lassevk Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Har sett litt på nettet på disse. Spesifikasjonene sier 340' pixels effektivt. Samtidig ser jeg andre kameraer har 690' til 1200' effektive pixels og får skryt for bra bilder. Men, allikevel får MV5x0i kommentarer at det blir bra bildekvalitet (bortsett fra i dårlig belysning)... What gives? Noen som har konkrete erfaringer å dele ? Eksempler på film tatt med 5x0i ? Synes det er rart at et kamera fra Canon har så dårlig bildekvalitet hvis andre har kameraer i tilsvarende prisklasse og mange flere pixels... Eller spiller ikke dette så stor rolle? Hvor store blir typiske filmer da? (dvs. pixels høyde/bredde)? 340' holder til (ved 4/3 forhold) til 672*504 pixels, er ikke dette bra til film da? Lasse Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Jeg har MV550i, og her er min erfaring: Det blir gode farger i dagslys. Det virker som om bildet er ørlite uskarpt, hårstrå blir litt diffuse. Lavlys og nattmodus krever bruk av stativ. Litt motorstøy når det er stille partier. Kjempegod zoom, både betjening og zoomområde. Lett å betjene kameraet under bruk. God bildestabilisator. Autofokus er litt treg enkelte ganger. For dårlig vidvinkel. Mangler motlysknapp. Litt treg lagring av stillbilder mot minnebrikke. [ Denne Melding var redigert av: MagneH på 2002-08-22 09:29 ] Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Dette med oppløsning på CCD-brikken på videokameraer har tilnærmet kun interesse for stillbildene. DV-formatet og TV-skjermen har så store begrensninger på oppløsningen at det ikke har noen hensikt å ha stor oppløsning på CCD-brikken. DV-formatet (PAL) støtter vel 525 linjer horisontalt. MLW Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-21 11:56, MagneH skrev:Jeg har MV550i, og her er min erfaring:Det blir gode farger i dagslys.Det virker som om bildet er ørlite uskarpt, hårstrå blir litt diffuse.Lavlys og nattmodus krever bruk av stativ.Litt motorstøy når det er stille partier.Kjempegod zoom, både betjening og zoomområde.Lett å betjene kameraet under bruk.God bildestabilisator.Autofokus er litt treg enkelte ganger.For dårlig vidvinkel.Mangler motlysknapp.Litt treg lagring av stillbilder mot minnebrikke. Jeg har også MV550i og kan stille meg bak de erfaringene MagneH har satt opp. Jeg har størst problemer er filming innendørs. Her klarer ikke kameraet å henge med og opptakene blir kornet. MagneH har du testet lyset som kan settes på kameraet? Yoda [ Denne Melding var redigert av: Yoda på 2002-08-22 18:28 ] Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Jeg har ikke prøvd det videolyset. Jeg vurderte å kjøpe mikrofonen som kan plasseres der, men prisen satte en stopper for det. I stedet kjøpte jeg en Sony-mikrofon, en de hadde i butikken jeg var i. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Vil forøvrig nevne at jeg nå har gått til anskaffelse av et slikt Canon MV500i kamera og er kjempefornøyd med dette. Ikke veldig fornøyd med programvaren som fulgte med kortet, men siden jeg har en Premiere 6.0 lisens fra arbeid jeg har gjort tidligere så fungerer dette veldig bra. Premiere hadde dog ikke direkte støtte for kameraet men Generic instillingene fungerte sånn passe. Skal teste VirtualDub også nå som jeg har funnet ut hvordan jeg får denne til å ta tak i AVI filene jeg får ved capture fra dette kameraet. Her er mine kommentarer til kameraet så langt: ups: - enkelt å bruke - tar gode nok bilder for mitt bruk - nok tilkoblingsmuligheter (DV inn og ut, AV inn og ut, AV pass-through, firewire) downs: - blir litt støyete bilder inne, spesielt på kvelden når det ikke er så mye bakgrunns-lys utenfra - stillbilde-funksjonen har kun relevans hvis du lagrer unna master av tapene, slik at du kan bruke bildene til å identifisere klippene, du har nemlig en photosearch-funksjon på fjernkontrollen som går til forrige/neste stillbilde Har også skaffet stativ, Skylight filter og skal skaffe meg Pola-filter så fort de får det inn. Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 piksler i videosammenheng skal man ikke bry seg om. Da er det mer hensiktsmessig å ty til internett for å finne ut hva tester viser. Se for eksempel på Canons XL-1, jeg mener det har "bare" 160K brikker (på tre brikker da) mens nye TRV950 fra Sony har 1070 på hver brikke. Likevel er det ingen som ser forskjell i oppløsningen til disse kameraene. XL-1 er jo også da det mange anser som det beste semiproffe kameraet. Jeg har også lest at ved å gjøre hver piksel større, blir dem også mer lysfølsom per piksel(!!) Dette er jo kanskje mer relevant enn selve antallet. Lenke til kommentar
olchri Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Litt motorstøy når det er stille partier.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MagneH på 2002-08-22 09:29 ]</font> Kjøpte akkurat MV550 og har motorstøy fra kamera. Noen som har klaget på det? Synes lyden var for høy. Lyden høres godt på opptakene.. Olav Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Jeg leverte inn mitt MV550i i går, på grunn av uskarpe bilder og motorstøy. Så får vi se hva som skjer med det. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 10. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2002 Motorstøy er noe du får på alle kameraer som er i denne pris-klassen, med mindre de har spesiell mikrofon. Så lenge mikrofonen er montert i selve kamera-chassiet, så plukker den opp støy fra motoren som driver tape'n. Løsningen er rett og slett å kjøpe en ekstern mikrofon. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Hvor skal man sette grensen mellom det som er akseptabelt og det som er plagsomt mye støy? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå