Gå til innhold

Et kjapt spørsmål om 4xAA


Anbefalte innlegg

Satt og pratet med en kamerat i går, og han hadde hørt at å skru på 4xaa i bf2 ikke hadde noen verdens ting å si med mindre du kjørte 800x600 i oppløsning, og at jeg , siden jeg kjører 1600x1200, følgelig ikke ville merke noen forskjell dersom jeg slo det av. Det eneste jeg ville merke var en ytelsesøkning (mindre hakk osv). Stemmer dette? Gjorde som han sa, men følte ikke jeg merket noe særlig hverken til bildekvaliteten eller hakkingen :!:

 

Noen som har peiling på om det stemmer? Kjører forresten amd 3200+, 1 gb ram og 7800gt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjappe spørsmål fortjener kjappe svar.

 

AA har ikke duirekte med billedkvalitet å gjøre. Det er direkte oversatt "kanteutjevning" Så gå inn å se på f.eks antenner på biler og slikt. Hvis du syntes det ser stygt ut at de er hakkete så setter du på 4xaa igjen. Syntes du det ser helt greit ut så lar du det bare være og spiller og er glad med litt flere fps.

 

Edit: aa2xq gir forresten nesten det samme som aa4x. Bare at det gir flere fps.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Om du merker forskjell er en personlig sak, men å si at det ikke er forskjell er direkte feil. Ingen AA < 2xAA < 2xQAA < 4xAA. Hvis du ikke merker forskell så har det ikke noe for seg å kjøre på 4xAA, siden det da er større sjanse for at du kan få litt lav FPS i ny og ned. Mange merker dog forskjell.

Lenke til kommentar
Ok, den er god! Kanskje jeg jekker den opp igjen til 2xaa da  :tease:

5004815[/snapback]

 

 

2xQ vel ;) (hvis du har det valget da selvølgelig) Men sjekk nå først på antenner/ledninger fra master og slikt i bf2 om du ser forskjell og irriterer deg over forskjellen på hakkene.

Lenke til kommentar

I det store og det hele hakker det ikke noe voldsomt, men akkurat i det brettene skal begynne (ca fra når en velger spawnpoint) hakker det ofte noe voldsomt; noen ganger i flere minutter før det begynner å smoothe opp. Godt mulig det er minnet da? Kan prøve med 2xaa neste gang ihvertfall.

Lenke til kommentar

Aliasing handler ikke bare om kantete grafikk, men det dekker en rekke artifacts som shimmering, pixel/line popping og moire. Jeg har ingen problemer med å se forskjell på 0-2-4xAA i BF2 i 1600x1200 på min 21" CRT. På LCD er dette enda et større problem.

Quincunx (2xQ) er 2xAA med et kraftig blur filter, noe jeg holder meg langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...