Gå til innhold

Hvordan oppdage forfalskning?

Anbefalte innlegg

Jeg fant dette bildet og det ble diskutert om bildet er en manipulering? Noen som har noe å si om bildet? Er det ekte vare eller er det bare en forholdsvis bra manipulering?

Og på andre bilder, hvordan kan man finne ut om det er en forfalskning?

Bildet:

post-48887-1132184392_thumb.jpg

Endret av engekri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må studere kilden.

Du må studere EXIF informasjonen.

Du må studere bildet.

Hvis alle 3 virker pålitelige og samsvarende så kan du si med en viss sikkerhet at bildet ikke er manipulert.

Som pingla sier så er det en underlig glorie som ikke er normal. Bevegelsesuskarpheten er også underlig for et bilde tatt med blitz.

Bildet kan godt være ekte, men jeg er ganske sikker på at noen har "justert" en del på det. Jeg har øket kontrasten og da ser man tydelig at noe er gjort med bildet.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er spesielt flink til å analysere bilder på denne måten, men det jeg synes ser mest fake ut er perspektivet på syklisten.

Se hvor lite bakhjulet er i forhold til forhjulet. Det tyder på at man har vært ganske nærme og fotografert syklisten med vidvinkel. Og etter min mening nærmere enn man er syklisten på dette bildet.

Lenke til kommentar
Sett folk gjøre galere ting på sykkel og ski enn det så er vel ikke noe åpenbar grunn til att det ikke skulle være ekte. Men sikker kan en jo ikke være.

5003109[/snapback]

Vanskelig å si når utsnittet ditt bare viser sykkelen. Legg ved trærne også, så er det mulig å se om det er forskjell.

På den annen side er det kjempelett å lime på sykkelen på en himmel som dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hm...

Må si at faking av denne typen bilder gjør meg oppgitt. Jeg har ingenting imot fiksing av detaljer osv på bilder, men å lage denne type bilde har jeg overhodet ikke sansen for. Jeg tror alle andre som driver med snow/skate, sykkel o.l. er enig med meg.

Det er til og med en uskreven regel innenfor snow/skate som sier at dersom fyren ikke lander trickset, så bruker du ikke bildet. Så denne type manipulering blir HELT feil spør du meg.

Enig? Uenig?

Lenke til kommentar

Nå må dere rulle inn!

1) Det er et VELDIG vanlig etterbehandlingsgrep å maskere ut deler av bildet og justere nivåene separat. Det er også ganske utbredt å slurve med denne jobben slik at man ender opp med glorier.

2) Det er åpenbart brukt blitz på bildet, og blitz på lang lukkertid sett relativt til bevegelsen gir funky effekter med skarphet kombinert med uskarphet eller skygger. Det er mao ingenting som peker på manipulasjon.

3) Du kan ikke bruke bilder av andre fotografer uten deres tillatelse, og aldeles ikke uten deres navn! Rydd opp i dette!

Lenke til kommentar
3) Du kan ikke bruke bilder av andre fotografer uten deres tillatelse, og aldeles ikke uten deres navn! Rydd opp i dette!

Det er stor forskjell på å bruke andres bilder og å diskutere rundt dem. Man kan diskutere seg gul og blå rundt alle verdens bilder uten noen som helst tilatelse eller navngivning av eier!

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å bruke andres bilder og å diskutere rundt dem. Man kan diskutere seg gul og blå rundt alle verdens bilder uten noen som helst tilatelse eller navngivning av eier!

5163411[/snapback]

Det er jo grenseland, men uansett dårlig skikk å hotlinke et bilde uten noen som helst informasjon rundt det.

Lenke til kommentar

Må bare få lov til å kommentere de siste innleggene her. Jeg ser det ikke som et problem å diskutere bilder på denne måten. Jeg prøvde å få tak i opphavet på bildet, men dette viste seg å være vanskelig. hotlinkingen er dårlig gjort. jeg ser at det ikke burde vært gjort. *fikse etterpå*

Lenke til kommentar
Må bare få lov til å kommentere de siste innleggene her. Jeg ser det ikke som et problem å diskutere bilder på denne måten. Jeg prøvde å få tak i opphavet på bildet, men dette viste seg å være vanskelig. hotlinkingen er dårlig gjort. jeg ser at det ikke burde vært gjort. *fikse etterpå*

5165734[/snapback]

Om det tidligere var i grenseland, er det iallefall langt over streken nå. Du kan definitivt ikke kopiere en annen fotografs arbeid å hoste det hos tredjepart. Nå fant jeg tråden på terrengsykkel.no, og det later jo til at andre allerede har begått samme synd og at bildet således allerede er "eierløst", men gjør vel strengt tatt ikke situasjonen noe bedre. Opphavsrettslovgivningen opphører ikke selv om et bilde skulle bli gjort tilgjengelig på nettet av opphavsmannen.

Lenke til kommentar
Når man legger et bilde ut på nettet vet man også at det er tilgjenglig for allmennheten, og at hvem som helst kan printe det ut eller diskutere så mye de vil rundt det. Det som ikke er lov er å utgi seg for å ha tatt andres bilder eller bruke dem til økonomiske eller andre fordeler.

5167017[/snapback]

Nei, at et opphavsbeskyttet verk er gjort tilgjengelig på nettet i en eller annen form betyr ikke at det er "free for all" og at det er fritt frem å spre det som man selv finner det for godt. Jeg kan selvsagt ikke laste ned et bilde fra http://www.mortenkrogvold.com/, laste det opp til egen side eller til tredjepart og bruke det som jeg selv vil. Og spesielt ikke uten kredittering.

Lenke til kommentar
Nei, at et opphavsbeskyttet verk er gjort tilgjengelig på nettet i en eller annen form betyr ikke at det er "free for all" og at det er fritt frem å spre det som man selv finner det for godt. Jeg kan selvsagt ikke laste ned et bilde fra http://www.mortenkrogvold.com/, laste det opp til egen side eller til tredjepart og bruke det som jeg selv vil. Og spesielt ikke uten kredittering.

Selv opphavsbeskyttede verk kan omdiskuteres og printses så mye de vil så lenge det kun er til personlig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...