Wooho Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Som topicen sier, men skal utdype det litt mere hvis det ikke kom tydelig frem. Det jeg lurer på er å kjøpe en harddisk på 80 GB der kun OS skal ligge samt programmer. Ser litt på Samsung sine harddsiker både IDE og S-ATA, men tror jeg går for S-ATA, men ulempen er at denne hardisken fra Samsung er en S-ATA2 harddisk. Mens HK`et mitt har vanlige S-ATA innganger. Så det jeg lurer på: 1. Kan jeg bruke denne selv om jeg har vanlig S-ATA tilkobling 2. Det fulgte ikke med noen Diskett(drivere til S-ATA) med HK`et, betyr det at jeg slipper det der stresse med å instalere drivere, men bare fyre opp OS`et som på en vanlig PATA disk? 3. RAID, blir ikke aktivert før man aktiverer dette i Bios eller? (grunnen til dette er at jeg skal ha en S-ATA disk til 250GB). (Tenker meg at diskene må være like for å kjøre i RAID) 4. Vet at S-ATA har kuttet ut "Master/Slave" oppleget men jeg lurer på hvis jeg har 2 S-ATA disker og OS`et instalert på den ene må jeg gjøre noen instillinger i BIOS for at OS`et skal starte fra den ene disken eller blir dette gjort automatisk? (vet spørsmålet er helt idiotisk, men dette er første gangen jeg holder på med S-ATA. Har helst ikke at folk skal anbefale de diskene fra WD, som har 10000RMP, dette blir for dyrt for meg, smat at disse støyer, har hatt en del erfaringer med WD når det gjelder støy. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Henger meg på denne, fordi jeg lurer på det samme... Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) 1. Ja, men da selvsagt uten sata2 hastighet 2. _OM_ det trengs så må du vanligvis lage en flyppy selv (fra medfølgene cd) 3. Vanligvis er raidet ikke aktivert i bios, helt avhengig av HK/bios 4. Skal gå automatisk det, med mindre du har os på begge så må du sette order. Endret 14. oktober 2005 av SuperFly Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Har dette hovedkortet, noen som har testet dette ut (har ikke anledning ennå), trenger man S-ATA drivere til det eller? Hvis ikke, så er det litt synd, hadde tenkt å skipe floppyen i denne omgangen. Har nå letet litt etter S-ATA drivere til dette hovedkortet (siden ingen diskett følger med HK`et), tro jeg fant den: HER, men seriøst skal en S-ATA driver være på over 15MB Ser forøvrig at det støtter også S-ATA2 om jeg ikke tar feil Endret 14. oktober 2005 av Wooho Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Funker NCQ og slikt, med S-ATA150 da? Det blir bare hastigheten som er forskjell? Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Funker NCQ og slikt, med S-ATA150 da? Det blir bare hastigheten som er forskjell? 5003872[/snapback] Det spørs på hva som støttes av S-ATA kontrolleren din. Disse skal kunne støtte NCQ uten å støtte S-ATA300-hastighet. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Har et ASUS A7V880. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Har nå letet litt etter S-ATA drivere til dette hovedkortet (siden ingen diskett følger med HK`et), tro jeg fant den: HER, men seriøst skal en S-ATA driver være på over 15MB Ser forøvrig at det støtter også S-ATA2 om jeg ikke tar feil 5003770[/snapback] EDIT: Nevermind, last ned den 15 mb fila. Der ligger både raid management og driverne du trenger, tilogmed tool for å få dem over på floppy. Men må bare påpeke at jeg har hatt en del problemer med den kontrolleren og raid 1 med 2 raptor disker, disk 2 har en tendens til å dette ut av raid settet og må rebuildes med ujevne mellomrum. Så om du har andre kontrollere en SiI3114 så ville jeg anbefale å bruke dem. Endret 14. oktober 2005 av SuperFly Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Har dette hovedkortet, noen som har testet dette ut (har ikke anledning ennå), trenger man S-ATA drivere til det eller? Hvis ikke, så er det litt synd, hadde tenkt å skipe floppyen i denne omgangen. Har nå letet litt etter S-ATA drivere til dette hovedkortet (siden ingen diskett følger med HK`et), tro jeg fant den: HER, men seriøst skal en S-ATA driver være på over 15MB Ser forøvrig at det støtter også S-ATA2 om jeg ikke tar feil 5003770[/snapback] Skal ikke trenge noen SATA-drivere, så floppyen skal du bare skippe. Alle 754 og 939-kortene jeg har hatt, har ikke trengt noen SATA-drivere. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Har nå letet litt etter S-ATA drivere til dette hovedkortet (siden ingen diskett følger med HK`et), tro jeg fant den: HER, men seriøst skal en S-ATA driver være på over 15MB Ser forøvrig at det støtter også S-ATA2 om jeg ikke tar feil 5003770[/snapback] EDIT: Nevermind, last ned den 15 mb fila. Der ligger både raid management og driverne du trenger, tilogmed tool for å få dem over på floppy. Men må bare påpeke at jeg har hatt en del problemer med den kontrolleren og raid 1 med 2 raptor disker, disk 2 har en tendens til å dette ut av raid settet og må rebuildes med ujevne mellomrum. Så om du har andre kontrollere en SiI3114 så ville jeg anbefale å bruke dem. 5004041[/snapback] Ok good, fordi, 15MB på en diskett, WHF Fikk HK`et i dag og gikk gjennom bundlen som fulgte med, ingen S-ATA diskett, nei. EDIT: Skal nok ikke kjøre i RAID, men vanlig single disk oppsett. Det vil si på den 80 GB, skal det være OS, programmer og på den med 250GB skal det være filmer, og spill. EDIT2: Uansett tok "SuperFly" sitt råd og lastet ned den S-ATA drivere, har brukt den toolen til å legge driveren over til en diskett, så nå er jeg forbredt. Endret 14. oktober 2005 av Wooho Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Har du bestilt disk? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 det er som de sier at nforce 3 og 4 hovedkort ikke trenger s-ata driverdiskett under installasjon. dvs, noen nf3 kort gjør det, men bare på den ene av da vanligvis to stk s-ata kontrollere. s-ata 150 og 300 er kompatible om hverandre. men om du har noen p-ata disker i kassa, og skal ha OS på s-ata disken, så koble fra p-ata disken mens du installerer, for å unngå diverse problemer det ofte skaper. det er bare å sette boot rekkefølge rett i bios, så går det fint med OS på s-ata. det med raid er litt opp og ned, på noen kort må du aktivere raid kontrolleren for i det hele tatt å få aktivert s-ata portene, men jeg mistenker dette for å være et nf2 opplegg, da jeg ikke har trengt å gjøre det på verken n3 eller nf4 hovedkort. Lenke til kommentar
SunZeeker Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ja, SATA2 disken vil kjøre automatisk på Asus A8n-sli premium kortet ditt.. Du trenger ikke innstalere noen som helst drivere eller bios oppdatering. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) En ting som er verdt merke seg er at det ikke er noe som heter SATA2 eller SATAII (se sigg). Ellers er det slik at det på hovedkort basert på blant annet nforce 3 og 4 finnes en helt innebygget SATA-kontroller i selve brikkesettet (ikke ekstern som man hadde med nforce 2) som ikke trenger drivere ved installasjon av OS. Så rotet med diskett kan man komme seg helt unna her Endret 14. oktober 2005 av Ernie Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 En ting som er verdt merke seg er at det ikke er noe som heter SATA2 eller SATAII (se sigg). Derfor skrev jeg S-ATA150 og S-ATA300 Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Ja, SATA2 disken vil kjøre automatisk på Asus A8n-sli premium kortet ditt.. Du trenger ikke innstalere noen som helst drivere eller bios oppdatering. 5004742[/snapback] My bad, tenke ikke rett da jeg skrev innleget. Mange syntes kanskje det er rart at vi ikke valgte en "SATA II"-disk. Vi skal prøve å være korte her - "SATA II" finnes nemlig ikke! Grunnen til navnbruken blant enkelte diskprodusenter er enkelt å greit at arbeidsgruppen som utviklet SATA-standarden i 2000, i 2002 endret navn til SATA II Working Group. Etter at de hadde endret på navnet, ble det sluppet bedre funksjoner for SATA-standarden. Blant dem finner vi doblet overføringshastighet på bussen (3 Gb/s), støtte for NCQ, hot plug og staggered spin-up. Siden disse spesifikasjonene kom ut da arbeidsgruppen het SATA II, ble disse spesifikasjonene kjent som SATA II-spesifikasjoner. Senere har gruppen endret navn til Serial ATA International Organization (SATA-IO). Så det er ingen standard som heter SATA II, det er kun snakk om forskjellige speifikasjoner innenfor SATA-standarden. Men da venter jeg bare til den Samsung disken er kommet inn på Komplett sitt lager. Begynner å bli lei av IDE kabler i kabinettet. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Funker NCQ og slikt, med S-ATA150 da? Det blir bare hastigheten som er forskjell? 5003872[/snapback] Det spørs på hva som støttes av S-ATA kontrolleren din. Disse skal kunne støtte NCQ uten å støtte S-ATA300-hastighet. 5003908[/snapback] Har et ASUS A7V 880. Støtter dette NCQ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå