Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4x50W MOSFET, kan vel likegodt utnytte 4 kanaler?

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter på en Pioneer 5730MP, men en 4x50W MOSFET forsterker. Per i dag har jeg et komponentsett som kun utnytter to av kanalene på spilleren, og har heller ingen forsterker. Altså virker det for meg som om at jeg kun bruker halvparten av det spilleren kan gi meg. Ville det ikke være like greit å kjøpe et par 6x9 til hattehylla og sette på de andre to kanalene? Eller ville jeg få dårligere lydkvalitet av det?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Sitter på en Pioneer 5730MP, men en 4x50W MOSFET forsterker. Per i dag har jeg et komponentsett som kun utnytter to av kanalene på spilleren, og har heller ingen forsterker. Altså virker det for meg som om at jeg kun bruker halvparten av det spilleren kan gi meg. Ville det ikke være like greit å kjøpe et par 6x9 til hattehylla og sette på de andre to kanalene? Eller ville jeg få dårligere lydkvalitet av det?

Takker for svar! :)

5002213[/snapback]

Du vil få mer lyd, men mest sannsynlig ikke bedre. Legg heller penga tilside i en "forsterkerpott" og spar opp til kabler og en luggum 2/4 kanaler, det vil du få mye mer glede av på lang sikt :)

I mellomtida kan du jo se om delefilteret på komponentsettet tillater biamping, da skulle du iallefall få litt mer ut av sakene til du har forsterkern på plass :)

Lenke til kommentar

Jalla: strømforsyningen i spilleren er like stor om han benytter 2 eller 4 kanaler, så jeg stiller meg sterkt tvilende til at biamping skal gi noen hørbar effekt.

tor_erik: samme til deg. Du vil, som Jalla sa, få MER lyd, men ikke nødvendigvis BEDRE. Mengen strøm spilleren kan gi er den samme uansett, og da er det nok bedre å fordele den på 2 høyttalere enn 4...

Dessuten føler jeg prioriteringen din blir litt feil. Om du f.eks. hadde solgt de høyttalerne du har nå, og lagt til pengene du har tenkt å kjøpe 6x9 for vil du sannsynligvis få mer OG bedre lyd enn ved å bare kjøpe flere høyttalere..

Og om du har planer om å oppgradere enda mer senere en gang, ville jeg gjort som nevnt over, bare med spilleren. Da har du en god basis å bygge videre på senere. Hva med f.eks. en Pioneer DEH-P77 fra MPX.no til 2751,-? ;)

Pioneer_DEHP77MP_h1.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Doh, vel, nok et bevis på at en skal legge seg etter at hjernen har sovna. My bad, hehe :D

Tenkte vel som så at da får elmentene hver sin dedikerte kanal hvor en kan fade mellomtone og diskant som en ønsker.

Godt poeng med oppgradering av kun høyttalerne også, en vinner mer på skikkelige saker foran enn middelmådige saker rundt baut.

Lenke til kommentar

Strengt tatt gir ikke spilleren din mer enn ca. 4x18-20 watt. Den er ikke automatisk dårlig, det vil bare si at du selv kan høre hvor lite watt har å si.

Antall watt avgjør hvor HØYT du kan spille, og jeg tar vel ikke feil om jeg sier at spilleren din klarer å spille HØYT nok for deg?

STRØM derimot, er mer avgjørende. Den gjør (enkelt forklart) at du ikke bare spiller HØYT, men også PENT. Og det er nettopp der de fleste spillere faller igjennom.

Lenke til kommentar

tor_erik: samme til deg. Du vil, som Jalla sa, få MER lyd, men ikke nødvendigvis BEDRE. Mengen strøm spilleren kan gi er den samme uansett, og da er det nok bedre å fordele den på 2 høyttalere enn 4...

Pioneer_DEHP77MP_h1.jpg

5003262[/snapback]

litt uenig i det epifant sier her: fordi den innebygde forsterkeren er som kjent av MOSFET ic kretser og dems største fordel er å levere en del strøm uten noe særlig varme utvikling sammenlignet mot bipolar teknologi (ic kretser) derfor vil det faktisk spille like bra om man benytter alle 4 utgangen eller bare 2 av dem -alfa/omega er overdiomensjonerte kabler med strøm inntil spilleren, gjerne 10-16kvadrat og like VIKTIG er jordings kabel!.

Disse utgangen er såkalte balanserte som igjen betyr feks at front /left kanalen består av 2 stk forsterkere der den en utgangen er fase vendt med 180grader i forhold til den andre utgangen, slik oppnår disse spillerne høyere effekt. Så en 4 kanaler innebygd forsterker består av "8 kanaler" egentlig....

Pioneer er faktisk et at de få "spiller produsentene" som er i nærheten av den spesifisert watt effekt og som sagt pga den Mosfet teknologien i utgangs ic de benytter seg av.

I de enkelte av Pioneer spillerne er det også mulig å bruke den innebygde delefiltren, slik at du "fjerner" bassen fra både front/rear utgangene og subb signalen bare kommer ut gjennom RCA out på spilleren, eller et 2 veis system på den innebygde forsterkeren, altså der du kan velge mellom 80-100-120Hz som nedre frekvens til front ut og 100-80-60Hz som øvre frekvens på subb utgangene som kalles Rear -sånt er det på den spilleren P77-

-om innebygd forsterker- :thumbup:

Generelt vil Pioneer spille noenlunde brukbar i heleregistre men de har en tendens til å savne litt "tyngde" i nedre registre, men som i alle andre oppsett der man benytter seg av innebygd amp så er de fleste ganger for DÅRLIG med strøm inntak som er skyldig i dette... Mosfet kretser kan i teorien doble effekten ved halvering av impedansen men da krever som sagt godt med STRØM.... spilleren blir nok meget varm og muligens temperatur beskytelse kretsene vil slå av spilleren med ved å sorg for bedre kjøling er faktisk en "rimelig alternativ" til bedre lyd om man ikke kan skaffe seg en ekstern forsterker.

Det er MIN mening og dette gjelder de aller fleste spillere så for alle som vil gjerne ha bedre lyd av spillerne sine så anbefaler jeg å overdimensjonere kablene med + og jording til spilerne og her er et av steden jeg ville faktisk anbefalt en Head Cap eller kondis -makan til den jalla og oss andre bruker :tease: - det er en innebygd kondis i spilleren allrede men et par på 4700microfarad/16volt eller mer kapasitans skadder ikke og så nær som mulig spilleren, minus på kondisen skal ideelt kobles inn på chassiet på spilleren og gjerne på kjøleribben til utgangs ic. Skal man ikke bruke spillerens innebygde forsterker så er ikke head cap noe man trenger på noen måtte.... :p

Skal man legge større kabler til spilleren er vel riktig å huske å få den større kablen så nær som mulig inntil spilleren, altså, klipp av den originalen kablen så kort som mulig og lodd på/kabel sko helt inntil spilleren...... ellers hjelper ikke med 16kvadrat helt inntil spilleren og + 10-15cm med 0,75kv i spilleren liksom.... Håper det ble klart nok det jeg forklarte. :hmm:

Lenke til kommentar

Treig som jeg er, prøver jeg å oppsummere det jeg altså bør gjøre:

- Se til at jordingskabelen er skikkelig plassert

- Strekke nye og bedre kabler til høyttalerne

- Vurdere å skaffe meg et par 6x9 på hattehylla, for det har ingenting å si for kvaliteten om jeg bruker 2 eller 4 høyttalere

Er dette korrekt oppfattet? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...