IAV Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg veit ikke hvilket forum som er best å bruke, dette eller php, men prøver meg her. Jeg har ingen formell utdannelse innen nettdesign eller programmering, men er sjøllært, dvs. har lært det meste på nettet og av noen bøker. Nå har jeg oppdaga hvordan CSS kan brukes til sidedesign og vil gjerne benytte meg av fordelene. Jeg jobber gratis for en liten "stiftelse" og skal lage nye nettsider til dem. Jeg har også ansvaret for nettsidene på jobb. Begge steder har jeg det samme behovet. Jeg ønsker å bruke to ulike stilark: et fancy med grafikk osv. og et enkelt som er lett å bruke for de med treig maskin og treig oppkobling, og for dem som bruker blindelist o.l. I Firefox m.fl. er det jo enkelt å bytte mellom stilark, eller skru de helt av, men vi må jo dessverre lage sider for IE-brukere også... Derfor vil jeg legge inn lenker til de ulike stilarkene slik at brukerne selv kan velge. Jeg vil også at valget skal huskes på alle sidene på nettstedet. Jeg har klart å lage lenker med et javascript jeg fant, men har forstått det som at php er bedre å bruke fordi det funker hos alle. Jeg har funnet flere oppskrifter på nettet, men har ikke klart å forstå dem godt nok til å funke. Jeg har så lite peiling at jeg rett og slett må ha det inn med teskje! Kan noen tipse meg om et bra script og forklare meg, i detalj, hvordan jeg skal bruke det? Kanskje også henvise meg til en side som bruker scriptet? Hva skal stå hvor? I en egen fil? Før HEAD? I HEAD? Hvordan lager jeg lenkene? Må fila lagres som f.eks. index.php eller kan den hete index.html? Jeg vil gjerne lære mer, så en forklaring på hva scriptet gjør i de ulike stegene er også fint, men ikke nødvendig! En kompis tipsa meg om forumet og håper han hadde rett: At dere er de rette til å svare! IAV P.s. jeg kan komme tilbake med noen lenker i helga Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 https://unrealized.org/vis/stilskifte/ Lenke til kommentar
IAV Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 https://unrealized.org/vis/stilskifte/ Takk skal du ha Lokaltog, men ditt er et av scriptene jeg har testa uten hell... Har du noen side det er brukt på slik at jeg kan se det i aksjon? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Feil kategori(raportert) gammel side, men bruker skriptet: http://home.no.net/orsus/ Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 https://unrealized.org/vis/stilskifte/ Takk skal du ha Lokaltog, men ditt er et av scriptene jeg har testa uten hell... Har du noen side det er brukt på slik at jeg kan se det i aksjon? 5004171[/snapback] Ikke akkurat nå, men jeg har brukt det selv mange ganger. Hvis du sier noe om hva som skjer feil, så kan jeg prøve å fortelle hva du eventuelt må gjøre annerledes? Lenke til kommentar
IAV Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Ikke akkurat nå, men jeg har brukt det selv mange ganger. Hvis du sier noe om hva som skjer feil, så kan jeg prøve å fortelle hva du eventuelt må gjøre annerledes? 5004569[/snapback] Takk! Det er sikkert en eller anna liten detalj jeg ikke har fått med meg: IAV tester Valget om å endre stilark er nå nederst på sia, skal plassere det bedre seinere. Feil: Når jeg trykker på lenkene skjer ingenting, men jeg kan velge mellom stilarkene fra menyen i Firefox. Lenke til kommentar
am3k Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Da du etterspørr hjelp med php er nok ikke Web-design, HTML og CSS riktig kategori. Flyttes Lenke til kommentar
IAV Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Da du etterspørr hjelp med php er nok ikke Web-design, HTML og CSS riktig kategori. 5007470[/snapback] Ok, beklager feilposting! Lenke til kommentar
IAV Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Jeg kom ingen vei med Lokaltog sitt opplegg, så jeg kjøpte meg ei bok: Professional CSS (...). Det aktuelle kapittelet ligger også på nett: Stuff and Nonsense: Strategies for CSS Switching Heller ikke denne gang klarer jeg å få det til! Jeg kan velge de ulike stilarkene på Firefox-menyen, men linkene fungerer ikke. Noen som kan se hva jeg gjør galt? IAVs test av Ethan Marcottes script. På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
PT Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 <link rel="stylesheet" href="<?= $_COOKIE['style']; ?>.css" type="text/css" media="screen" /> Skal sikkert være slik: <link rel="stylesheet" href="<?php echo $_COOKIE['style']; ?>.css" type="text/css" media="screen" /> Lenke til kommentar
IAV Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 <link rel="stylesheet" href="<?= $_COOKIE['style']; ?>.css" type="text/css" media="screen" /> Skal sikkert være slik: <link rel="stylesheet" href="<?php echo $_COOKIE['style']; ?>.css" type="text/css" media="screen" /> 5027520[/snapback] Takk, jeg fiksa dette, men fortsatt funker ikke lenkene. Kan det være noe på UiOs oppsett og ikke en feil jeg gjør? IAV Lenke til kommentar
PT Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) De funker i IE 6.0 her på skolen EDIT: Note to self. *smekk på hånden* Jobb din slask! Endret 19. oktober 2005 av PT Lenke til kommentar
IAV Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 De funker i IE 6.0 her på skolen 5027546[/snapback] Så rart! Hos meg skjer bare følgende: Uansett hvilken av de tre lenken jeg trykker på kommer jeg til denne sia: mappe Og, nå har jeg sjekka både i IE 6.0 og Firefox 1.0.4. Mystefystisk! Takk for innsatsen og lykke til med å gjøre det du egentlig skal... Her er mitt favorittsitat: «Hvem som helst kan klare uendelige mengder av arbeid så fremt det ikke dreier seg om det arbeidet man egentlig skulle ha gjort.» Robert Benchley IAV Lenke til kommentar
IAV Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Det her er helt sprøtt! På jobb i dag funka sidene fint, her hjemme gjør de fortsatt ikke det. Kan problemet være at jeg kjører Win 2K her, mens jeg har XP på jobb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå