Gå til innhold

Hvor mye kan administrator egentlig overvåke i NT?

akee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og da er det jo helt klart at hvis EN maskin stikker seg ut hele tida med massiv trafikk til en spesifikk FTP-server med warez hver eneste natt mellom 22-06 vil det nok oppdages ganske kjapt. Hvis det er det du tenker å gjøre.

Det skjedde med en kompis av meg på ingeniørskolen (datalinja). 2. og 3. året på ingeniør får ha admin-rettigheter på skolenettverket for å trene på til jobbsituasjoner. Så noen lure folk satte opp en diger warez-ftp på en skolemaskin like godt. De kunne jo styre rundt firewall siden de var admin. Den gikk opp hver dag rundt 22 og ned før skolestart dagen etter...dette holdt gående i et par måneder. Så kommer plutselig kompisen fykende til meg med en hel RIMI-pose full av brente CD'r og sa at jeg måtte gjemme dem. De hadde blitt busta. Enden på visa ble at en av dem (den "ansvarlige") ble kasta ut av klassen, og heretter har ingen 2.klasser admin-rettigheter på den skolen.

Lenke til kommentar

akee: jeg vil tro det er umulig å få mirc eller icq til å virke dersom adminstratorene ikke har satt de spesifikke portene åpne. Og for å få åpnet disse skal man ha en utrolig god grunn å legge fram til admin. Jeg prøvde selv å få åpna for IRC på skolen jeg gikk på, adminen spurte bare "og hva skal du med det egentlig?"..vanskelig å svare på den. "Jeg skal chatte i skoletida" funker liksom dårlig.

Det er ikke snakk om de oppdager at du bruker disse portene. De er med stor sannsynlighet ikke åpne i det hele tatt ut av nettverket. Og da får du ikke kobla til en eneste server.

Spesiellt kjipt er det når du går inn til kontoret til admin for å spørre, som kjapt lukker ned alle mIRC-vinduene han har åpne :razz:

Men selv om de bruker dette selv, har de INGEN problemer med å blånekte å la elever få bruke IRC. Slik er det bare.

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-08-20 21:35 ]

Lenke til kommentar

IRC portene er åpne de, har ikke følesen av at han fyren er så glup. men vis han sprerrer de kjører jeg opp en BNC hjemme her ellerno da. på port 80 f.eks.. anyway.. blir slikt logget? f.eks porter som er i bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...