Økonom Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 når jeg ser på alle disse evpapoatorene er det en liten kobberledning som går ned i evapoatoren. hva er den til? 5011124[/snapback] Hvis du mener den tynneste kobberledningen, så er det kapilærrøret (røret som den flytende gassen går til evap gjennom), etter det jeg har forstått så er det så tynt fordi at trykket skal minske endel før gassen kommer til evap og koker (hvis trykket hadde vært for høyt hadde gassen vært flytende etter at den kom ut av evap, og kompressoren er ikke lagd for å kompressere flytende gass, så den ville tatt kvelden ganske fort). Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Etter å ha lest litt rundt har eg funnet ut at det må vere ein "oilsep"Den likna litt på denne (bilde) som er ein oilsep. Jaja då slipper eg iallefall å lage han... 5011243[/snapback] Ja, det er nok det. Tenkte ikke på at det kunne være det. Husket bare denne oljeutskilleren fra Stoolman's GPU-cascade, den var så høy. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Hvordan fikk du tak i de delene, egentlig? Hva er det fra? Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Det var noen som kjøpte opp den loklale butikken og reiv kjøleromet. Dei så den som søppel så eg fekk han Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Etter å ha lest litt rundt har eg funnet ut at det må vere ein "oilsep"Den likna litt på denne som er ein oilsep. Jaja då slipper eg iallefall å lage han... 5011243[/snapback] Hei, Den saken dere lurer på hva er er rett og slett en tank til kjøle mediet Denne Uniten du har er glimrende til en fasekjøler. Enten som singelstage eller som steg1 på en cascade. Siden jeg forstår at du ikke har bygget noe slikt tidligere vil jeg sterkt fraråde deg å prøve på cascade bygging med det første. Skal du bygge noe av den selv, så er en singel stager et perfekt sted å begynne. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 takker... Tenkte på å lage ein einsteger for å ha eit prosjekt fremover. Ka meir trenger eg enn å lage enn evap ? Er det oilstep på han ? eller trenger eg det ikkje ? Kor skal evap koples ? Tenkte kanskje på før kompressor, etter tanken er det rett ? Det skal vel kobles i ein krets som vannkjøling? Fordi det er ikkje ein kabel mellom kompressor og tanken. Nå går det slik: Kompressor-Kondensator-Tank(slutter her..) Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) takker...Tenkte på å lage ein einsteger for å ha eit prosjekt fremover. Ka meir trenger eg enn å lage enn evap ? Er det oilstep på han ? eller trenger eg det ikkje ? Kor skal evap koples ? Tenkte kanskje på før kompressor, etter tanken er det rett ? Det skal vel kobles i ein krets som vannkjøling? Fordi det er ikkje ein kabel mellom kompressor og tanken. Nå går det slik: Kompressor-Kondensator-Tank(slutter her..) 5020924[/snapback] På en en steger så er det totalt unødvendig med den tanken. Det eneste du opnår med den er en større mengde kjølemedium på uniten. Den tanken kan romme ca 2,5 liter R404a og det er DYRT... ca 1000kr pr kg. Jeg ville fjærnet tanken Jeg kan lage en liten skisse til deg over hvordan du kan koble alt opp. Alle kobber rør må hardloddes med 15% sølv, og du trenger følgende for å kunne bygge en kjøler: 1. Service manifoil 2. Vacum Pumpe 3. Gassbrenner og Lodde sølv (15% sølv) 4. R404a gass eller lignende. 5. Kobber rør. Litt 3/8" og litt 1/4" 6. Tørke filter. 7. Capilær rør (det tynne kobber røret til evap) 8. Flexibelt rør (fra evap til kompressor) 9. Evap Mener jeg leste et sted i denne tråden at noen av rørene var kappet? Om de er det så må du nok regne med at Ester oljen i systemet er fult av fuktighet( esterolje suger til seg fukt på kort tid) Om så er MÅ oljen på kompressoren byttes før du kan bruke kompressoren. Olje med fukt i vil gjøre slik at den kjøler dårlig og kan tette cap røret, eller i værste fall havarere selve kompressoren. Endret 17. oktober 2005 av Overklokk Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Har nå laget en liten skisse over en singel stager Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Tusen takk ! Dette er fine greier ! Skal sette meg meir inn i dette i morgon.... Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Tusen takk !Dette er fine greier ! Skal sette meg meir inn i dette i morgon.... 5021289[/snapback] Bare hyggelig å kunne hjelpe Dukker det opp flere ting du lurer på eller trenger hjelp til å skaffe etc er det bare å spørre i vei så skal jeg svare her Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Veit ikkje om eg skal begynne å fylle på gass sjølv trur du at eg kan få ein kjølemontør/repratør til å gjøre det ? Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Veit ikkje om eg skal begynne å fylle på gass sjølv trur du at eg kan få ein kjølemontør/repratør til å gjøre det ? 5022603[/snapback] Det kan nok være smart å prøve å få et kjølefirma til å vacumere den og fylle gass for deg. Utstyr til dette koster nemelig mange tusen kroner....... Er nok ikke alle som vil ta en slik jobb, men om du bare forhører deg litt rundt er det nok noen som kan hjelpe deg. Hvor bor du? Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Bor i hardanger, får sjekke neste gang eg skal til bergen... Må vel vere noen som gjør det. 404a er vel brukt i ganske mange kjøleskap så dei har vel kanskje det også. Ka trur du det vil koste å fylle på eit slikt system ? Endret 18. oktober 2005 av jon-t Lenke til kommentar
Overklokk Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Bor i hardanger, får sjekke neste gang eg skal til bergen...Må vel vere noen som gjør det. 404a er vel brukt i ganske mange kjøleskap så dei har vel kanskje det også. Ka trur du det vil koste å fylle på eit slikt system ? 5022627[/snapback] Kan tenke meg at en kjølemontør vil ta fra 1000 til 2000kr for å vacumere og fylle den, men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hvordan går det med prosjektet? Har du fått liv i systemet eller? Har også planer om å bygge meg en enkel single stager til benching Lenke til kommentar
storken Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 følger med denne for å se hvordan det går med deg Lenke til kommentar
Radi Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Heihei. Ser det er mange folk her som har peiling på fasekjøling, Tenker på å bygge meg noe sånn jeg også. Har aldri gjort dette før, har hatt vannkjøling tidligere og satt opp vannkjølingssystemet min selv. Men vannkjøling kan vel ikke sammenlignes med fasekjøling. Trenger ikke så stor og syk fasekjøling som kjøler ned i -110 å sånn, Men nærmere -30-40. Skulle gjærne vist hva disse begrepene betyr, og hva forskjellen er; Cascade, Steg1, singel stager. Jeg så listen over ting jeg trengte for å gjrei å bygge fasekjøling Hvor får jeg skaffet dette, og Hva er det: 1. Service manifoil 2. Vacum Pumpe 3. Gassbrenner og Lodde sølv (15% sølv) 4. R404a gass eller lignende. 5. Kobber rør. Litt 3/8" og litt 1/4" 6. Tørke filter. 7. Capilær rør (det tynne kobber røret til evap) 8. Flexibelt rør (fra evap til kompressor) 9. Evap Edit: - Fant en gass brenner på Clasohlson, Art. Nr.: 30-8274. Vil den funke bra? - De kobberrørene på CO, går det ann å bruke de? Hvilken dimensjoner trenger jeg. Endret 30. mai 2006 av Radi Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Om Overklokks forklaring ikke var utfyllende nok så anbefaler jeg at du tar en titt på denne guiden: http://gomeler.com/2006/04/16/vapor-phase-change-cooling/. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg tror jeg skal få noe ferdig bygd av overklokk. Blir kansje litt for komplisert og dyrt for en n00b som ikke har de rett værktøya. Det krever dyre spesialt værktøy. Så det vil bli biligere å få noe laget ferdig. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Jeg tror jeg skal få noe ferdig bygd av overklokk.Blir kansje litt for komplisert og dyrt for en n00b som ikke har de rett værktøya. Det krever dyre spesialt værktøy. Så det vil bli biligere å få noe laget ferdig. 6215611[/snapback] Dyre spesialverktøy er å dra det litt langt da. Det du trenger er følgende: -Manifold -Gassbrenner -Rørflensverktøy -Rørkutter -Standard verktøy (skrujern osv osv) Endret 31. mai 2006 av Big SturL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå