Gå til innhold

Blåse luft ut eller inn i kabinett?

Heineoen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett en som blåser inn nede i front og en som blåser ut bak under PSU.

Hvis du bare har en vifte til rådighet, sjekk om PSU blåser luft inn eller ut av kaninettet. Regner med at den blåser ut, da setter du viften så den blåser luft inn i kabinettet nede i front.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinett, og har plassert en papst 12 dB der den er på bildet, samt en helt nederst på sideveggen (hullet vises på bildet). Uten viften i bakkant syns jeg viften i strømforsyningen begynte å bråke litt mer, så jeg kjøpte papst-viften for å få ned støynivået.

Skulle gjerne ha montert en i fronten også, men jeg har ikke funnet noen praktisk måte å gjøre det på.

Knut

Lenke til kommentar

Jeg har en vifte rett under harddisk/diskettstasjons-brønnene. Helt til høyre ved den rød ledningen på bildet.

Bruker 2 helt standard 80 mm. vifter, den ene en papst 12 db kjøpt hos datakjeden og den andre er en gammal en jeg fant i en skuff.

Strømforsyningen har 120 mm vifte og blåser ut. Regner med at den er temp. styrt, så jeg tror det er lurt å ha en ekstra vifte som hjelper å få lufta ut for å forhindre at PSU-vifta stiller opp hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinett, med vannkjøling..

Men jeg har to 8cm vifter på bakveggen som blåser ut, og en 12cm papst fremme i bunn der harddisk-rack'en står på bildet ditt. Papst'en står i en kort tunell laget av støydempingsmatte slik at den garantert suger luft utenfra.

Alle vifter går på tomgang.

Forsket litt på dette med airflow i dette kabinettet før jeg fikk vannkjølingen, og fant ut at det beste resultatet fikk man med 2 vifter som blåser ut bak og en som blåser inn nede i front. Alle åpninger for PCI-spor må være lukket, luftehullene i bakveggen er teipet igjen, og luftehullene i sideveggene er teipet igjen. Grunnen til dette er at kabinettet står under en pult intill en vegg, og siden jeg har flere vifter som blåser ut enn som suger inn blir det undertrykk og jeg ønsker ikke å suge inn varm luft som samler seg bak kabinettet.

Man skulle ikke tro det, men å tette alle hull bortsett fra fronten gjorde underverker på temperaturen hos meg ihvertfall.

Ellers er det bare viktig å ha det ryddig i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...