Gå til innhold

Tøffere for Radeon X1600?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel mer som en konspirasjonsteori men det er da like fult en teori. Nvidia gjør dette for en grunn, ikke for å skape forvirring eller noe sånt. Men de skaper nok det, like fult. Nvidia sin plan er å beskytte GT endelsen. Etter at X800 GT kom på markedet så har dette gjort 2 ting. X800GT er et konge kort utrolig mye bang for the buck, ironisk nok så kan ATI sin navnelek ha slått in posetivt på Nvidia.

1) GT navnet står nå sterkere, samt at de som ikke kan så mye tror nå at siden 6800 og X800 er konkurerende ( vel de var det) arkitekurer og GT er på endelsen av begge to så er jo 6800 arkitekturen mye bedre.

2) Hardcore neerder syntes ikke om navne stjelingen og det gikk negativt utover ATI.

Nvidia vil beskytte GT navnet, slik at det har en eksklusiv klang over seg forsatt. De dropper 6800 GT for å legge inn et kort som er så godt som det samme, og så tar de samtidig og dumper prisen på den.

Angående X1600 så håper jeg at ATI klarer å lære av den gedigene X600 og X700 vs 6600GT feilen. Tror nok at X1600 sin utfordere ikke er 6800 model men en 7600 variant.

Lenke til kommentar

Tåpelig. Visste dere at x1600 XT faktisk er SVAKERE og DYRERE enn 6600GT (jeg leste det i en dansk test, eller er det mulig at jeg husker feil? EDIT: Ja, det er det.)? Nei, dette nye kortet må ha en annen funksjon enn å ta opp konkurransen med førstnevnte, og nå sier dere at det skal ta over for 6800GT og Ultra og ikke slippe til ATI i noen markeder. Kan det også tenkes at NVidia fremdeles har noen brikker de vil bli kvitt, kan det ikke?

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

X1600 yter omtrent som 6600GT. Skjønner ikke helt hva ATI har tenkt på her. Hva når Nvida faser ut 6600 serien. Hva har de å stille opp med da X1600 XT PE? De burda ha lagt lista høyere. Tipper den nye GS serien til Nvida blir den store vinneren i dette segmentet, både hva ytelse og pris angår.

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...0_pro/page6.asp

Endret av piccard
Lenke til kommentar

Unnskyld, jeg kom på at det er XI300 XT som er svakere enn 6600GT. Det er uansett relevant, for det er den som er i samme prisklasse.

Greit, nå leste jeg litt. XI600 XT er omtrent like god som 6600GT i dagens spill og med dagens drivere. Det kan godt tenkes at det har et stort optimaliseringspotensiale som ATI tar ut i løpet av de neste månedene, men så lenge ATIs høy-mellomklasse-kort bare yter likt med NVidias forrige generasjons kort i samme segment, kan de ikke ta mye mer penger for det.

Oppdatering :roll: : Nå har jeg LEST, altså. XI600 XT slår 6600GT med god margin i de fleste spill, kanskje nok til å rettferdiggjøre prisen, men nå har jeg ikke full oversikt over alle de nye kortene i omtrent samme prisklasse, som X800GTO. ATI kon jo konkurrere med seg selv også.

7600GT med 16 pipelines! :dribble:

Hmm, jeg så på tråden om OpenGL-optimalisering. Det se ut til at ATI har en sjanse fremdeles... særlig med litt mer teknologi enn NVidia har på de nyeste kortene, i hvert fall hvis de får ned prisen. Varme er de nye brikkene. Det er synd at ATI sløste XL-navnet på en så varm brikke. Kunne de ikke bare ha kalt den "Pro" og sluppet en "low-voltage"-versjon som heter XL senere? Som sist. Nei, de vil vel bare lure alle til å kjøpe XI800 XL, fordi folk har hørt at "800 XL er så bra". Det blir sånn: "Næh, koster det så mye... men men!". Slemme ATI.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...