Gå til innhold

Forbud mot burka. Kan man nekte noen å bruke det?

Anbefalte innlegg

JBlack, dette er vel bare flisespikkeri. Selvsagt er det verre om staten vedtar at alle skal gå i rosa sokker enn om den bare vedtar at man ikke kan gå i hvite sokker, men det betyr ikke at det ene er greit mens det andre ikke er det. Begge deler beror på samme prinsipp: at myndighetene skal kunne bestemme hva innbyggerne skal kunne ha på seg. Aksepterer man at ett plagg forbys, åpner man samtidig opp for at myndighetene kan detaljregulere folks påkledning. Og vi vet vel alle hva som skjer når man gir fanden lillefingeren ...

5005480[/snapback]

Det gjelder jo å tenke litt praktisk også da. Hvis det ble bestemt at alle skoleelever måtte gå i Gucci-klær på skolen ville det nok kommet velbegrunnede protester. Men hvor langt skal man gå for å tilfredstille folk med absurde religiøse idéer? Hvis jeg kommer og sier at religionen min krever at jeg må gå med ski og staver overalt jeg ferdes, er det greit? Eller om jeg MÅ ha mat og drikke direkte fra kilden slik at jeg må ha en egen ku i klasserommet som jeg kan suge melk fra, litt upraktisk? Det er klart at man ikke kan ta slike hensyn. Derfor syns jeg heller ikke man skal ta noe mer hensyn til tullepåfunn som støttes av større religioner. Problemet er vel bare at det er endel velgere der ute som er strengt religiøse - politikerne tør derfor ikke vende dem ryggen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke løsningen er å forby noe.

Jeg tror løsningen er å latterliggjøre og drite ut mennesker som går med slikt, samt de som tvinger andre til det.

5009240[/snapback]

Så du anbefaler mobbing og respektløshet altså?

At man skal gå etter de som tinger folk til å gå med slikt er en ting, men det må gjøres på rett måte. Dette er noe myndighetene må ta tak i og man må ha et lovverk som rammer de som tvinger slikt på andre.

Men å gå etter de som av fri vilje ønsker et slikt plagg med mobbing og latterliggjøring er i seg selv latterlig. Hva med å respektere andre menneskers valg, såfremt valgene ikke skader noen? Så kan man konsentrere seg om sitt eget liv fremfor å ha som mål å mobbe andre.

Tror ikke akkurat det vil gjøre underverker for integrering hvis det første vi gjør er å latterliggjøre innvandrerene for deres klesstil. ;)

Lenke til kommentar
Nå ser du at jeg skrev kvinner, det finnes faktisk de kvinner som absolutt vil gå med burka. Derfor blir resultatet det samme og det er de kvinnene jeg referer til. At det ikke er sant for alle er uvesentlig. For det er sant for noen. Akkurat som det ikke er sant for alle med burka at de er tvunget til det.

Som sagt, man kan ikke alltid gjøre alt som man vil. Det finnes de som absolutt vil gå nakne, de som absolutt vil ha på seg caps inne, de som vil bruke nazi-symboler, de som vil gå i uniform osv. Men de får heller ikke vilja si bestandig.

Det er ikke noe værre å forby burka i klasserommet enn det er å forby caps.

Og hvis noen påstår det hindrer dem i deres religionsutøvelse, så er ikke det sant. Vi har fra muslimsk autoriteter i Norge fått avkreftet at burka er påbudt innen Islam. Og aktiv dyrking av religion kan man gjøre utenfor skoletimene.

For du må huske at for enkelte så er burka det eneste valget de ønsker, av religiøse årsaker. Du må sette det i den rette konteksten. Det er snakk om å frata det eneste valget noen kvinner ønsker. Derfor vil man ende opp med kvinner som går med noe de ikke ønsker.

Dersom man tillater burka, så vil man også ende opp med noen som går med dette mot sine egne ønsker.

Same shit.

Forøvrig er jeg ikke imot burka generelt, bare i enkelte situasjon som i skolen. Og å la det være opp til arbeidsgiver på arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe værre å forby burka i klasserommet enn det er å forby caps.

Men her er det snakk om totalforbud mot burka. Ikke en uniformskode på en skole.

Og hvis noen påstår det hindrer dem i deres religionsutøvelse, så er ikke det sant. Vi har fra muslimsk autoriteter i Norge fått avkreftet at burka er påbudt innen Islam. Og aktiv dyrking av religion kan man gjøre utenfor skoletimene.

Hva religion angår, så driter jeg i det, for å si det mildt ;)

Ser ikke helt hvorfor det skal være riktigere fordi det er ens religion. Jeg snakker om prinsippet at man bør selv få velge hva man skal få gå med i sin fritid.

For du må huske at for enkelte så er burka det eneste valget de ønsker, av religiøse årsaker. Du må sette det i den rette konteksten. Det er snakk om å frata det eneste valget noen kvinner ønsker. Derfor vil man ende opp med kvinner som går med noe de ikke ønsker.

Dersom man tillater burka, så vil man også ende opp med noen som går med dette mot sine egne ønsker.

Same shit.

Og som jeg sier, som også du nå sier, resultatet blir det samme ;)

Men det løser man ved å gå på kjernen til problemet; Menneskene som tvinger dette over på andre. Ikke gå på måglruppen for "overgriperene".

Forøvrig er jeg ikke imot burka generelt, bare i enkelte situasjon som i skolen. Og å la det være opp til arbeidsgiver på arbeidsplasser.

Der er jeg helt enig. Men her er det snakk om å totalforby burka på offentlige steder.

Lenke til kommentar
Men å gå etter de som av fri vilje ønsker et slikt plagg med mobbing og latterliggjøring er i seg selv latterlig.

5009267[/snapback]

Kristne har blitt mobbet og latterliggjort i lange tider. Hva skjer med likestillingen?

Dessuten, de som går med dette av fri vilje? Ikke narr meg til å le! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men å gå etter de som av fri vilje ønsker et slikt plagg med mobbing og latterliggjøring er i seg selv latterlig.

5009267[/snapback]

Kristne har blitt mobbet og latterliggjort i lange tider. Hva skjer med likestillingen?

? :dontgetit:

Man kan da ikke forsvare en urett mot en religion på bakgrunn av at en annen religion opplever samme uretten.

Dessuten, de som går med dette av fri vilje? Ikke narr meg til å le! :thumbdown:

Nå må du ikke være ignorant overfor det faktum at det finnes kvinner som ønsker å gå med slikt plagg, akkurat som det finnes fjortisser som ønsker å gå med buksen på knærne og gensre som er 4 størrelser for store, eller menn i Afrika setter inn en jævla plate i underleppen for å vise status. Mennesker er forskjellig, kulturer er forskjellig, og hva man ønsker å kle seg med er forskjellig. Dette vet du så inderlig godt.

At noen går med klær du ikke liker gir ikke deg rett til å latterligjøre dem for å få dem til å gjøre som du vil.

Lenke til kommentar
Nå må du ikke være ignorant overfor det faktum at det finnes kvinner som ønsker å gå med slikt plagg, akkurat som det finnes fjortisser som ønsker å gå med buksen på knærne og gensre som er 4 størrelser for store, eller menn i Afrika setter inn en jævla plate i underleppen for å vise status. Mennesker er forskjellig, kulturer er forskjellig, og hva man ønsker å kle seg med er forskjellig. Dette vet du så inderlig godt.

Såklart vil det kunne finnes noen slike individer. Men jeg er aller mest opptatt av barna, og jeg tviler på at så mange unger egentlig ønsker å gå i birøkterklær eller faste slik at de er trøtte og uopplagte på skolen. Enten har de blitt hjernevaska eller så er det regelrett tvang fra foreldrenes side :(

Lenke til kommentar
Såklart vil det kunne finnes noen slike individer. Men jeg er aller mest opptatt av barna, og jeg tviler på at så mange unger egentlig ønsker å gå i birøkterklær eller faste slik at de er trøtte og uopplagte på skolen.

Fasting under ramadan gjelder ikke for barn. Ramadan kommer ikke til samme tid hvert år, om noen år kommer ramadan til å finne sted på sommeren. Det skal bli interessant å se hvor mange av muslimene som befinner seg steder hvor det er midnattssol som kommer til å følge påbudet om å ikke ta til seg mat og drikke mens det er lyst.

Lenke til kommentar
Fasting under ramadan gjelder ikke for barn. Ramadan kommer ikke til samme tid hvert år, om noen år kommer ramadan til å finne sted på sommeren. Det skal bli interessant å se hvor mange av muslimene som befinner seg steder hvor det er midnattssol som kommer til å følge påbudet om å ikke ta til seg mat og drikke mens det er lyst.

Jeg har ihvertfall opplevd 4.klassinger som har fastet :hmm:

Lenke til kommentar

5012429[/snapback]

De som bor i nordnorge følger soloppgang/nedgang tidene i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant at i muslimske land som f.eks. Tyrkia så forbyr man burka og vurderer forbud mot hijab, for å demme opp for ekstremisme. Her i det tolerante Norge derimot, vil man legge til rette for at maktsyke gamle gubber skal beholde et viktig virkemiddel for å holde kvinnfolka nede.

Jeg slutter meg til høyres norsk/pakistanske stortingsrepresentant Afshan Rafiq, som ropte et varsku om at kvinner som før gikk med håret fritt nå ikler seg hijab pga. økende press fra de religiøse. Er det ikke motsatt vei vi ønsker at det skal gå?

Det er sagt av muslimer at "hijab" er en politisk ytring, og ikke et religiøst påbud. Det er tydeligvis ikke alltid at en politisk ytring har med frihet å gjøre...

Lenke til kommentar
Jeg synes det er interessant at i muslimske land som f.eks. Tyrkia så forbyr man burka og vurderer forbud mot hijab, for å demme opp for ekstremisme.
Tyrkia har, i likhet med Tunisia, forbud mot at kvinner skal gå tildekket (dvs. burka, hijab o.l.) i skoler og i offentlig arbeid. Forbudet er nokså gammelt, uten at jeg kan gi noen nøyaktig dato. Tyrkia som stat er forresten ikke særlig muslimsk, faktisk mindre muslimsk enn den Norsk Stat er kristen.
Det er sagt av muslimer at "hijab" er en politisk ytring, og ikke et religiøst påbud. Det er tydeligvis ikke alltid at en politisk ytring har med frihet å gjøre...

5019724[/snapback]

Det stemmer. Derfor ønsker noen at man i stede for å innføre et "nytt" forbud mot hijab i Norge, heller praktiserer forbudet mot uniformering som ble innført i 1937.
Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål: Det er ikke lov til å gå med finlandshetter på offentlige steder.

Sånn ellers så vet jeg ikke om dette er rette måten å hjelpe "undertrykte kvinner" til å ikke gå i burka.

Det jeg finner rart er at argumentasjonen for å ikke gå med burka skifter med vinden. I ene øyeblikket er det fordi det er forstyrrende i en læresituasjon, i andre øyeblikket er det fordi kvinnene liksom blir undertrykte. Personlig så mistenker jeg at hovedgrunnen er at folk er i mot alt som ikke er "norsk".

Vi kan ikke redde hele verden. Mennesket har et fritt sinn. Påstanden om at dette ikke er fra Islam, tar jeg ikke helt seriøst. Vi vet alle at religion tolkes på forskjellige måter. Slik er det både for kristendommen, islam og andre religioner.

Jeg så forresten på tabloid her en dag, og da var faktisk dette temaet oppe. Jeg må bare få uttrykke min flauhet over noe av det norske folk. En av SMS-innspillene som kom inn var: "Hadde jeg sett en med burka så hadde jeg blitt livredd og løpt. Forby burka". Er det virkelig mulig? En annen kommentar var "Når de kommer til Norge må de følge norske regler". Hvilke regler? Det finnes faktisk ingen regler som forbyr selve burkaen. Riktignok kan regelen om tildekking av ansikt brukes mot kvinnene i burka, men her gjelder det å bruke skjønn. Jeg tviler på at de har planer om å rane en bank med det første. Hvorfor er noen så livredd for alt som ikke er "norskt". "Dersom de skal bo i Norge, må de tilegne seg vår kultur". Ja, de bør tilegne seg fyllaturer på Danskebåten, reise til Syden og skjemme seg ut. Skaffe seg bart, snus og lusekofte.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Det jeg finner rart er at argumentasjonen for å ikke gå med burka skifter med vinden. I ene øyeblikket er det fordi det er forstyrrende i en læresituasjon, i andre øyeblikket er det fordi kvinnene liksom blir undertrykte. Personlig så mistenker jeg at hovedgrunnen er at folk er i mot alt som ikke er "norsk".

5020593[/snapback]

For det kan jo ikke være at forskjellige folk har forskjellig argumentasjon, eller at det faktisk går an å bruke begge deler på en gang som argumentasjon mot bruk av burka?

:roll:

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Jeg siktet til samme person (deltager i tabloid). Det er en ting å si: "For det første.. for det andre". Hun fremstod derimot som vaklende når hun ble konfrontert med "hvorfor bør de fremlegges en lov mot burka". Jeg synes også fremdeles ikke at det er et godt nok argument at burka er kvinneundertrykkende. Faktisk kommer jeg ikke til å godta dette som et argument før en person som tidligere har gått med burka, sier at hun fant det undertrykkende. Det er som om de leter i alle krinkler og kroker for å finne grunner til hvorfor de ikke skal se annerledes ut enn det vi er vant med.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Faktisk kommer jeg ikke til å godta dette som et argument før en person som tidligere har gått med burka, sier at hun fant det undertrykkende.

Da trenger du ikke å lete lenge. Se f.eks. dokumentarer fra Afghanistan. Der er kvinnene svært så entydige når det snakker om dette.

Hvis ikke du har hørt om kvinner som tidligere har gått med burka og fant det undertrykkende så kan man jo spørre seg hvor mye du følger med på dette. Men det er kanskje noe du ikke vanligvis er så veldig opptatt av?

Det er som om de leter i alle krinkler og kroker for å finne grunner til hvorfor de ikke skal se annerledes ut enn det vi er vant med.

5021152[/snapback]

Og det er de som forsvarer ukultur uansett, fordi det er det politisk korrekte å gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...