Gå til innhold

Game over for Bin Laden ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Islam er en menneskefiendtlig religion, så akkurat dèt kommer ikke som noen overraskelse

Islam er i utgangspunktet akkurat like menneskefiendtlig som kristendom og andre religioner. Det er ytterpunktene, islamistene som er de farlige.

5003450[/snapback]

Ønsketenking, sansynligvis født av trangen til å være politisk korrekt.. Du har ikke noe belegg for den påstanden.

Forskjellige religioner har forskjellig natur og tilrettelegger derfor for å bli missbruk i forskjellig grad.

Lenke til kommentar
USA har nok skapt plenty med potensielle overtakere ved å innsette fasciststyrene sine og skape økt motstand blant islamister.

5003018[/snapback]

Plenty av potensielle terrorister kommer av situasjonen i de forskjellige landene. Fattigdom, undertrykkelse, manglende frihet, manglende ytringsfrihet og åpen debatt og manglende mulighet til å bygge en trygg fremtid, er hva som skaper potensielle terrorister. Når man i tillegg blir utsatt for anti-vestlig propagande, der man fremhever egen kultur som overlegen, og hvor man skyller på USA (den store satan) og vesten for alt som er galt, så skaper man terrorister.

Den beste måten å hindre terrorisme på er å gå folk demokrati, frihet og kapitalisme. Da får folk trygghet og mulighet til å bygge sine egne liv og en fremtid for seg og sin familie. Og da er ikke folk lenger opptatt av terrorisme, eller å skylde på vesten for alt som ikke fungerer.

Terroristenes er ikke å rekrutere. Så om det er noen flere potensielle rekrutter nå, i forhold til tidligere, så er det en overgangssituasjon. Og det har liten praktisk betydning. Det som har betydning for terroristene i forhold til å gjennomføre større aksjoner, er penger og infrastruktur. Og USA har, i samarbeid med de fleste myndigheter i resten av verden, gjort en stor innsats for å rive ned denne infrastrukturen. Noe som er enormt viktig på sikt.

Så USA har etter min mening gjort helt riktig, ved å angripe bakgrunnen for terror; de undertrykkende regimene. Og ved å angripe infrastrukturen og evnen til å gjennomføre større aksjoner.

Så den billige anti-amerikanske retorikken din er etter min mening bare overfladisk tullprat.

Lenke til kommentar
Forskjellige religioner har forskjellig natur og tilrettelegger derfor for å bli missbruk i forskjellig grad.

5003802[/snapback]

Så selve religionens natur har endret seg for kristendommen hvis man ser på den i dag i forhold til for noen hundre år siden?

5004099[/snapback]

Har nok det, heksebrenning og inkvisitor osv. har blitt borte vekk ;)

Lenke til kommentar

5003802[/snapback]

Så selve religionens natur har endret seg for kristendommen hvis man ser på den i dag i forhold til for noen hundre år siden?

5004099[/snapback]

Nå sa ikke jeg noe spesifikt om noen som helst religion. Det jeg sa er at all religion (og kultur for den saks skyld) tilrettelegger for forskjellig type adferd. Dermed er det slik at noen religioner vil være lettere å missbruke av fundamentalister en andre. For eksempel vil religion som krever mer absolutt oppførsel, og der de religiøse lederne har større kontroll, være lettere å missbruke.

Men de henger selvsagt også sammen med samfunnet ellers. Når folk har kunnskap, det er menings og ytringsfrihet, da får de religiøse lederne mindre kontroll. Men når, som når det gjelder kristendommen tidligere, det bare er de religiøse som kan lese og tolke skriften, så vil disse få større makt.

Så ja, kristendommen i dag og tidligere har endret seg.

Men poenget mitt er at utsagn som at "alle religioner er like ille" er bare politisk korrekt naivitet. Hvilke religioner som er bedre og dårlgiere, det har jeg ikke uttalt meg om i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Det jeg sa er at all religion (og kultur for den saks skyld) tilrettelegger for forskjellig type adferd. Dermed er det slik at noen religioner vil være lettere å missbruke av fundamentalister en andre. For eksempel vil religion som krever mer absolutt oppførsel, og der de religiøse lederne har større kontroll, være lettere å missbruke.

Nå var kristendommen langt med "absolutt" tidligere. Hva får deg til å tro at ikke islam kan gjennomgå en lignende forandring?

At islam henger etter kristendommen på dette området i dag er det liten tvil om, men det er ikke nødvendigvis at islam i seg selv er noe verre enn kristendommen.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke Osama Bin Laden er omkommet. Velger heller å tro at det er pakistansk etteretning som ikkje lengre ønsker å "head hunte" Bin Laden, er ikkje så lenge siden sjefen for den pakistanske etterretning avdelingen som tar seg av Bin Laden gikk ut i media og sa at det var meningsløst å ta Bin Laden. Så motivasjonen er ikkje stor for dem. Pakistan er i en politisk klemme der de vil være inkludert i vesten, (og derfor vise interesse for å bekjempe terrorisme) og muslimske land. Mesteparten av Pakistans befolkning er muslimer og det er ikkje en overdrivelse å si at en del muslimer i Pakistan støtter Bin Laden synspunkter. Men Pakistan klarer aldri å tilfredstille begge parter, men ved å si at han har omkommet blir saken litt enklere for pakistan.

Lenke til kommentar
Det jeg sa er at all religion (og kultur for den saks skyld) tilrettelegger for forskjellig type adferd. Dermed er det slik at noen religioner vil være lettere å missbruke av fundamentalister en andre. For eksempel vil religion som krever mer absolutt oppførsel, og der de religiøse lederne har større kontroll, være lettere å missbruke.

Nå var kristendommen langt med "absolutt" tidligere. Hva får deg til å tro at ikke islam kan gjennomgå en lignende forandring?

5004331[/snapback]

Hva får deg til å spørre om det, når jeg flere ganger har påpekt at jeg ikke sier noe sesifikt om noen som helst religion i denne sammenhengen?

At islam henger etter kristendommen på dette området i dag er det liten tvil om, men det er ikke nødvendigvis at islam i seg selv er noe verre enn kristendommen.

5004331[/snapback]

Nå er det strengt tatt 'i dag' som er interessant i dag.

Om Islam kan gjennomgå en utvikling til noe som gjør at færre roper "Allah akbar" når mennesker er misshandlet eller drept, så hadde det vært kjempefint. :thumbup: Men jeg ser ikke at det er relevant for det faktum at det faktisk er forskjell på religioner i dag, og at ikke alle er like god/ille.

Lenke til kommentar

Den dagen islamistene er villige til å la andre religioner eksistere ved siden av sin egen på deres hjemmeområde skal jeg vurdere å la tvilen komme dem til gode....

Hvorvidt Bin L er død eller er har tilnærmet null betydning. For alt vi vet kan han ligge i en av grottene Yankeene blåste dritten ut av i Afghanistan.

Organisasjonen eksisterer. Jakten fortsetter. For alt vi vet kan han ha daua av influensa for lenge siden. :hmm:

Lenke til kommentar
Ønsketenking, sansynligvis født av trangen til å være politisk korrekt.. Du har ikke noe belegg for den påstanden.
Han har nok det.

Kristendommen/Bibelen har noe mye ondere i seg enn i Islam. Den kristne herren er blant annet en ivrig tilhenger av dødsstraff. Kan ta noen eksempler:

Herren sier selv rett ut i bibelen at han er nidkjær og hevnende:

2Mos 20,05

...For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd...

Du/Naboen din må aldeles ikke jobbe på sabbaten:

2Mos 31,14

14 Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.

Voldtektsofre skal steines ihjel

23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.

En utømmelig kilde av tåpelige bibel-sitater

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...