er 100 topicer om dette men jeg finner liksom ingen som passer for meg!

Jeg har en Unex 8 ports switch!

Tiscali ADSL

Jeg har 2 maskiner som jeg bruker.

En med XP og en med W98se.

Jeg har i tillegg en gammel maskin med W95 som jeg eventuelt kan bruke som server...

Hvordan skal jeg gå frem?

Lønner det seg å bruke serverløsningen eller trenger jeg ikke det?

Hva trenger jeg av programvare?

Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen :grin:

Jeg er litt grønn på dette. I produktbeskrivelsen på Switchen står det at: Uplink: Shared with 8th port.

Betyr det at jeg kan plugge adslrouteren rett inn der? For så å plugge maskinene inn i en av de andre portene?

Takk skal dere ha og takk for at dere er såpass "runde" at dere ikke driter ut folk som er rimelig bak mål... :grin:

Lenke til kommentar

leverer tiscali med ruter? hvis ja så er det lettest og putte kabelen fra ruteren inn i uplink-porten på switchen og bare koble maskinene på nettverket i de andre. (at uplink og 8 er delt betyr at du bare kan bruke en av de av gangen)

Hvis de ikke sender med ruter er jeg ganske sikker på at du må gå for en server løsning med to nic for å få delt linjen.(søk i forumet for å få vete hvordan du setter opp dette)

Det er forsåvidt ikke noen fordel med server hvis du ikke har noen tenester(utenom inetnett deling) som skal kjøre på den.

Lenke til kommentar

Du trenger en ruter. Med NAT funksjon. Du trenger ikke noen server (bare for å rette på terminologien). Om den ruteren med nat funksjon er en standalone ruter, gammel maskin med ICS eller annet win prog, eller linux, er forsåvidt det samme. Men et tips: Har du ok med penger, og vil ikke lære linux, så kjøp en standalone ruter. Har du lite penger og en gammel maskin (som du har) stapper du inn linux. Og det siste, du bruker ikke en gammel maskin med win til å dele linja di med, verken med ics eller annet humbug. Det er ikke godt nok. Jeg ville selv velge å sette opp den gamle maskinen med linux. Enten med redhat, debian eller en annen vanlig distro, eller mer nat relaterte distroer, som smootwall, clarkconnect eller floppyfw...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...