snoemann Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Dette forstår jeg ikke. Kamerat av meg har ... kanskje tv kabel fra chello. Han kjøpte seg nå en ny router, og uten at han skrev inn noe som helst som f.eks. brukernavn og passord i den, så var han på nett etter at han restartet routeren... hvordan r det mulig? Edit : Fungerer det muligens slik hvis man har statisk Ip ? Endret 14. oktober 2005 av snoemann Lenke til kommentar
Rangor Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Vel vanligvis så konfigurerer ruteren det meste selv. Med mindre man har en veldig kresen (les avansert) ruter eller spesiell linje (les dyr) så pleier ruteren å fikse alt. Hva slags passord og brukernavn burde han ha tastet inn egentlig? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Vel ifølge min logikk så kan det jo ikke fungere slik så lenge man har dynamisk ip og en isp å koble seg til. Hvordan skal routeren vite hva den skal koble seg til? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 HVorfor skal den koble seg til noe? Dersom han har en router som er koblet til et kabelmodem, vil han få IP fra DHCP, og komme rett på nett. Samme vil alle maskiner som kobles mot router. De fleste selskaper bruker enten autentisering mot MAC-adressen i modemet eller så har de et filter som gjør at kabelen din ikke har mulighet for internett før dette fjernes. På ADSL har man jo en dedikert linje, akkurat som telefon. Noe spessiell autentisering her er i grunn like tullete som om man skulle hatt pålogging på den analoge telefonen sin. Eneste er hvis ISP's produkt har nedlastingsbegrensning, og de ønsker å styret dette per brukernavn i stedet for per linje. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Okej, så det du sier, om jeg forstår deg rett, er altså at når man kjøper et internet abb. fra en ISP så åpner denne isp'en linja for _ditt_ modem ? Dette høres jo for meg da litt tungvindt ut i den grad at hvis du kjøper deg et nytt modem uten å si ifra og isp har åpnet linja for den gamle mac adressen, så vil du ikke komme deg på nett ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Okej, så det du sier, om jeg forstår deg rett, er altså at når man kjøper et internet abb. fra en ISP så åpner denne isp'en linja for _ditt_ modem ? På kabeltv så er det vel ikke så vanlig og kjøpe eget modem, på ADSL så er det linja som åpnes og stenges fra ISP, i Norge er det vel Telenor, NGT og Start som bruker pålogging mens de fleste andre deler ut IP til hva som helst du henger på linja så sant den er åpen fra ISP sin side. Hvorfor skulle man rote med pålogging på slikt? Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 (endret) Fordi jeg ikke var klar over at det var mulig å åpne og stenge linja helt frem til husveggen. Trodde man måtte få et brukernavn/passord for å bli verifisert og så få tilgang til internett hver gang man skulle det. Hva brukes da egentlig modem til? Hvis linja blir åpnet på lik linje med lan så burde det jo vært nok med en kabel rett i pcen hvor pcen blir tildelt ip adresse ? Endret 15. oktober 2005 av snoemann Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Hva brukes da egentlig modem til? Hvis linja blir åpnet på lik linje med lan så burde det jo vært nok med en kabel rett i pcen hvor pcen blir tildelt ip adresse ? 5010676[/snapback] De forskjellige teknologiene krever et modem eller adapter fordi man kan ikke kjøre ordinært nettverk rett fra nettkortet over telefonkabler eller kabel-Tv. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Nei hmm når jeg tenker meg om så har vi vel splittet linja slik at adsl modemet kommer før isdn boksen. Da skjønner jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå